În perioada stării de alertă,

Negocierile colective au fost lăsate la voia angajatorilor. Sindicatele cer modificarea Legii nr. 55 din 2020

Miercuri, 24 Februarie 2021, 00:01
2861
„Mișcarea sindicală din România se confruntă cu situație fără precedent, generată de prevederile articolului nr. 20 din Legea nr. 55 din 2020”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Silviu Stanciu, președintele Federației Sindicale „Trans Conex” și al Sindicatului Portuar Român „Unirea”.

Articolul cu pricina precizează că: „(1) Valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia. (2) În cazul contractelor și acordurilor colective de muncă prevăzute la alin. (1), părțile au obligația inițierii negocierii colective în termen de 45 de zile de la încetarea stării de alertă, în condițiile legii.”

Angajatorii, favorizați de lege

„Cei mai mulți dintre angajatori au înțeles că legea le este favorabilă și nu invită sindicatele la negocieri. Iar dacă organizațiile profesionale solicită începerea negocierilor, se prevalează de prevederile actului normativ. Pentru sectorul privat, lucrurile sunt extrem de complicate. Nimeni nu știe cât vor dura pandemia și starea de alertă în România. Chiar dacă am fi invitați la negocieri, nu vom putea face mare lucru. Vă spun din experiența ultimilor patru ani care au precedat pandemia: nicio negociere nu s-a finalizat fără deschiderea unui conflict de muncă, urmat măcar de o grevă de avertisment de două ore. Nu poți negocia altfel cu angajatorii din zilele noastre, care sunt extrem de puternici, comparativ cu mișcarea sindicală”, a declarat liderul de sindicat.

În opinia sa, sectorul transporturilor navale se situează printre activitățile cele mai afectate din punct de vedere al drepturilor salariale. Stanciu estimează că: „Media veniturilor nete nu depășește 2.500 de lei, neacoperind nici măcar costul minim zilnic al vieții, calculat de guvernanți”.



Greva - o acțiune imposibilă


Federația Sindicală „Trans Conex” cuprindea, inițial, 22 de sindicate afiliate, din tot atâtea unități economice. În 2019, șase dintre acestea au fuzionat și au format Sindicatul Portuar Român „Unirea”.

La cele 22 unități economice, chiar dacă ar începe, negocierile n-ar putea fi duse la bun sfârșit din cauza Legii nr. 55 din 2020.

„Anul trecut, au fost demarate negocierile colective la câteva societăți, la solicitarea angajatorilor. În momentul în care sindicatul a solicitat majorarea drepturilor salariale, angajatorii au sistat discuțiile, spunând că nu mai vor să negocieze și invocând articolul 22 din Legea nr. 55 din 2020. La una dintre societăți, după a treia rundă a discuțiilor, angajatorul a oprit negocierile. Atunci am declanșat conflictul de muncă, dar Inspectoratul Teritorial de Muncă ne-a comunicat că nu îl poate concilia întrucât există Legea nr. 55 din 2020, iar angajatorul și-a luat angajamentul să respecte clauzele contractului colectiv de muncă în continuare, chiar dacă acesta a expirat. Fără această conciliere, sindicatul nu poate face pasul următor, declanșarea grevei de avertisment și a grevei generale, pentru că ar încălca legea”, relatează liderul sindical.

O prioritate pentru guvernanți

În prezent, sindicatul are în derulare negocieri colective la trei companii portuare, dar nu are certitudinea că le va duce la bun sfârșit. „Deblocarea negocierilor colective ar trebui să devină o prioritate pentru Guvern și Parlament, având în vedere că ele se fac cu respectarea regulilor sanitare. La cele trei societăți la care avem negocieri în prezent, discuțiile au loc on-line. Noi, reprezentanții salariaților, suntem în Constanța, iar cei ai angajatorilor, la 300 de kilometri distanță, în București. Legea nr. 55 din 2020 nu aduce avantaje nici companiilor, nici salariaților. Angajații sunt tot mai nemulțumiți, mai frustrați, stare care afectează productivitatea muncii”, afirmă Stanciu.

Și-au pierdut locul de muncă din cauza secetei

Reducerea la jumătate a recoltelor de cereale din România, în anul 2020, din cauza secetei și a lipsei irigațiilor, a afectat puternic companiile din portul Constanța care dețin silozuri și magazii de grâne. „Ca urmare a scăderii volumului de activitate, patru operatori portuari au renunțat la circa 35 de lucrători. Oamenii au primit șapte – opt salarii compensatorii, după caz. Pentru mai mult de jumătate dintre cei disponibilizați, sindicatul a găsit soluții să fie redistribuiți la alte companii. În portul Constanța sunt oameni de valoare, bine pregătiți profesional și își găsesc oricând de lucru. Când recoltele vor crește din nou, cei care au disponibilizat lucrători în 2020, vor alerga după ei, să-i aducă înapoi”, avertizează Silviu Stanciu.



Slăbiciunile mișcării sindicale


Liderul de sindicat consideră că: „Patronatul este mult mai bine organizat decât sindicatele și are o strategie bine pusă la punct. Angajatorii se consultă între ei în privința drepturilor pe care le cedează salariaților și au grijă să nu depășească limitele stabilite. În schimb, mișcarea sindicală este puternic divizată, iar liderii sunt vulnerabili. Cei mai vocali dintre ei, care au și calitatea de salariați, sunt concediați, fiind nevoiți să se lupte în Justiție pentru a-și recâștiga drepturile. Dacă nu vom înțelege să ne organizăm în sindicate puternice, profesionalizate, cu lideri scoși din producție, plătiți de sindicat, să aducem la masa negocierilor profesioniști care să ne ajute, nu vom avea nicio șansă de viitor. Oamenii vor fi în continuare dezamăgiți și nu vom face nicio schimbare.”



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2624 secunde