Ancheta "Cuget Liber"

Nu distrugeți marinăria! (II)

1111
7
Nu distrugeți marinăria! (II) - navigatorii-1430243062.jpg
Printr-un șir de abuzuri grave, instituțiile statului pun în pericol pregătirea ofițerilor de marină și angajarea lor pe piața internațională


În ediția precedentă am afirmat că o serie de instituții ale statului acționează împotriva interesului național, încălcând grosolan legile țării și producând grave prejudicii sistemului de învățământ marinăresc și miilor de tineri care se pregătesc să devină ofițeri de marină. 


VEZI ȘI Nu distrugeți marinăria! (Partea I)


Investigația cotidianului a scos la iveală un fapt șocant: prin Ordinul ministrului muncii nr. 1.832 din 6 iulie 2011, ocupațiile marinărești au fost trecute dintr-o categorie superioară, pentru care se cereau studii universitare de minimum trei ani, în cea inferioară, a tehnicienilor, maiștrilor și asimilaților, cu pregătire de doi ani. 


Lucrătura a fost făcută cu încălcarea gravă a Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România. Conform acesteia, profesiile de comandant, ofițer punte secund, ofițer punte, șef mecanic, ofițer mecanic secund, ofițer mecanic necesită cel puțin 3 ani de studii superioare (pentru care se eliberează diplomă a unei universități sau a unui colegiu universitar). 


Scrisoarea ministrului Rovana Plumb


Emiterea Ordinului nr. 1.832/2011, cu încălcarea Legii nr. 200/2004, reprezintă un abuz, cu consecințe grave pentru sistemul de învățământ marinăresc, pentru absolvenții acestuia, pentru rămânerea României pe piața shipping-ului internațional. 
Pentru a înțelege mecanismul acestui abuz, voi face apel la adresa nr. 1575/RP/19.03.2015 a Ministerului Muncii către prof. univ. dr. ing. Vergil Chițac, rectorul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", semnată chiar de ministrul Rovana Plumb și obținută de subsemnatul în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile publice.
Ministrul Muncii precizează că procedura de actualizare a clasificării ocupațiilor din România și de trecere a ocupațiilor marinărești într-o categorie inferioară a fost făcută la solicitarea Asociației Colegiul Nautic Român, în anul 2010. Avea dreptul Ministerul Muncii să facă acest lucru? Răspunsul este negativ. Modificarea a fost făcută cu încălcarea articolului 4, din Ordinul nr. 270/273, din 12 iunie 2002 privind aprobarea procedurii de actualizare a nomenclatorului clasificarea ocupațiilor din România. Potrivit acestuia actualizarea se aplică numai în cazul apariției unor noi ocupații, atunci când se cere radierea unor ocupații sau când este necesară redenumirea unor ocupații. Definiția actualizării nu include trecerea unor ocupații vechi dintr-o grupă ierarhică într-alta.


O decizie contra-naturii


Avea dreptul Ministerul Muncii să inițieze respectiva procedură la solicitarea Asociației Colegiul Nautic Român? Articolul 8 din Ordinul nr. 270/273, precizează că actualizarea clasificării se face la cererea "utilizatorilor" ocupațiilor. În cazul profesiilor maritime, în categoria utilizatorilor intră: companiile de navigație maritime și intermediarii lor pe piața muncii (respectiv agențiile de crewing). Nu pot fi considerați utilizatori unitățile de învățământ marinăresc, statutul lor fiind clar definit, de furnizori de formare profesională.


Iată, potrivit Registrului Național al ONG, Asociația Colegiul Nautic Român este înregistrată la numărul curent 40350, cu nr. național 12053/A/2010, la data de 20 aprilie 2010, pentru care s-a dat încheierea pe 27 aprilie 2010. Iar la Ministerul Finanțelor Publice a fost înregistrată pe data de 29 aprilie 2010. 


După cum reiese din Autorizația cu seria 23, nr. 000116, eliberată de Consiliul Național de Formare Profesională a Adulților, Asociația Colegiul Nautic Român a fost înregistrată în Registrul național al furnizorilor de formare profesională a adulților cu nr. de ordine 23/50/ din 2 iulie 2010, cu… un an înainte de apariția Ordinul ministrului muncii nr. 1.832 din 6 iulie 2011, care a făcut trecerea ocupațiilor marinărești într-o grupă inferioară.


