Marile eșecuri ale portului Constanța

966
1

Articole de la același autor

Portul Constanța a înregistrat o dezvoltare spectaculoasă în ultimele două decenii, fiind platforma economică cu cele mai multe investiții de succes. Pe de altă parte, numeroase proiecte majore au eșuat, din motive care nu țin de portuari.

Coșmarul numit… ferry-boat

Înființarea unei linii de ferry-boat care să-l lege de celelalte porturi din zona Mării Negre este un vis care s-a transformat în coșmar pentru portul Constanța. Cel mai mult au rezistat liniile de navigație Constanța - Sam-sun (deschisă în octombrie 1995), Constanța - Derince (inaugurată în 1999) și Constanța - Batumi (lansată în 8 august 2001), care erau servite de ferry-boat-urile românești "Mangalia" și "Eforie". După opt ani de la deschidere, voiajele pe relația Constanța - Batumi, dar și cele spre porturile turcești, au fost suspendate, întrucât aduceau doar pierderi.

Linia ro-ro Constanța - Pendik (Turcia), inaugurată pe 20 noiembrie 2011, nu a rezistat decât 11 luni. A fost suspendată la mijlocul lunii septembrie 2012, fără nici un avertisment și nicio explicație din partea companiei de navigație U.N. Ro-Ro Ýțletmeleri. Dar motivul real este cunoscut: linia nu era rentabilă.

În sfârșit, pe data de 16 octombrie 2014 a fost inaugurată linia de ferry-boat Constanța - Batumi (Georgia) - Ilyichevsk (Ucraina). La deschidere, organizatorii susțineau că tranzitul mărfurilor din Europa Centrală, prin portul Constanța, spre Georgia și Marea Caspică, este mai avantajos, întrucât durează doar 15 zile, față de 25 până la 45 de zile pe oricare altă rută.

Timp de câteva luni, programul săptămânal al liniei de transport a fost cât de cât respectat, după care ferry-boat-ul a început să vină tot mai rar la Constanța. În iunie 2015 a avut un singur voiaj, iar în iulie va mai veni o dată. Este clar că socotelile celor ce au organizat linia de navigație au fost greșite și că soarta ei este pecetluită.

Incinerator la… conservă

În anul 2007 a fost pus în funcțiune incineratorul din portul Constanța, a cărui menire este să distrugă deșeurilor periculoase. Instalația automatizată, computerizată, ultramodernă, cu o capacitate de incinerare de 357 tone pe an, care a costat 22 milioane euro, se află în conservare din 2008.

Prostia pleacă de la consultantul germano - austriac OVM, care a gândit construcția unui incinerator de mare capacitate și foarte costisitor, în incinta portului, pentru nevoile reduse ale câtorva spitale și dispensare din Constanța. Cantitatea de 357 tone de deșeuri periculoase pe an, cât este necesar pentru funcționarea instalației la întreaga capacitate, n-ar putea fi asigurată nici de întregul sistem medico-sanitar din România.

Un oleoduct de tocat bani

Un eșec de răsunet este cel al proiectului oleoductului Constanța-Trieste. Memorandumul pentru construirea lui a fost semnat în martie 2006. Conducta ar fi trebuit să pornească din portul Constanța, de la "Oil Terminal", să treacă prin Serbia și Croația și să ajungă la Trieste. Acolo, urma să se conecteze la sistemul Transalpine Pipeline (TAL), care aprovizionează Austria și Germania.

S-au făcut chiar și ceva pași concreți: un studiu de fezabilitate pentru partea de conductă ce urma să traverseze România; a fost înființat Comitetul Interstatal al proiectului Pan European Oil Pipeline, din care făceau parte cele cinci țări (România, Serbia, Croația, Slovenia și Italia); a fost înființată PEOP, cu contribuția financiară a unor companii de stat (printre care "Oil Terminal" și "Compet", din România); s-au organizat o mulțime de conferințe, dezbateri, întâlniri, pe diferite meridiane ale lumii. Într-un cuvânt, s-au tocat o mulțime de bani, fără să se constru-iască un metru de conductă.

După 16 ani, statele participante au recunoscut că proiectul era mort înainte de a se naște. Singurul merit al acestei inițiative avortate este contribuția sa la dezvoltarea turismu-lui de afaceri, pe banii statului.

De la AGRI la autostrăzile maritime

În septembrie 2010, președinții României, Azerbaidjanului, Georgiei și pre-mierul Ungariei au semnat la Baku documentele oficiale privind proiectul AGRI, de interconectare a rezervelor azere la piața europeană. Prima etapă presupunea crearea unui terminal, în portul Con-stanța, de 10 miliarde metri cubi de gaze naturale, urmând ca în etapele doi și trei să poată fi extins până la 30 de miliarde metri cubi. Proiectul a împlinit cinci ani și nu se simte prea bine.

Proiectul așa-ziselor autostrăzi maritime din Marea Neagră și Marea Caspică a fost lansat, de Comisia Europeană, în 2007, și urmărește: creșterea schimburilor comerciale dintre statele participante la Acordul Multilateral de Bază - TRACECA și întărirea rolului portului Constanța ca principală poartă de intrare a mărfurilor în Uniunea Europeană.

De opt ani, servește ca temă de discuție și rațiune de a exista pentru Organizația Cooperării Economice a Mării Negre (OCEMN), organism care nu s-a distins printr-o realizare concretă, dar care trăiește, bine mersi, pe banii contribuabililor.

v v v

Stimați cititori, lista proiectelor ratate este mult mai lungă. Cauzele tuturor acestor eșecuri trebuie căutate în afara portului Constanța, în politica dezastruoasă a guvernelor de ieri și de azi în domeniul transporturilor. 

Comentează știrea

militaru gheorghe
21 iulie 2015
Part time

Atât timp cât vei continua să susții în mintea ta imaginea schimbărilor pozitive pe care ți le dorești, acestea vor continua să se petreacă în viața ta. Asta scrie celebrul Bob Proctor în cartea "Te-ai născut bogat". Căutăm urgent colaboratori part-time care vor să câștige bani în timpul liber, într-un proiect unic la nivel mondial. Oferim contract de comision. Pentru mai multe detalii, trimiteti mesajul PROIECT la adresa de email : [email protected]

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5234 secunde