Fenomenul pirateriei pe mare crește vertiginos. Numărul marinarilor răpiți a atins un record istoric

1532

Articole de la același autor

În noaptea de 6 februarie 2021, în jurul orei 23,30, tancul petrolier grecesc „Sea Phantom” a fost atacat și abordat de pirați în timp ce tranzita Golful Guineea. Vasul plecase din Lome, Togo, spre Douala, Camerun și se deplasa cu o viteză de aproximativ 12 noduri. Echipajul s-a ascuns în „citadelă” (o încăpere secretă, special amenajată) și a ieșit abia după ce pirații au părăsit nava luând cu ei tot ce le-a căzut în mână.

Cu 20% mai multe incidente piraterești

Fenomenul pirateriei și jafurilor armate pe mare s-a intensificat în ultimul an. Recentul raport al Centrului de raportare a pirateriei din cadrul Biroului Maritim Internațional arată că, în 2020, au fost consemnate 195 de atacuri piraterești și tentative, cu 20,37% mai multe decât în anul 2019, când au fost 162 de cazuri. Zonele cele mai fierbinți ale pirateriei pe mare sunt Golful Guineea și Strâmtoarea Singapore.



În 2020, trei nave au fost deturnate, iar 161 de nave au fost abordate. Au avut loc 20 de atacuri eșuate, iar împotriva a 11 nave s-a deschis focul.

Raportul avertizează asupra tendinței de creștere a numărului marinarilor răpiți în vederea obținerii răscumpărării. În anul 2020, au fost răpiți de pe navele lor 135 de navigatori, comparativ cu 134 în 2019. Din totalul răpirilor, 95% au avut loc în Golful Guineea.

Preferințele piraților

Statistica anului 2020, arată că ținta atacurilor sunt, aproape în egală măsură, navele aflate în zonele de ancoraj și cele în mișcare. În doar 7% din totalul incidentelor au fost implicate nave aflate în danele porturilor.

Navele comerciale sunt preferate de pirați. În 80% dintre incidente au fost vizate următoarele tipuri de nave: tancuri petroliere și de produse petroliere sau chimice, bulk-cariere, portcontainere și cargouri de mărfuri generale. În plus, au mai fost ținta atacurilor: remorchere, pescadoare, nave off-shore și chiar o navă folosită în industria forajului marin.



Polul cel mai fierbinte al pirateriei

Golful Guineea reprezintă principalul focar al pirateriei pe mare. În 2020, în această zonă au fost consemnate 84 de incidente de piraterie și jaf armat, în creștere cu 30% față de anul precedent. În regiunea Golfului Guineea au avut loc cele trei deturnări de nave, nouă din cele unsprezece atacuri cu foc de arme asupra navelor și au fost răpiți 130 de navigatori în 22 de incidente separate, înregistrându-se un record negru pentru istoria navigației.

Atacurile piraților din această zonă sunt din ce în ce mai violente. În atacul de pe 23 ianuarie 2021, asupra portcontainerului „Mozart”, un marinar a fost ucis, iar alți 15 au fost răpiți.



Pirateria câștigă teren în Asia


Asia a cunoscut, la rândul ei, o creștere a numărului total de incidente de piraterie și jaf armat pe mare, în 2020. Au fost raportate 97 de cazuri, cu 17% mai multe față de anul precedent. Majoritatea incidentelor din Asia au fost clasificate drept „jaf armat”, cu un nivel scăzut de gravitate, care nu implică vătămări fizice ale echipajelor navelor.

Din cele 97 de incidente raportate, nouă au avut loc în India, cinci în Bangladesh și 83 în țările din Asia de Sud-Est. Majoritatea cazurilor, cu excepția celor din Strâmtoarea Singapore, s-au petrecut în timp ce navele erau ancorate sau se aflau la cheu, în dană.

În zona Filipine, numărul incidentelor a crescut de la șapte, în 2019, la 13, în 2020. Nouă dintre acestea au avut loc în radă la Manila, trei, în zona de ancoraj Batangas și unul, în rada portului General Santos. În două dintre incidentele de la Batangas, marinarii au fost amenințați de tâlhari înarmați cu cuțite.

Creșterea numărului jafurilor din Strâmtoarea Singapore a continuat până în 2021. Au fost raportate 34 de incidente, în 2020, comparativ cu 31 incidente, în 2019. În majoritatea cazurilor au fost implicate bulk-carriere și tancuri petroliere.



Corupția favorizează pirateria pe mare

Evoluția explozivă a fenomenului pirateriei demonstrează că autoritățile statelor din regiunile amintite sunt incapabile să îl țină sub control. Dimpotrivă, unii dintre cei ce dețin puterea în respectivele zone de coastă sunt mână în mână cu pirații. Faptul că bandiții dețin ambarcațiuni de mare viteză, că pleacă din porturi când vor, înarmați până în dinți, că revin de pe mare cu ostateci și pradă, nu se poate întâmpla fără complicitatea autorităților statale.

Dacă ar dori, cu adevărat, să pună capăt fenomenului pirateriei, autoritățile ar putea recurge la o măsură foarte simplă: rechiziționarea tuturor ambarcațiunile rapide sau cel puțin a motoarelor acestora.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2857 secunde