Se naște fireasca întrebare: avea dreptul Consiliul Național de Formare Profesională a Adulților să acorde respectiva autorizație cu un an înainte de modificarea clasificării ocupaționale? O anticipase? Mărturisesc că nu am descoperit nici temeiul legal, nici interesul public în numele căruia a acționat acest consiliul.


Dar să revenim la Ministerul Muncii. Dacă Asociația Colegiul Nautic Român nu era utilizator și abia se înregistrase în calitate de furnizor de formare profesională, de ce a dat curs solicitării sale și a modificat clasificarea ocupațiilor? Ce interes a avut să încalce prevederile Legii nr. 200/2004 și ale Ordinului nr. 270/273?


Un lanț de abuzuri


Ministerul Muncii a încălcat flagrant și procedura de actualizare prevăzută la articolul 8 din Ordinul nr. 270/273. Potrivit acesteia, cererea de actualizare depusă de utilizator trebuie să fie însoțită de o serie de documente, printre care:
- studiile și analizele făcute de agenții economici interesați pe piața forței de muncă, din care să rezulte necesitatea actualizării (în cazul nostru companiile de navigație și agențiile de crewing); 


- o adresă din partea ministerului de resort care reglementează activitatea în domeniu (Ministerul Transporturilor) sau, după caz, a asociațiilor profesionale (Asociația Națională a Companiilor de Crewing), din care să rezulte acordul acestora pentru actualizarea COR.


Or, după cum reiese din scrisoarea ministrului Rovana Plumb, solicitarea Asociației Colegiului Nautic Român a fost însoțită doar de adresa nr. 2813 din 2.03.2010, emisă de Autoritatea Navală Română către Ministerul Transporturilor. Nici urmă de studiu din partea armatorilor și agenților de crewing, nici urmă de acord din partea Ministerului Transporturilor. Cu toate acestea, la cererea Asociației Colegiului Nautic Român, ocupațiile marinărești au fost trecute într-o categorie inferioară. 


Cele prezentate mai sus demonstrează că modificarea clasificării ocupațiilor din România, de către Ministerul Muncii, este rezultatul unui lanț de abuzuri, care afectează grav interesul național, interesele instituțiilor de învățământ marinăresc, ale studenților și absolvenților. 


Este de competența Direcției Naționale Anticorupție să descopere ce se ascunde în spatele acestor manopere cu caracter penal. (Va urma)






Comentează știrea

Leoncavallo
29 aprilie 2015
Paiatele

Intrebare : Unde sunt paiatele de Mihalcioiu si Urziceanu(Asociatia Co. de crewing)?De ce n-au reclamat aceste abuzuri la DNA.De la sefii ANR sau Ceronav n-am pretentii ,ptr ca sunt numiti pe linie politica( pe linie de coruptie), dar de la Urziceanu& Mihalcioiu am.Stiu doar sa pozeze prin ziare si hau-hau, nimic mai mult. Cand o sa vad ca cei doi vor depune sesizari la DNA privind anumite abuzuri sau o sau o sa se lupte impreuna cu parlamentarii constanteni ptr drepturile marinarilor ,atunci o sa-mi scot palaria in fata lor si o sa am tot respectul. PS.Ptr dl.Mihalcioiu marele sindicalist de mucava : ''Bate din palmele alea, nu sta degeaba! "( de la Simona citire). Vad ca MLC 2006 tot nu este ratificat .Asteptam sa vina : IMO,ITF,UE sau USA sa ne traga de urechi ptr ca nu suntem in stare sa ratificam MLC 2006?

