Sub presiunea mișcării sindicale

Concurs Navele sunt obligate să-și scoată certificate "sociale"

381

Articole de la același autor

În perioada 15 – 20 iunie, la Stockholm (Suedia), a avut loc întâlnirea anuală a Comitetului bunelor practici, din cadrul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF). La ea au participat liderii sindicatelor navigatorilor și docherilor din întreaga lume, printre care și cele din România.

O convenție revoluționară
Reuniunea constituie un punct de referință în activitatea organizației internaționale, care este chemată să găsească soluții la provocările globalizării, a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Principalul aspect al acestui proces - proliferarea companiilor multinaționale – obligă sindicatele să-și redefinească locul și rolul.
Întâlnirea din Suedia a scos în relief o mare reușită a mișcării sindicale internaționale: intrarea în vigoare, începând din 2008, a Convenției Maritime privind Munca, adoptată de Organizația Internațională a Muncii (OIM), în februarie2006. Aceasta se va aplica unitar în cadrul Uniunii Europene, atât în transportul maritim, cât și în cel fluvial.
"Actul normativ înlocuiește numeroasele reglementări internaționale privind munca și viața pe mare și în porturi, unificându-le într-un singur text îmbunătățit. Mai mult, ea introduce obligativitatea fiecărei nave de a obține un certificat de conformitate la prevederile sale. Serviciile de Port State Control din întreaga lume vor avea obligația de verifica modul în care se respectă convenția. Dacă la bordul unei nave nu se asigură condiții de muncă și viață conform reglementării internaționale, certificatul trebuie retras" – a declarat li-derul SLN.

Bariera comunitară
În urma demersurilor ITF, în acest an, va fi adoptat, printr-o directivă a UE, primul contract colectiv de muncă european, din domeniul navigației. Importanța lui este excepțională, deoarece va cuprinde condițiile de muncă și viață minime ce trebuie asigurate la bordul oricărei nave care intră în spațiul maritim comunitar. Navele care nu respectă aceste standarde sociale nu vor putea acosta în porturile Uniunii Europene, afirmă Mihălcioiu.
Măsura rezolvă trei probleme ale shipping-ului. În primul rând, e vorba de echipaje, de munca și viața pe mare. Prin aplicarea contractului, starea de sănătate și securitatea navigatorilor se vor îmbunătăți. Cazurile de accidente de muncă și de îmbolnăviri se vor împuțina. Situațiile de criză de la bordul navelor, acțiunile de protest și grevele vor fi mult mai rare.
În al doilea rând, va crește siguranța navelor și a mărfurilor, va scădea numărul accidentelor navale, al pierderilor materiale și de vieți omenești. Acest fapt îi va ajuta pe armatori să își diminueze cheltuielile cu asigurările.
Nu în ultimul rând, se elimină una dintre formele de concurență neloială din shipping. În prezent, numeroase companii, în special dintre cele care arborează pavilioane de complezență, ale unor țări arabe și ale Coreei de Nord, fac mari economii la cheltuielile sociale, bătându-și joc de echipaje. Având costuri mai mici și practicând dumping-ul social, ele sparg piața și obțin contracte la prețuri scăzute. În acest fel, dau la o parte, de pe piață, companiile serioase, care au grijă de navigatori.
Odată ce va intra în vigoare contractul colectiv de muncă european, dumping-ul social, practicat în prezent, va fi scos în afara apelor comunitare, consideră liderul SLN.

Sub presiunea docherilor
În cadrul reuniunii de la Stockholm s-a aprobat contractul colectiv de muncă de tip ITF, pe perioada 2008 – 2009. Acesta asigură o creștere medie de 5% a salariilor navigatorilor.
Din analiza activității pe anul 2007, a rezultat că inspectorii ITF din întreaga lume au reușit să recupereze 12,6 milioane de dolari pentru navigatori, de la armatorii rău-platnici. O parte considerabilă, respectiv 980.000 dolari (7,78% din total), este rezultatul activității ITF România.
La secțiunea docherilor, ITF a remarcat faptul că statul român nu a ratificat nici până astăzi Convenția 152, din 1979, a OIM, referitoare la sănătatea și securitatea muncii în porturi, a declarat Petre Costel, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare (FNSP). Legislația muncii din țara noastră acoperă doar parțial prevederile convenției internaționale. Iar acest fapt se reflectă în numărul crescut de accidente de muncă, din porturile românești. FNSP va face presiuni asupra autorităților naționale, ca România să adere la convenție, a precizat Petre Costel. Odată ce o va ratifica, statul român va fi obligat să înăsprească legislația internă și să acționeze pentru reducerea numărului accidentelor de muncă din porturi.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.9208 secunde