Nu mai ai bani de benzină? Cât te costă sa-ți pui GPL pe mașină

Miercuri, 10 Aprilie 2013
11708
Service-urile constănțene autorizate să monteze instalații GPL (foarte puține la număr, însă!) nu se pot plânge că duc lipsă de clienți. Ce-i drept, lunile de iarnă nu au fost chiar extrem de aglomerate, însă odată ce vremea a devenit mai prietenoasă, lucrurile s-au schimbat! Gazul petrolier lichefiat, "benzina săracului", după cum i se mai spunea, a ajuns o variantă pentru care optează tot mai mulți constănțeni, speriați de prețurile de la pompă.

Majoritatea șoferilor își mon-tează instalațiile GPL însă, mai nou, unii preferă chiar să cumpere autoturisme cu asemenea instalații prevăzute direct din fabrică. În primul caz, nu mai vorbim de mult doar despre proprietarii de mașini nu prea scumpe ci din contră, am putea spune.

"Vin toate mărcile și modelele posibile, pe benzină, multe mai noi și scumpe, pentru că au evoluat și instalațiile, tehnologia. Instalațiile GPL s-au adaptat tipurilor de injecție actuală. Au venit și cu Mercedes ML, Jaguar, Porche Cayenne, BMW X5, Range Rover-uri. Sunt foarte multe mașini, chiar și de 100.000 de euro, poate. Putem alimenta motoare până la 500 de cai putere", a explicat admi-nistratorul unui service cu tradiție în montajul de instalații GPL, situat în zona Boema, Andrei Onet.

De exemplu, la un BMW X5, motor de 3 litri, se economisește undeva la 45 de lei la 100 de kilometri, din diferența de preț, așadar nu este de mirare că cei cu mașini puternice preferă această variantă.

Mai mult, noile generații de GPL pot fi montate și pe mașini cu motoare diesel, nu doar pe cele cu benzină. Totuși, nu reprezintă o mare "afa-cere". "Economia este foarte mică. Nu merg exclusiv pe gaz. Nea-vând motoarele aprinderea prin scântei, și fiind cu aprindere prin compresie, merg cu amestec de motorină cu gaze, iar economia este foarte mică, pen-tru că merg cu 80% motorină. Nu rentează", spune Andrei Onet.

Prețul mediu, 2.500 de lei

Prețul mediu al unei instalații GPL este undeva la 2.500 de lei. Una pentru Logan, de exemplu, costă 2.500 de lei, însă una pentru un Jaguar, 4.500 de lei. Chiar și în cel de-al doilea caz investiția se recuperează destul de repede, mai ales dacă șoferul obișnuiește să facă des călătorii lungi. Odată parcurși 10.000 de kilometri, acesta poate începe să-și calculeze economiile.

Ce preferă constănțenii

Instalațiile GPL sunt de două tipuri: instalații cu rezervoare cilindrice, care se pun în portbagajul mașinii, sau instalații cu rezervoare toroidale, ce sunt ca formă, ca volum, identice cu roata de rezervă (și care se montează în locul ei). Marius Buciu, șeful de service Motorex (concesionarul Peugeot pentru zona Dobrogea), acolo unde de aproximativ un an de zile se montează și instalații GPL Landi Renzo, a precizat că în general constănțenii preferă instalația care se montează în locul roții de rezervă, dar sunt și persoane care au cerut rezervoare cilindrice.

Prețurile pornesc și în acest caz de la puțin peste 2.000 de lei. "Prețul instalației variază în funcție de puterea mașinii dar, în mare, pentru instalații GPL cu rezervoare cilindrice prețul este în jur de 2.200 de lei, iar pentru rezervoare toroidale, care se montează în locul roții de rezervă, în jur de 2.400 de lei. Au venit mulți șoferi și cu mașini de teren, iar prețul unei instalații GPL s-a încadrat în aceste sume", a precizat Marius Buciu.

Șoferii, reticenți la început

Șoferii constănțeni cu mașini mai scumpe au fost, până în urmă cu câțiva ani, destul de reticenți în ceea ce privește instalațiile GPL. "A fost progresiv crescător numărul șoferilor care și-au montat instalații. A fost un gol prima dată, după ce au dispărut Daciile, neavând lumea încredere că instalațiile de pe Dacii ar putea funcționa și pe alte mașini. Dar, ulterior, după ce și-au montat instalații taximetriștii, școlile de șoferi, firmele de distribuții care aveau nevoie să facă economie urgent, toți s-au interesat la ei și nu a mai fost nicio problemă de încredere în noile modele", a mai explicat Andrei Onet.

Iar pe lângă îndepărtarea temerilor, un alt "imbold" dat șoferilor l-a reprezentat creșterea continuă a prețului benzinei. Un litru de GPL costă acum puțin peste trei lei, la jumătate față de restul carburanților, așadar economia este una însemnată.


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.3552 secunde