Speranțe pentru relansarea shipping-ului românesc

Liga Navală Română lucrează la proiectul celui de-al doilea registru maritim

1816
8
Liga Navală Română lucrează la proiectul celui de-al doilea registru maritim - laurentiumironescu-1484924412.jpg

Articole de la același autor

În evidențele Autorității Navale Române sunt înregistrate 33.300 de brevete și certificate de capacitate. Corpul navigatorilor numără 21.200 de oameni, din care 15.800 ofițeri și 5.400 nebrevetați, iar personalul auxiliar însumează 12.000 de suflete.

România a fost și rămâne în continuare una dintre cele mai importante surse de forță de muncă marinărească din flota europeană, dar rolul ei tinde să se dimi-nueze, la aceasta contribuind indiferența cu care marinarii sunt tratați de instituțiile statului. Cea mai bună dovadă este faptul că ministerele Transporturilor și Muncii nu știu nici măcar câte contracte de îmbarcare există și câți marinari români sunt pe mare în acest moment. Respectivele instituții nu sunt curioase să afle nici câte locuri de muncă există pe mare pentru navigatorii noștri și nici care este aportul valutar al acestei categorii socio-profesionale la economia țării.

Potrivit estimărilor făcute de cei ce activează în această industrie, din totalul de 33.300 de deținători de brevete și certificate de capacitate sunt activi circa 20.800 de navigatori români, care reușesc să obțină un contract de muncă cel puțin o dată la doi ani și care aduc venituri de circa 380 de milioane euro pe an, în țară.

Dată fiind importanța socială și economică a acestei profesiuni, Ministerul Transporturilor ar trebui să fie preocupat de creșterea numărului locurilor de muncă pe mare pentru navigatorii și cadeții români. Comunitatea shipping-ului românesc - Autoritatea Navală Română, com-paniile de crewing, armatorii, Marina Militară, unitățile de învățământ marinăresc, Liga Navală Română și Sindicatul Liber al Navigatorilor - pot pune umărul la elaborarea unei strategii în acest sens, al cărei punct central să fie înființarea celui de al doilea registru maritim al României.

Nu ar fi o noutate. În august 1998, Guvernul Radu Vasile a aprobat OG nr. 116 prin care se instituia regimul special pentru activitatea de transport maritim internațional. În schimbul unor facilități, companiile de navigație plăteau o taxă anuală, calculată în funcție de tonajul net și de vechimea navei.

În spiritul neseriozității românești, Gu-vernul Mugur Isărescu a desființat, cu celebrele HG-uri 205 și 207 din decembrie 1999, facilitățile oferite de OG 116/1998, companiile înscrise în cel de-al doilea registru fiind obligate să plătească nu nu-mai taxa anuală pe tonaj, ci și impozit pe profit. Reacția a fost previzibilă: toate companiile s-au retras din regimul special maritim.

În anul 2012, primul Guvern Ponta a recu-noscut necesitatea celui de-al doilea registru maritim și a modificat OG nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, reglementând înființarea lui, astfel încât România să atragă sute de nave ale unor armatori străini, locuri de muncă pentru navigatori și locuri de practică pentru cadeți. Proiectul s-a soldat cu un imens scandal, deoarece controlul asupra registrului maritim a fost încredințat ilegal companiei Romanian International Flag Administration - RIFA (fostă Ilvana Holding Ltd.).

Eșecurile înregistrate până în prezent n-ar trebui să decurajeze comunitatea din shipping-ul românesc, ci, dimpotrivă, să o îndârjească să realizeze un proiect cât mai bun, pe care să-l susțină în fața autorităților.

M-am bucurat să aflu că Liga Navală Română s-a apucat, deja, să lucreze la el. "Vom iniția o dezbatere. Vrem să lansăm proiectul chiar în acest an. Vom încerca să-i aducem alături de noi pe toți cei ce pot susține și contribui la acest proiect", a declarat comandantul de cursă lungă Laurențiu Mironescu, președintele Ligii Navale Române.

Proiectul este o preocupare mai veche a lui Mironescu. "Niciuna dintre inițiativele mele de parlamentar nu a fost mai impor-tantă decât aceasta - declara el, pe 19 mai 2010. România a ajuns să nu mai existe ca națiune maritimă dintr-o mulțime de cauze, pe care nu are rost să le discutăm acum. Este momentul să privim spre viitor, să schimbăm lucrurile." La acea vreme, inițiativa lui a fost îmbrățișată de conducerea Ministerului Transporturilor, dar a murit ignorată, în Parlamentul României.

Acum, lucrurile s-au schimbat. Există cadrul normativ (OG nr. 19/2012), mai trebuie doar realizat proiectul, însușit de autorități și pus în practică.

Printre preocupările Ligii Navale Române se mai numără: lansarea dezbaterii privind reînfințarea liceului de marină militară și a propunerea schimbării culorii și design-ului uniformelor din marina militară și comercială, revenirea la culoarea tradițională, bleumarin.

