Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz?

2166
23
Cine îi ajută pe marinari când dau de necaz? - cineajutamarinari-1393529001.jpg

Articole de la același autor

Întrebarea mi-a fost adresată de un proaspăt absolvent al Universității Maritime din Constanța, care se pregătește să plece pe mare. Citind în ziarul "Cuget Liber" despre întâmplările dramatice prin care au trecut mai mulți marinari români, tânărul ofițer dorește să știe dacă există organisme care îi pot ajuta pe navigatorii ajunși la ananghie.
Stimate cititor, teoretic, cei ce au obligația să-i ajute pe marinari (în funcție de dificultățile întâmpinate) sunt: angajatorii (companiile de navigație și de crewing care au intermediat îmbarcarea), societățile de asigurări P&I, fondurile de asigurări naționale, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), sindicatele și autoritățile naționale. În practică, lucrurile sunt ceva mai complicate. 
Cele mai multe dintre situațiile critice prin care trec marinarii din întreaga lume - stări conflictuale la bord, îmbolnăviri, accidente de muncă, arestarea navelor, abandonarea echipajelor în porturi străine, conflicte cu autoritățile și chiar eșuarea sau scufundarea navelor - sunt cauzate de angajatorii de mare risc. Este vorba, în principal, de "rechinii" shipping-ului internațional, armatori ai flotei de "coșciuge plutitoare" (nave sub standardele tehnice internaționale), înregistrate sub pavilioanele aflate pe "lista neagră" a Paris Memorandum. Mulți dintre ei sunt exponenți ai criminalității economice și corupției, fac concurență neloială și dumping social. 
În flota lor, echipajele sunt nesindicalizate și, drept urmare, nu sunt protejate prin contracte colective de muncă. Cele individuale sunt sub standardele convențiilor internaționale, nu doar în ceea ce privește salariile, ci și asigurările în caz de accidente, îmbolnăviri și deces. 
Când ajung în situații critice, marinarii acestei flote constată că nu au cui să ceară ajutor, nici măcar autorităților naționale. 
Partea "sănătoasă" a shipping-ului mondial este reprezentată de companiile serioase, a căror flotă e la nivelul standardelor tehnice internaționale. Navele lor sunt acoperite de contracte colective de muncă, negociate cu sindicatele naționale sau cu ITF. Acestea cuprind clauze de protecție socială, care au în spate suportul material al asigurărilor P&I, iar în unele cazuri și al fondurilor naționale de asigurări de sănătate și de pensii.
În baza contractelor de muncă, navigatorii acestei flote beneficiază de sprijinul angajatorilor, asiguratorilor și sindicatelor, iar prin mijlocirea lor, de cel al autorităților.
Tinere ofițer, prevenția este cea mai bună metodă de a scăpa de necazuri! Înainte de plecarea în voiaj, este bine  să contactați Sindicatul Liber al Navigatorilor, pentru a obține informații despre armator și navă, despre contractul de muncă, despre riscurile la care vă expuneți. Consultația este gratuită, fiind acordată și celor ce nu sunt membri de sindicat. 
Trebuie să știți că nimeni nu vă poate obliga să vă înscrieți în sindicat, dar nefiind membru, nu puteți beneficia de ajutorul SLN și al ITF. Aceste organizații sunt ale membrilor lor, trăiesc din cotizațiile lor și au dreptul statutar și legal să presteze servicii de protecție socială doar pentru ei. Probabil ați aflat că, de-a lungul timpului, respectivele organizații au acordat sprijin umanitar unor navigatori nesindicalizați, dar acesta este excepția de la regulă. 
Următorul caz demonstrează cât de mult contează să fii membru de sindicat. Din cauza unei boli, un marinar și-a pierdut un picior, la câteva luni după ultimul voiaj. Sistemul de asigurări din țară i-a acordat o pensie de invaliditate de doar 300 de lei și o proteză de 1.000 de lei. Sărmanul om își dorește o proteză biometrică, care costă între 9.000 și 11.000 de euro. Întrucât este peste puterile lui să o cumpere, a solicitat ajutorul SLN.
Trebuie precizat că organizația are o schemă de ajutoare sociale, sumele acordate fiind proporționale cu perioada de cotizare a membrilor de sindicat. În cazuri deosebite, cum este cel relatat mai sus, ajutorul poate fi aprobat în afara schemei. Cu mare regret, conducerea SLN nu i-a putut acorda fostului marinar ajutorul solicitat, întrucât nu fusese niciodată membru de sindicat. 
Tinere ofițer, cred că cele prezentate mai sus sunt lămuritoare. Acum, dum-
neavoastră decideți ce riscuri vă asumați. Nouă nu ne rămâne decât să vă urăm vânt bun din pupa și să vă întoarceți sănătos acasă, la cei dragi!


