Documentar "Cuget Liber"

Cine câștigă cel mai mult în portul Constanța

851
Cine câștigă cel mai mult  în portul Constanța - cinecastiga-1405261416.jpg

Articole de la același autor

În 2013, operatorii din portul Constanța au înregistrat venituri mai mici cu 12,04% față de anul precedent, în ciuda creșterii traficului total de mărfuri cu 9,61%.

Studiul nostru, realizat pe baza bilanțurilor financiare publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, arată că un număr de 30 de operatori au realizat, în anul trecut, venituri totale de 1.897.689.885 lei (circa 429.438.761 euro). Suma corespunde unui trafic portuar de 49.193.663 tone mărfuri și reprezintă 0,30% din produsul intern brut al României, realizat în 2013.

Comparativ cu 2008, ultimul an al creșterii economice, veniturile din 2013 au fost mai mari cu 21,05%, deși traficul de mărfuri față de anul de referință a fost cu 16,90% mai mic. Discordanța se explică prin schimbarea structurii mărfurilor tranzitate și creșterea ponderii celor cu tarife mai mari de manipulare și depozitare.

Datele comparative indică o continuare a tendinței de concentrare a veniturilor în rândul celor 30 de operatori. În 2008, companiile Tomini Trading, Barter Trading Romania și Kirazoglu Corporation realizau 34,82% din totalul veniturilor. În 2013, ierarhia la vârful industriei portuare s-a modificat semnificativ. Cinci companii - Tomini Trading, Comvex, Kirazoglu Corporation, Constanța South Container Terminal și Barter Trading Romania - au realizat, împreună, 55,93% din veniturile totale.

Operatorul aflat pe primul loc în topul veniturilor din 2013, cu o pondere de 12,91% în total, este Tomini Trading (specializat în manipularea deșeurilor metalice, dar care execută și alte servicii, printre care: agenturarea și aprovizionarea navelor).

Locul doi e ocupat, pentru prima oară în ultimii șase ani, de operatorul de materii prime siderurgice Comvex, cu o pondere de 12,86%. După scăderea dramatică a producției metalurgice din România, aceasta a reușit să atragă fluxurile de minereuri și cărbune pentru combinatele din Serbia, Ungaria și Austria.

Ocupanta locului trei, cu 12,41%, este Kirazoglu Corporation (specializată în comercializarea și operarea deșeurilor metalice).

Operatorul de containere Constanța South Container Terminal a urcat pe locul patru, cu o pondere de 9,42%. Este urmat de Barter Trading Romania (ale cărei afaceri constau în comercializarea cerealelor, depozitarea, încărcarea - descărcarea lor de pe nave), cu 8,33%.

22 de operatori portuari au obținut veniturile mai mari în 2013 față de 2008, în vreme alți 8 operatori au avut realizări mai mici. Cele mai mari creșteri le-au consemnat, în ordine: Beta Intertrans (+440,41%), Kro-nospan Zona Liberă Constanța (+237,36%), Chimpex (+166,90%), Canopus Star (+135,49%), United Shipping Agency (+120,53%), Kirazoglu Corporation (+109,1%), APM Terminals Romania (+77,89%), Casa de Expediții Phoenix (+61,49%), North Star Shipping (+54,51%) și Comvex (+50%). Creșterea veniturilor s-a datorat mai ales investițiilor realizate în timpul crizei economice, în noi capacități de operare și depozitare. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Vineri, 11 Iulie 2014
Stire din Eveniment : Dezastrul vine din adâncuri
Pagina a fost generata in 1.3233 secunde