Nordul Mării Negre și Marea Azov au fost declarate "zone de operațiuni războinice" de către partenerii sociali

2288
Începând din data de 24 februarie 2022, navele de război rusești fac legea în Marea Azov și în regiunea de nord a Mării Negre, blocând navigația vaselor comerciale care vin și pleacă spre porturile Ucrainei și punând în pericol echipajele, navele și mărfurile transportate. Astfel că Marea Neagră a devenit o mare nesigură pentru prima oară de la cel de-al Doilea Război Mondial, iar „meritul” îi revine exclusiv lui Vladimir Putin, președintele Federației Ruse, cel care a ordonat invadarea Ucrainei.

Conflictul militar de pe uscat s-a extins pe mare. Mai întâi, pe data de 26 februarie, bulk-carrier-ele „Afina” și „Princess Nicole” (ambele sub pavilionul Ucrainei), care se aflau în drum spre portul Constanța, au fost interceptate de nave ale marinei ruse, primind ordin să se oprească pentru control. Ulterior, cele două nave au fost escortate în apele Peninsulei Crimeea, aflată sub ocupația rusă încă din 2014. În cele din urmă, cele două, bulk-carriere au primit permisiunea să plece și de la 1 martie sunt ancorate în rada exterioară a portului Constanța.

Pe data de 2 martie, cargoul de mărfuri generale estonian „Helt” a fost capturat de marina rusă, iar în următoarea zi a fost lovit de o mină și s-a scufundat în largul zonei de coastă a Odesei. Doi dintre membrii echipajului au urcat pe o plută de salvare, iar alți patru au rămas prinși la bord. În seara zilei de 2 martie 2022, nava bulk-carrier de 38.800 tdw „Banglar Samriddhi” (sub pavilion Bangladesh) a fost lovită de o rachetă în portul ucrainean Olvia. Unul dintre cei 29 de membri ai echipajului, ofițerul mecanic III Hadisur Rahman, a fost ucis de deflagrație.

Pe lista victimelor se mai află:

- nava japoneză „Namura Queen”, care a fost lovită de o rachetă rusească în Marea Neagră. Armatorul Nikko Kisen K.K. a declarat că nava a fost avariată, iar un membru al echipajului filipinez a fost rănit;

- nava sub pavilion moldovenesc „Millennial Spirit” a fost atacată de o navă rusească săptămâna trecută. Agenția navală a Republicii Moldova a anunțat că doi marinari ruși, membri ai echipajului de la bordul lui „Millennial Spirit”, au fost „grav răniți”;

- nava turcească „Yasa Jupiter” a fost lovită de o bombă în apropierea portului ucrainean Odessa, dar Direcția Generală Maritimă a Turciei a declarat că nu au fost victime.

Drepturi mai mari pentru navigatori

Ca urmare a agravării situației din această regiune, Grupul Comun de Negociere (The Joint Negotiating Group – JNG, organizație care reprezintă angajatorii din shipping-ul mondial) și Federația Internațională a Transportatorilor (ITF) au decis să desemneze Marea Azov, regiunea de nord a Mării Negre și toate porturile din Ucraina drept „zone de operațiuni războinice”. Cele două organisme fac parte din Forumul Internațional de Negociere (International Bargaining Forum – IBF). Acesta este singurul acord internațional de negociere colectivă.

Decizia a fost luată pe data de 3 martie, în cadrul unei reuniuni de urgență, la nivel înalt, a partenerilor sociali, și vizează echipajele a peste 9.000 de nave.

În centrul discuțiilor s-au aflat repatrierea echipajelor, plata salariilor, tranzitul în siguranță și respectarea drepturilor individuale ale navigatorilor, în special pentru navigatorii din regiunea Mării Negre.

Echipajele de pe navele acoperite de deciziile IBF, care se deplasează în zonele de război vor avea dreptul să primească: un bonus egal cu salariul de bază; compensații duble pentru deces și invaliditate; dreptul de a refuza voiajul, cu repatriere pe cheltuiala companiei și compensație egală cu salariul de bază de două luni.

În cazul în situația de pe mare se deteriorează și mai mult, aceste drepturi, perioada de valabilitate, termenii și condițiile, precum și coordonatele zonei vor fi revizuite după două săptămâni. Pe lângă încadrarea Mării Azov, a regiunii de nord a Mării Negre și a porturilor din Ucraina în categoria „zonelor de operațiuni războinice”, JNG și ITF s-au angajat să continue discuțiile privind siguranța și securitatea navigatorilor. Totodată, partenerii sociali au decis să ceară guvernelor din întreaga lume să sprijine navigatorii ucraineni, renunțând la vize, pentru a le facilita repatrierea.

Nave germane blocate în conflict

Aproximativ o sută de nave comerciale nu pot pleca din porturile de la Marea Neagră și Marea Azov, pe fondul invaziei rusești în Ucraina, a anunțat Asociația Armatorilor Germani (VDR), care i-a cerut Rusiei să nu mai atace navele blocate în această regiune. Un purtător de cuvânt al VDR a afirmat că multe dintre navele blocate operează sub pavilion german, dar a precizat că un număr mare de echipaje provin fie din Rusia, fie din Ucraina. „Oameni din zeci de țări diferite muncesc și trăiesc la bordul navelor flotei germane, printre care mii de marinari ucraineni și ruși. Solicităm ca toate echipajele navelor să poată părăsi regiunea nevătămate. Rusia trebuie să respecte libertatea de navigație. Navele neimplicate nu trebuie atacate”, a afirmat Gaby Bornheim - șeful VDR. Potrivit organizației, peste 200.000 de ruși muncesc pe nave din întreaga lume, împreună cu 76.000 de ucraineni. Cele două naționalități reprezintă, împreună, 14,5% din cei 1,89 milioane de navigatori din flota mondială.



Pagina a fost generata in 0.2845 secunde