Marinarii sunt trași pe sfoară cu Internetul, cu nave și companii "fantomă"

2151

Articole de la același autor

Criminalitatea economică a luat cele mai diverse chipuri în shipping-ul internațional. Nave, companii și chiar flote întregi, precum cea a României, au fost victimele rețelelor de escroci. Echipajele au fost, însă, dintotdeauna, prada cea mai ușoară.

Explozie de țepe
Transportul maritim mondial este bântuit de "fantome", spune Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Sunt nave, flote, companii și contracte de îmbarcare iluzorii. Rechinii din shipping au creat o întreagă lume virtuală, pentru a-i escroca pe marinari. Odată cu dezvoltarea comunicării prin Internet, fenomenul a căpătat o amploare fără precedent.
Ofertele de locuri de muncă au explodat și este tot mai greu să îți dai seama care dintre ele sunt serioase și care sunt "țepe". "În ultimii ani - spune Mihălcioiu - pe site-urile unor societăți, care declarau că au sediul în Canada, Marea Britanie sau SUA, au apărut oferte de sute de locuri de muncă pentru flotele lor. Celor care doreau să se îmbarce li se cerea să trimită, în anumite conturi, o sumă modestă, de până la 100 de dolari. Se motiva că aceasta este taxa pentru procesarea documentelor. În schimbul banilor, marinarii se alegeau cu mesaje transmise prin Internet sau chiar cu scrisori prin care li se mulțumea că au ales să navigheze cu respectiva companie. Odată ce banii intrau în cont, se rupea filmul. Nimeni nu a reușit să vadă compania, vaporul sau să primească banii înapoi."

Rețele de… milioane
Prin această metodă au fost trași pe sfoară numeroși români. Prea puțini dintre ei au anunțat sindicatul și autoritățile. Escrocii de pe Internet au adunat milioane de dolari, speculând naivitatea marinarilor. Ei au vizat, în special, țări ca Filipine, India, Pachistan, România, Rusia, Ucraina și Polonia, cunoscute ca rezervoare de forță de muncă marinărească pentru flotele lumii.
"La nivel internațional s-au luat măsuri. S-au descoperit două astfel de societăți care acționau din Kenia și Africa de Sud. Din țara de bază, ele deschiseseră pagini de internet în alte state. Ancheta din Africa de Sud a dus la prinderea câtorva din membrii rețelei de escroci. Investigația a scos la iveală că în depozitele lor bancare se adunase suma de 6 milioane de dolari, din care s-au mai găsit doar 2,5 milioane. Restul banilor fuseseră cheltuiți. Escrocii au fost judecați și au primit câte 6 ani de închisoare. În Kenia, s-a desco-perit suma de 3 milioane de dolari în conturile rețelei infracționale."

Capcane pentru marinari
Foarte frecvente sunt cazurile în care navigatorii sunt trimiși prin lume în căutarea unor nave "fantomă". Ei se încred în vorbele unor falși intermediari, care le oferă contracte de îmbarcare pe nave aflată în diverse porturi ale lumii. Oamenii achită comisioanele substanțiale cerute, își plătesc singuri transportul cu avionul și, când ajung la destinație, constată că nu îi așteaptă nimeni, că nu există nicio navă. Cel mai recent caz este al celor trei marinari din județul Constanța, care au bătut drumul până în China pentru a afla că au fost trași pe sfoară.
Un alt român a fost trimis la o navă aflată în Pireu. SLN îl aten-ționase că este ceva în neregulă, pentru că informațiile sale arătau că respectiva navă staționa de foarte multă vreme în același punct. În ciuda avertismentului, navigatorul a plecat la drum. În Grecia, a constatat că fusese trimis la o nava eșuată de foarte mult timp. Credulitatea l-a costat o groază de bani: șpaga achitată intermediarului și costul călătoriei dus-întors.
Există, însă, situații mai grave decât acestea, afirmă liderul SLN. În circulație sunt nave neînregis-trate în vreun port al lumii, care au acte false și aparțin unor proprietari "fantomă". Exemplul cel mai recent este al navei "Bermuda 1", care a fost rezolvat de justiția română.
"Marinarii sunt atrași în capcană. După ce se îmbarcă pe asemenea nave, descoperă că ele transportă droguri ori emigranți. Cel mai dureros caz este al navigatorilor români de pe «Luna del Mar», care au ajuns de pe mare în pușcăriile portugheze. Alteori se întâmplă ca armatorii să aibă conflicte în zona de navigație și marinarii să facă pușcărie din caza lor. Așa s-a întâmplat cu câțiva români în Nigeria. Foarte greu am reușit să-i eliberăm. Cu astfel de companii «fantomă» nu te poți lupta în justiție. Pentru ele, navigatori sunt victime sigure."

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.7193 secunde