Un record mondial!

Compania de Navigație Maritimă Navrom din Constanța stă de 20 de ani în insolvență

1331
Compania de Navigație Maritimă Navrom din Constanța  stă de 20 de ani în insolvență - navromde20deaniininsolventa-1540391176.jpg

Articole de la același autor

Toată lumea o credea moartă, dar uite că mai trăiește. De 20 de ani Compania de Navigație Maritimă Navrom SA se află în insolvență și nu se dă dusă. Preoții așteaptă să-i cânte prohodul la cap, dar ea preferă să stea în comă indusă, decât să fie radiată din Registrul Comerțului.

Potrivit acționarului său majoritar, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (fostă FPS până în 1998, fostă AVAB până în 2000, fostă APAPS până în 2004 și fostă AVAS, până în 2012), Navrom a intrat în insolvență pe data 26 noiembrie 1998, ceea ce înseamnă că exact peste o lună va realiza un uimitor record. Până astăzi, nicio companie din România, din Europa, de pe Terra sau din Univers n-a reușit să stea două decenii în insolvență. În istoria omenirii, performanța sa va fi consemnată ca Everestul insolvențelor.

Surorile sale, CNM Petromin și CNM Romline sunt de multă vreme oale și ulcele. Agonia CNM Petromin a fost extrem de scurtă. Insolvența sa a durat doar un an și șase luni. A fost declarată de Tribunalul Constanța prin sentința civilă nr. 259 din 7 martie 2011 și a încetat pe 10 septembrie 2012, când aceeași instanță a declarat falimentul companiei. Defuncta a lăsat în urma ei o avere de 10 milioane de euro (clădiri, terenuri și două nave). A fost condusă pe ultimul drum de 21 de creditori, cărora le datora 700 de miliarde de lei vechi.

Ceva mai lungă a fost insolvența CNM Romline. A durat aproape 11 ani. A fost deschisă pe 3 aprilie 2001 și închisă prin sentința civilă nr. 2.660 din 7 martie 2012. Pe 11 octombrie 2012, compania a fost radiată din Registrul Comerțului.

Dar despre morți, numai de bine. Acum să vedem ce a reușit statul român să recupereze de pe urma celor trei companii de navigație. Potrivit răspunsului primit de cotidianul "Cuget liber", Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a încasat următoarele sume după deschiderea procedurilor de insolvență:

A. De la CNM Romline:

- 44.169,42 lei reprezentând fonduri de restructurare;

- 89.652,62 lei reprezentând creanță fiscală;

- 7.231.953,06 lei reprezentând creanță Bancorex;

B. De la CNM Navrom:

- 106.392 lei reprezentând fonduri de lichidare;

- 32.526,22 lei reprezentând creanță fiscală;

- 8.030.276,95 lei reprezentând creanță Bancorex;

C. În cazul CNM Petromin creanțele au fost încasate înaintea deschiderii procedurii de insolvență.

În total, de la insolventele Navrom și Romline, statul român, prin AAAS, a mai recuperat 15.534.970,27 lei. O nimica toată!

v v v

La data de 1 ianuarie 1989, pavilionul românesc ocupa locul 26 între flotele lumii, cu 3.561.000 tone registru brut. La sfârșitul anului 1989, România avea 301 nave maritime, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw.

În august 1990, în baza HG nr. 494 din 9 mai 1990, Întreprinderea .de Exploatare a Flotei Maritime Navrom Constanța a fost divizată în trei societăți comerciale pe acțiuni: CNM Navrom, CNM Petromin și CNM Romline, care și-au împărțit navele în baza unui protocol semnat la 9 august 1990.

Ulterior, cele trei companii au fost transformate în societăți comerciale pe acțiuni și trecute din subordinea Ministerului Transporturilor în administrarea Fondului Proprietății de Stat.

La sfârșitul anului 1993, flota maritimă românească deținea 244 de nave, totalizând 5.303.664 tdw, împărțite astfel: CNM Navrom - 84 nave (691.860 tdw), care deținea și un pachet de 51% din acțiunile societății mixte Roliship (6 nave – 28.800 tdw.); CNM Romline - 77 nave (630.968 tdw); CNM Petromin - 70 nave (3.742.546 tdw), plus un pachet de 50% din acțiunile unor societăți mixte (6 nave – 517.954 tdw). De asemenea, existau cinci companii cu capital privat, care aveau în exploatare 13 nave (238.290 tdw).

De toate acestea s-a ales praful, pardon! a mai rămas compania Navrom, în insolvență fără de sfârșit.

Stimați cititori, România a făcut eforturi uriașe, timp de 40 de ani, să construiască o flotă care asigura locuri de muncă pentru o armată de peste 20.000 de navigatori. Celor ce au acaparat puterea după evenimentele din 22 decembrie 1989 le-a fost de ajuns un singur deceniu să o distrugă. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.44 secunde