Un "navigator"
29 aprilie 2015
Abuzuri

Bună ziua. Sunt un navigator după cum ar spune unii, eu zic ca sunt inginer. Ideea colegiului nautic a venit din legislația internațională, condițiile minime de pregătire conform STCW unde statul roman a ales sa aplice aceste condiții la minim pe parte educationala. Diploma obținută dl colegiul nautic nu ți da posibilitatea sa ocupi un post de inginer într o companie la uscat aceasta fiind valabila numai în cazul obținerii actelor necesare pentru a servi la bordul navelor, universitățile dau diploma de inginer, o treaba diferita, și posibilitatea de a obține actele necesare pentru a servi la bordul navelor. Mai bine a-ți vorbi despre alte abuzuri făcute de ANR care cere personalului navigant mult mai mult de cat prevede STCW. Ex. Perioada de cadetie pt mașină a crescut la 12 luni din care 6 se pot echivala cu laboratoarele din școală conform STCW, ANR cere 12 luni din care numai 2 se pot echivala cu laboratoare din școală. Pentru ofițerii operationali care servesc la bordul navelor ce transporta produse petroliere și chimice ANR cere niște cursuri de specializare pt aceste nave lucru necerut de legislația internațională, aceste cursuri fiind obligatorii numai la nivel managerial.

Americanu
29 aprilie 2015
marinarie

Nu știu dar zic. Mihalcioiu trebuie sa ratifice convenția MLC 2006 dar dacă nu o ratifica înseamnă ca nu vrea el. ANR, Min. Transporturilor, Min. Muncii, Parlamentul am inteles ca ar ratifica-o și mâine dacă Mihalcioiu ăsta de mucava ar vrea. Hm. Ăsta e un om foarte rău frate, nu are nimic pentru noi marinarii amărâți. Ăsta lucrează la sindicat dar e ofițer acoperit va sun eu.

Nicu (Ionescu)-Student
29 aprilie 2015
Abuzuri?

Da, asta este un abuz. Faptul ca ANR a modificat si scolile au acceptat marirea stagiului de practica fata de cat scrie minim la STCW. De ce? Simplu. Pentru ca toti stiu ca nu se face carte, ca nu vin la cursuri studentii (la UMC este jale mare) si la ANR iau examenul cu spaga. Si atunci de unde sa mai si invete ceva? Din practica care oricum nu le-o asigura nimeni. Asoc. Agentiilor de Crewing si SLN au fost consultate? Sa ni se spuna clar cine a sprijinit stagiul marit fata de cerintele minime STCW. PS. Ma cheama Nicu dar al doilea nume nu este cel real din motive lesne de inteles. Unde invat eu sunt saptamani cand nici profesorii nu vin sa tina cursurile pentru ca suntem doar vreo 3-4 in clasa si nimeni nu zice nimic. Nu stiu cum se face dar la sfarsitul anului sunt toti promovati si eu ma simt dezavantajat si si nedreptatit pentru ca platesc sa mi se predea cursurile si nu sa invat singur. Asa as fi facut la fara frecventa nu? Va invit domnule Tita Calin sa veniti odata pe nepusa masa la cate o sala de curs unde vreti dvs dar sa fiti cinstit si sa nu anuntati pe nimeni inainte dar sa aveti si curajul sa scrieti. Aici presa nu mai este interesata sa filmeze cu camera ascunsa ca de, nu mai intereseaza pe nimeni.

Of. mecanic
29 aprilie 2015
Pentru Nicu

Bravo Nicule. Ai spus ceea ce era de spus. Sa nu te dibuiasca astia ca dai din casa ca dracu e al tau. Ai mare grija. Anul trecut am avut un coleg pe nava, of 3 la punte care nu stia sa faca un punct cu farurile. L-a trimis comandantul acasa dupa 2 zile si dupa ce mi-am terminat si eu contractul nu am mai revenit la acea companie. Mi-au zis ca nu mai angajeaza romani si au schimbat cu Indieni si Filipino. Cred ca de la ala mi s-a tras. In rest sa auzim numai de bine

unu
29 aprilie 2015
ptr. americanu'

Bai cap sec. Cum sa ratifice dl. Mihalcioiu o conventie internationala? Asta e treaba lui? Esti total dus cu capul daca nu cumva ai facut-o la misto si atunci esti ok. Pai astia care zici tu (ca vor) nu vor, nu mihalcioiu. Asta toata ziua zbiara si se zbate singur ca un leu in cusca. Hai sa nu ne mai legam de oameni care chiar isi fac treaba foarte bine.

mihai
29 aprilie 2015
cdt

Cojocaru si Panait la puscarie. Ei sunt distrugatorii invatamantului de marina.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2873 secunde