Fiul rătăcitor ArcelorMittal revine pe canal

297
Fiul rătăcitor ArcelorMittal revine pe canal - da5ca36d9fbc73e05d2eecc5d4544261.jpg
Nava "Ken Sea" și-a anunțat sosirea pe 24 martie 2010, în terminalul Comvex, din portul Constanța. Aduce 52.150 tone de bauxită. Pe 27 martie va intra la descărcare, în același terminal, nava "Australia", care transportă 160.000 de tone de minereu de fier din India. Iar pentru data de 1 aprilie, este avizat vrachierul "Raiju", care transportă 160.000 de tone de minereu de fier din Brazilia.

Trafic în declin
Flota fluvială a companiei Navrom Galați și-a trimis, deja, convoaiele de barje goale pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, spre portul Constanța. "Înseamnă că, în ultima decadă a lunii martie, va fi reluat traficul de minereu" - afirmă, cu oarecare reținere în glas, Valentin Zeicu, directorul general al Administrației Canalelor Navigabile (ACN).
În 2009, această cale de transport a pierdut câteva milioane de tone de marfă, în urma deciziei lui ArcelorMittal Galați de a se aproviziona cu materii prime prin portul bulgăresc Burgas și pe Canalul Bâstroe, ocolind portul Constanța și Canalul Dunăre - Marea Neagră.
Se pare că "experimentul" a fost prea costisitor chiar și pentru indienii de la ArcelorMittal, care, de voie - de nevoie, revin la sentimente mai bune față de portul Constanța.
Pe de altă parte, navele de mare capacitate precum "Australia" și "Raiju" nu pot fi descărcate la Burgas, pentru că portul bulgăresc nu dispune de adâncimea necesară.
ArcelorMittal Galați a anunțat că producția sa va crește de la 1,7 milioane de tone, în 2009, la 2,2 - 2,5 milioane de tone, în 2010. Pentru această cantitate de oțel va fi nevoie de circa 5 milioane de tone de materie primă, care va fi transportată prin portul Constanța și pe canal, după câte se pare. "Avem șansa să adăugăm vreo 3 milioane tone la trafic, față de anul trecut, și să ne apropiem de ceea ce ne-am propus: 26 milioane tone" - afirmă Valentin Zeicu.
În 2009, potrivit ACN, pe canal au fost transportate 21.390.592 tone de mărfuri, cu 27,80% mai puțin decât în anul precedent. În primele luni ale lui 2010, situația nu este mai roză nici față de perioada similară din 2009, nici față de plan. "Traficul pe luna februarie a scăzut cu circa 20%, iar în martie cantitățile sunt mai mici cu 10% decât ne-am planificat. Comparativ cu anul trecut suntem sub" - a precizat directorul general.

Speranțe de creștere
Lipsa lui ArcelorMittal Galați din trafic, pe parcursul lui 2009 și în primul trimestru a lui 2010, a pus în evidență și mai pregnant rolul pe care canalul îl joacă pentru Europa. Anul trecut, traficul derulat de Ungaria, Serbia, Austria și alte țări a reprezentat 46,65% din totalul fluxurilor de marfă de pe canal, iar în ianuarie 2010, ponderea a depășit 47%.
Canalul trebuie să mulțumească agricultorilor din Serbia și Ungaria, care aleg această cale de transport pentru a-și trimite produsele în portul Constanța. În schimb, silozarii și angrosiștii de cereale români preferă transportul rutier și mai rar pe calea ferată. De ce? "Pentru că, din păcate, barjele nu ajung până în câmp, iar în porturile românești de la Dunăre sunt prea puține silozuri" - explică Zeicu.
Sunt semne că 2010 va fi, totuși, un an mai bun pentru Canalul Dunăre - Marea Neagră. Siderurgia europeană este în creștere. Se transportă mai mult minereu către Austria, Ungaria și Serbia. Combinatul de la Tulcea se aprovizionează cu bauxită prin portul Constanța și pe canal. Revenirea companiei ArcelorMittal Galați pare iminentă. Anul agricol 2010 se anunță a fi unul bogat în Europa de Est, ceea ce înseamnă că Serbia și Ungaria vor exporta mai multe cereale pe apă.
"Noi vom manifesta un optimism prudent. Politica anului 2010 se va axa pe controlul strict al cheltuielilor, astfel încât să ne atingem cifrele de profit planificate. Nu mai face parte din ținta noastră volumul de tranzit. Vom asigura un raport venituri - cheltuieli astfel încât să realizăm investițiile și reparațiile prevăzute, prin forțe proprii. Ne vom comporta ca o companie capitalistă" - a declarat directorul general al ACN.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 3.5431 secunde