Comentează știrea

23 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
noni
28 februarie 2014
simplu

Dumnezeu.

nu vrem manipulare
28 februarie 2014
vrem dreptate

Stimate domnule redactor, Va rog sa nu ii mai faceti reclama lui Mihalcioiu, ca are bani destui.Atata timp cat marile companii sunt obligate prin lege sa cotizeze la sindicatul navigatorilor, sume uriase, sume permanente,va rog sa-mi spuneti de partea cui se afla sindicatele in situatia unui conflict intre marinar si companie? Raspunsul este:de partea companiei.Si atunci de ce sa mai plateasca marinarul la sindicat? Cu parere de rau aceasta organizatie care are angajati cu salarii enorme, nu face nimic pentru marinari.Ar trebui desfiintata aceasta organizatie si marinarii ar trebui sa aibe un organism care sa le ofere doar lor protectie,nu si companiei la care lucreaza.Nu mai manipulati oamenii.

Batranul Pirat
28 februarie 2014
Navigatie

Cei care pleaca pe mare trebuie sa plece printr-o companie de crewing atestata de ANR. Doar astfel, in cazul in care lucrurile nu merg bine, marinarul poate fi adus acasa pe cheltuiala armatorului. orice companie de crewing are in spate o suma de bani din care este obligata sa suporte cheltuielile daca marinarul se repatriaza din vina armatorului, orice alta vina care nu-i apartine. deci, se citeste bine contractul, dar inainte de asta, mai cititi si voi pe furumurile de specialitate despre una-alta referitor la companiile de crewing, doar asa ca sa aveti o idee. Nu tot ce scrie pe forum este 100% adevarat, mai sunt si glasuri mai rele care trag gogosi la greu. Apoi, sindicatul, nu trebuie sa-l criticati asa de tare, eu am fost membru din 1991, am cotizat lunar o perioada destul de lunga. Au fost cazuri cand doar sindicatul a putut rezolva o serie de probleme dar au si ei o limita. Deci, ochii mari la semnarea contractului si cautati firme care sunt pe site-ul "ainostri", atestate de ANR. Hai sa aveti parte de vreme buna pe hali mari-hali oceane !

vrem dreptate
28 februarie 2014
nu vrem manipulare

Domnule Batran Pirat, Dumneata nu ai nici o treaba cu munca unui marinar.Dumneata esti platit de sindicate si nu iti pasa decat de propriu buzunarul.Din pacate marinarii sunt ajutati doar de Dumnezeu cand sunt departe de casa.Din nefericire marinarii trebuie sa lupte pentru drepturile omului, pentru ca nu sunt respectate. Pacat ca romanii au un presedinte de tara care a fost comandant de nava si si-a batut joc atat de tara cat si de tot ceea ce a insemnat flota romaneasca. Dar multe sunt de spus si multe sunt de facut.Va rog sa nu mai ne manipulati ca ne-a ajuns cutitul la os.Aveti putin respect.

vrem dreptate
28 februarie 2014
nu vrem manipulare

Domnule Valeriu, Iti este frica ca ramai fara loc de munca?Lasa, ca au ramas si altii fara loc de munca si nu au murit.Sindicatele, asa cum sunt ele organizate in acest moment, nu isi au rostul.Pe mine degeaba ma ameninti, ca nu am legatura cu afacerile voastre cu companiile de shipping.Dar asa cum spuneam, ne-a ajuns cutitul la os.Vom vedea cine ce va face.Dar inca o data, nu ne mai manipulati.Au murit destui marinari si este de ajuns.Trebuie luata o masura.Vom vedea.

