Lovitură dură pentru CFR Marfă. Trebuie să achite, urgent, 570 de milioane de euro

185
Lovitură dură pentru CFR Marfă. Trebuie să achite, urgent, 570 de milioane de euro - lovituradurapentrucfrmarfa-1606330854.jpg

Articole de la același autor

Cererile României în dosarul de ajutor de stat acordat ilegal Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA au fost respinse de Comisia Europeană. Statul român solicitase alegerea altei modalități de returnare a ajutorului decât lichiditățile și prelungirea termenului dat de Comisie pentru recuperarea ajutorului ilegal. Scrisoarea a fost primită de statul român încă de luna trecută, dar Ministerul Transporturilor nu a adus-o la cunoștința publicului.

Cum va recupera statul ajutorul acordat ilegal? Păi, nu prea are de unde. Compania CFR Marfă a încheiat anul 2019 cu o pierdere brută de 237.424.805 lei, în creștere cu 50.22% față de anul precedent, iar datoriile sale, în sumă de 1.214.656.802 lei, sunt de 6,73 ori mai mari decât creanțele.

Singura soluție rămâne vânzarea activelor de valoare ale companiei: sedii și terenuri. Multe din locomotivele și vagoanele sale vechi și obosite vor stârni cel mult interesul negustorilor de fier vechi și de lemne de foc.


x x x

La 18 decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane euro, în 2013, și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR Infrastructură.
Comisia Europeană a constatat că CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil, în valoare de cel puțin 570 de milioane euro din partea statului român, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. România trebuie acum să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente.

CFR Marfă este în dificultate cel puțin din 2009. Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului să intervină în sprijinul unei societăți aflate în dificultate financiară numai în condiții specifice și impun, în special, ca respectiva societate să facă obiectul unui plan de restructurare solid, care să asigure redobândirea viabilității sale pe termen lung, ca aceasta să contribuie la costurile aferente restructurării sale și ca denaturările concurenței să fie limitate. În cazul de față, aceste condiții nu au fost îndeplinite: Comisiei nu i-a fost notificat niciun plan solid de restructurare, nu a existat nicio contribuție la costul unei restructurări din partea societății și nici măsuri compensatorii pentru a se asigura că denaturările concurenței sunt limitate.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8059 secunde