Minereurile și cerealele domină traficul de mărfuri pe canalele navigabile în 2019

447
Minereurile și cerealele domină traficul de mărfuri pe canalele navigabile în 2019 - minereurilesicerealele-1560457250.jpg

Articole de la același autor

2019 se dovedește a fi un an bun pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari. Grație ploilor abundente de pe continent, transportatorii au beneficiat de condiții bune de navigație pe Dunăre, de la începutul anului și până acum. Fluxurile de mărfuri au înregistrat o creștere constantă, transportul pe apele interioare fiind mai atractiv decât cel rutier și feroviar, întrucât tariful pe tona de marfă transportată este mai mic. 


"În primele cinci luni ale acestui an, traficul pe canalele navigabile a fost de 12,690 milioane de tone capacitate, cu 22% mai mare față de aceeași perioadă din 2018. Au fost transportate 6.534 milioane de tone de mărfuri, cu 32% mai mult decât în aceeași perioadă din 2018", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu, director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. 


În structura mărfurilor, minereurile și produsele de carieră ocupă primul loc, cu o pondere de 40%. În ianuarie 2018, ele reprezentau 54,31% din totalul mărfurilor derulate. Pe locul al doilea se situează cerealele, cu o pondere de 32%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 15%, produse chimice - 6%, metal și produse din metal - 3%, ciment - 3%, produse alimentare - 1%. 


În primele cinci luni ale anului, s-a produs o creștere spectaculoasă a ponderii traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie 2018, acesta era de numai 39% din total, în perioada ianuarie - mai 2019 a sărit la 58%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari îl joacă în transportul naval european. 


În primele cinci luni ale acestui an, din totalul de 6.534 milioane de tone de mărfuri, în contul României au fost transportate 42%, pentru Serbia - 31%, Ungaria - 10%, Bulgaria - 9%, Austria 3, Slovacia, Croația,  Germania, Grecia și Republica Moldova - câte 1%. 


În intervalul ianuarie - martie 2019, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 8.763 unități navale, din care: 6.048 barje, 1.112 șlepuri, 30 nave fluvio-maritime, 1.561 remorchere împingătoare, 11 pasagere și un yacht. 
Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri. 


Previziuni mai optimiste 
Analiștii din domeniul agricol și-au mai îndulcit previziunile privind recoltele anului 2019. În ultimul său raport, firma franceză de consultanță Strategie Grains a afirmat: "Perspectivele de recoltă rămân bune și, în continuare, ne așteptăm ca producțiile de grâu, orz și porumb din UE să fie mai mari în acest an, comparativ cu anul trecut. Ploile, care au căzut la finele lunii aprilie - începutul lunii mai, au înlăturat îngrijorările anterioare, chiar dacă unele zone de secetă persistă în țările din centrul și nordul UE". 


Altfel spus, în a doua parte a anului 2019, dacă și evoluția prețurilor va fi favorabilă, cerealele vor continua să dețină o pondere ridicată în transportul fluvial. 


Cât privește transportul mărfurilor containerizate pe Dunăre și canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari, acesta ține de domeniul visului, câtă vreme nu există nave fluviale specializate în transportul containerelor. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3198 secunde