Marinarii vor sta și mai mult cu burta pe carte
În ultimii 15 ani, shipping-ul mondial a trecut prin schimbări
majore, care și-au pus amprenta și asupra meseriei de navigator, afirmă
profesorul dr. inginer Haralambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale
"Mircea cel Bătrân". Drept urmare, în 2010, la conferința anuală a
Organizației Maritime Internaționale, de la Manila, au fost adoptate mai
multe amendamente la Convenția internațională privind standardele de
pregătire a navigatorilor, brevetare - atestare și efectuare a
serviciului de cart (STCW). Acestea urmează să se aplice de la 1
ianuarie 2012.
Respectivele amendamente urmăresc mai multe ținte. Printre acestea se
numără: adăugarea de noi competențe la pregătirea navigatorilor, în
concordanță cu nevoile shipping-ului; reîmprospătarea cunoștințelor
profesionale și reconfirmarea pe funcție; introducerea tehnologiilor
moderne de pregătire, precum învățământul la distanță și cel bazat pe
Internet; standardizarea examenului medical, care să fie valabil oriunde
ar lucra navigatorii; reducerea posibilității de falsificare a
certificatelor de competență.
Conform modificărilor aduse STCW, pe viitor, toți ofițerii de punte vor
trebui să învețe să opereze cu hărțile electronice (Electronic Chart
Display and Information System - ECDIS). În țara noastră, toate
instituțiile de învățământ superior marinăresc au simulatoare moderne,
care au și facilitatea ECDIS, astfel că studenții se familiarizează încă
din facultate cu sistemul, spune Beizadea. La rândul său, Centrul Român
pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi
Navale - CERONAV dispune de tehnologia necesară și organizează de vreo
trei ani asemenea cursuri.
Pe viitor, pregătirea navigatorilor de pe tancuri va fi făcută
diferențiat: pentru petroliere, nave chimice și nave de transport a
gazelor lichide. Vor exista două nivele de instruire, cel de bază și cel
avansat.
Noul STCW introduce obligativitatea parcurgerii unui curs de
reîmprospătare a cunoștințelor profesionale o dată la cinci ani. În
România, această cerință se aplică de dinainte de 1990. Încă de pe
atunci, navigatorii erau obligați să treacă periodic prin cursurile de
reconfirmare pe funcție organizate de CERONAV, afirmă Dorel Popa,
directorul instituției.
Pregătirea în domeniul securității navigației capătă o greutate mai
mare. Toți navigatorii vor trebui să parcurgă un curs de bază. Cursuri
speciale vor fi organizate pentru personalul cu sarcini de securitate și
pentru ofițerul cu securitatea navei. Toate aceste cursuri vor trebui
să aibă și un modul referitor la piraterie.
Unul dintre amendamente diferențiază, pentru prima dată, funcțiile de ofițer electro-tehnist și de nebrevetat electrotehnist.
"România a fost mereu cu un pas înaintea reglementărilor internaționale.
Aproape toate aceste amendamente se aplică de mulți ani în pregătirea
navigatorilor. Vor fi probleme acolo unde cursurile respective nu erau
obligatorii, mă refer la cele privind hărțile electronice și de
securitate (pentru întregul echipaj). Cererea ar putea să crească peste
capacitatea CERONAV. Soluția este dată chiar de către STCW: învățarea de
la distanță. Spre exemplu, navigatorii ar putea parcurge cursul de
securitate, în timp ce se află pe mare" - afirmă Beizadea.
CERONAV are printre proiectele sale introducerea învățământului la
distanță, afirmă Dorel Popa. Având în vedere cerințele STCW și nevoile
crescute ale pieței creing-ului, instituția va trebui să urgenteze
trecerea la e-learnig.