Ca urmare a modificării STCW

Marinarii vor sta și mai mult cu burta pe carte

553
Marinarii vor sta și mai mult cu burta pe carte - marinari-1305716477.jpg

În ultimii 15 ani, shipping-ul mondial a trecut prin schimbări majore, care și-au pus amprenta și asupra meseriei de navigator, afirmă profesorul dr. inginer Haralambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân". Drept urmare, în 2010, la conferința anuală a Organizației Maritime Internaționale, de la Manila, au fost adoptate mai multe amendamente la Convenția internațională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare - atestare și efectuare a serviciului de cart (STCW). Acestea urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2012.

Respectivele amendamente urmăresc mai multe ținte. Printre acestea se numără: adăugarea de noi competențe la pregătirea navigatorilor, în concordanță cu nevoile shipping-ului; reîmprospătarea cunoștințelor profesionale și reconfirmarea pe funcție; introducerea tehnologiilor moderne de pregătire, precum învățământul la distanță și cel bazat pe Internet; standardizarea examenului medical, care să fie valabil oriunde ar lucra navigatorii; reducerea posibilității de falsificare a certificatelor de competență.

Conform modificărilor aduse STCW, pe viitor, toți ofițerii de punte vor trebui să învețe să opereze cu hărțile electronice (Electronic Chart Display and Information System - ECDIS). În țara noastră, toate instituțiile de învățământ superior marinăresc au simulatoare moderne, care au și facilitatea ECDIS, astfel că studenții se familiarizează încă din facultate cu sistemul, spune Beizadea. La rândul său, Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV dispune de tehnologia necesară și organizează de vreo trei ani asemenea cursuri.

Pe viitor, pregătirea navigatorilor de pe tancuri va fi făcută diferențiat: pentru petroliere, nave chimice și nave de transport a gazelor lichide. Vor exista două nivele de instruire, cel de bază și cel avansat.

Noul STCW introduce obligativitatea parcurgerii unui curs de reîmprospătare a cunoștințelor profesionale o dată la cinci ani. În România, această cerință se aplică de dinainte de 1990. Încă de pe atunci, navigatorii erau obligați să treacă periodic prin cursurile de reconfirmare pe funcție organizate de CERONAV, afirmă Dorel Popa, directorul instituției.

Pregătirea în domeniul securității navigației capătă o greutate mai mare. Toți navigatorii vor trebui să parcurgă un curs de bază. Cursuri speciale vor fi organizate pentru personalul cu sarcini de securitate și pentru ofițerul cu securitatea navei. Toate aceste cursuri vor trebui să aibă și un modul referitor la piraterie.

Unul dintre amendamente diferențiază, pentru prima dată, funcțiile de ofițer electro-tehnist și de nebrevetat electrotehnist.

"România a fost mereu cu un pas înaintea reglementărilor internaționale. Aproape toate aceste amendamente se aplică de mulți ani în pregătirea navigatorilor. Vor fi probleme acolo unde cursurile respective nu erau obligatorii, mă refer la cele privind hărțile electronice și de securitate (pentru întregul echipaj). Cererea ar putea să crească peste capacitatea CERONAV. Soluția este dată chiar de către STCW: învățarea de la distanță. Spre exemplu, navigatorii ar putea parcurge cursul de securitate, în timp ce se află pe mare" - afirmă Beizadea.


CERONAV are printre proiectele sale introducerea învățământului la distanță, afirmă Dorel Popa. Având în vedere cerințele STCW și nevoile crescute ale pieței creing-ului, instituția va trebui să urgenteze trecerea la e-learnig.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.5572 secunde