ofiter mecanic
28 februarie 2014
nu vrem sindicate care sa nu faca nimic pentru marinari

Sunt de partea celui cu manipularea, il sustin si vream sa spun acelasi lucru:vrem protectie pentru noi marinarii care plecam departe de tara.Sindicatele, din pacate, asa cum sunt ele organizate, adica incaseaza cotizatii de la companiile de shipping (cotizatii care sunt obligate prin lege, sunt permanente, bani multi) se declara apoi de partea marinarului.Si marinarul pleaca in speranta ca firma de shipping este OK,dar daca se intampla ceva pe vas, compania de shipping nu are nici un interes sa apere marinarul(de ce sa ii mai asigure protectie si marinarului, nu are atatea cheltuieli).In situatia de fata atat compania de shipping, cat si marinarul au cotizat la sindicat.Va intreb de partea cui vor fi sindicatele? De partea marinarului care a cotizat si nu se stie daca va mai cotiza(poate sa moara dupa accidentul pe mare) sau de partea companiei care a cotizat si va cotiza bani grei in continuare la sindicat? Deci sindicatele nu vor ajuta marinarii in nici o situatie, nici chiar daca cotizeaza la sindicat.Lucrurile trebuie schimbate in asa fel incat marinarul cand pleaca pe mare sa aibe un suport, altul in afara de Dumnezeu.

vrem dreptate
28 februarie 2014
nu vrem sindicate care sa nu faca nimic pentru marinari

Draga sef mecanic, Imi este tare greu sa cred ca intr-adevar mergi pe mare cu marinarii.Imi este destul de usor sa inteleg ca esti de partea sindicatelor deoarece am impresia ca esti salariatul lor.Deci nu te ascunde sub numele de sef mecanic ca nu este cazul. Stim cine esti si ce hram porti.In locul vostru mi-ar fi rusine sa mai scot articole de genul asta:sindicatele sunt de partea marinarilor.Ce mai vreti?Sindicatul nu are bani destui de la companiile de shipping?Sa inteleg ca firmele nu mai cotizeaza destui bani si acum doriti sa atacati si buzunarele saracilor marinari?Nu va e rusine un pic?

comandant
28 februarie 2014
pentru sef mecanic

Lucrurile se prezinta astfel:singurul aliat al marinarilor cand pleaca pe mare este Dumnezeu. Cu acest articol, sindicatul vrea sa impresioneze cetatenii romani care merg pe mare si care inca nu cotizeaza la sindicat.Sa inteleg ca sindicatul are o foame mare de bani si mai vor sa pacaleasca si alti oameni? Eu stiu ca nu ii obligati sa cotizeze la sindicat, dar atat timp cat nu faceti nimic pentru marinari, de ce mai vreti sa-i mai pacaliti?Ce salarii castiga oare oamenii din sindicat?Ar fi dragut sa aflam si noi, muritorii de rand, ce salarii aveti,avand in vedere ca nu faceti nimic pentru oameni, ci doar ajutati companiile de shipping sa prospere si sa le creasca cifra de afaceri.

antimaidanezi
28 februarie 2014
primaria cta si ecarisajul

http://adevarul.ro/locale/sibiu/unda-verde-eutanasierea-maidanezilor-sibiu-1_530f3ec4c7b855ff56b7247b/index.html

comandant
28 februarie 2014
pentru sef mecanic

Lucrurile se prezinta astfel:singurul aliat al marinarilor cand pleaca pe mare este Dumnezeu. Cu acest articol, sindicatul vrea sa impresioneze cetatenii romani care merg pe mare si care inca nu cotizeaza la sindicat.Sa inteleg ca sindicatul are o foame mare de bani si mai vor sa pacaleasca si alti oameni? Eu stiu ca nu ii obligati sa cotizeze la sindicat, dar atat timp cat nu faceti nimic pentru marinari, de ce mai vreti sa-i mai pacaliti?Ce salarii castiga oare oamenii din sindicat?Ar fi dragut sa aflam si noi, muritorii de rand, ce salarii aveti,avand in vedere ca nu faceti nimic pentru oameni, ci doar ajutati companiile de shipping sa prospere si sa le creasca cifra de afaceri.

23 comentarii. Pagina 1 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5009 secunde