Comentează știrea

Marinar
21 ianuarie 2017
@ Al doilea registru

O mare prostie si un atac la buzunarele marinarilor romani.Tu ca marinar roman daca muncesti pe o nava sub pavilion romanesc o sa platesti taxe si impozite de o sa plangi cu vorbe.O sa te faca sa te lasi de marinarie. Sa nu mai punem legislatia romaneasca care este sub orice critica. In legatura cu proiectele de reînființare a LMM sau chestia cu uniformele.Cred ca domnul din imagine impreuna cu relicvele Epocii de Aur, inca nu realizeaza ca au trecut 27 de cand a cazut comunismul,Romania este membra NATO,UE si mai ales ca traim in sec XXI.Eu le inteleg nostalgia epocii Ceausescu cand tatal individului din poza taia si spanzura precum nasul lui Basescu, dar sa ne lase. Sa scrie o carte daca vrea , sa depene amintiri la un spritz cu " meseriasii" de pe fostele harburi ale Navromului ,dar il rugam sa lase in pace noua generatie.Noi nu vrem uniforme si sa muncim pe jafuri precum cele din vechea flota a RSR. PS. De ce Mironescu Senior & Co de la Liga navala n-au fost in stare sa salveze Navromul sau LMM-ul in anii '90?De ce n-au procedat cu fosta flota la fel cum au facut cei din fostul RDG???

sotie de marinar
21 ianuarie 2017
Nesimțire

Individul ăsta ce freaca,ma scuzați,pe la ANR?Basistul ăsta sta la caldurica si așteaptă ca o capusa sa vină leafa.Nesimtitilor!

alt marinar
21 ianuarie 2017
Iar vreți sa ne prostiți

Mai lipsesc din aceasta inițiativă-imagine mihalcioiu și Urziceni. Vechi dinozauri pe care psd-ul îi scoate iar pe tapet. Spuneți clar și faptul ca în acest proiect este inclusa și impozitarea marinarilor, care e o sursa buna de halit pentru corupția din România. Evident se vor vehicula ca protecția, sănătatea marinarilor e pe primul plan. Știm cum merge - o halca buna din cei 380 mil $ se va duce pe apa .. . Lăsați marinarii neatinsi . Nu va mai bateți voi capul cu ăsta ca știm cine sunteți

Emilian Bujor
21 ianuarie 2017
Adio RIFA

Ha ha o sa plingeti dupa nemtii de la RIFA care erau intr-adevar capabili sa infiinteze Registrul International Roman, aveau citeva mii de nave pregatite si probabil sprijin de la UE. Au infiintat registrul in portugalia si n-a mai fost ilegal. Acum sa se screme maretul senator Chitzac sa infiinteze el registrul, cu ajutorul maretului fost ministr la transporturi care a vindut flo ta pe nimic. Vor mai trece 100 de ani pana cind tara asta va scapa de comunism.

ANR
21 ianuarie 2017
vicele manglitor

Lasati ca vine Cazan un infractor repetent din Urziceni ,patron de case de amanet si face el o mangla cu al doilea registru cum a mai facut si cu sediul de la Cernavoda si si-a tras doua milioane de euro

marinar pe mare nu la birou
22 ianuarie 2017
hahalere

Poate sa ne spuna acest domn din poza cati ani a fost el efectiv pe mare ? Ca suntem satuli de astia care au idei din birou. Lasati marinarii , nu le mai purtati voi de grija, daca va interesa cu adevarat, Romania avea propria flota.

eugen
28 ianuarie 2017
registru

RNR era Registrul Naval Roman si se ocupa de inspectia si certificarea technica a navelor romanesti , a disparut prin anul 2000 precum flota prin grija marilor cdt si presedinti de astazi si de ieri . La ce ne trebuie un al doilea registru cind noi nu avem nave nici pentru unul. Referitor la hirburile de ieri cind au fost construite erau la virful tehnologiei si au asigurat locuri de munca si pregatire la zeci de generatii de marinari

Un raufacator
17 iulie 2017
Registru = hartie

Hartia suporta orice. Poate si penita domnului Mironescu care, cu tot respectul pe care il port, spunea odata pe la UMC ca "de ce ne mai trebuie marinari daca nu mai avem vapoare? " Da, adevarat, pe atunci era director mare la APC. Are brevet de comandant dar nu a navigat pe functie. Acu salariat la CERONAV . Romania nu mai are o a doua sansa dar nici cu Emilian Bujor nu sunt de acord, ca nemtii nu au facut in Portugalia ce li se oferise in Romania ( o hotie fara margini). Si ma intreb, ce este Liga Navala? Stiam ca sunt doar din Marina MIlitara acolo. Pe cand si flota nationala ? Erau peste 300 de nave dar Liga va face una nou nouta cu peste 400 de nave, ia sa vedeti. Nu mai merge asa. Daca se vrea ceva serios nu se face asa pe piciorul unui om ... Si Eugene, aici registru ar fi registru de inmatriculare al navelor nu ce ai scris tu sus, asta ca idee.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3599 secunde