O întrebare pentru Ministerul Transporturilor. Câți ani vor mai fi ținute în conservare ferry-boat-urile "Mangalia" și "Eforie"?

791
7

Articole de la același autor

Ferry-boat-urile "Mangalia" și "Eforie" sunt ultimele vestigii ale unei flote, care la 1 ianuarie 1989 avea 301 nave maritime, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw. Sunt în conservare începând din 2009.


Din foarte multe motive nu vor mai pleca niciodată pe mare. Nu îndeplinesc standardele tehnice de siguranță a navigației și nu mai au clasă. Sunt dotate cu echipamente depășite fizic și moral, care nu corespund cerințelor actuale privind performanțele, consumurile și mediul. 


Sunt echipate cu motoare MAN 8L 52/55 A, produse la ICM Reșița, care, la naștere, permiteau deplasarea cu viteza de 17 noduri. Navigatorii mai vârstnici își amintesc că motoarele fabricate la ICM Reșița au fost blestemate de toate echipele de mecanici din flota națională, care au avut de-a face cu ele. În anii ´80, Nicolae Ceaușescu luase decizia să nu se mai facă importuri tehnologice, industria românească fiind obligată să producă totul, inclusiv echipamentele pentru armarea navelor. 


După aproape două decenii de funcționare, motoarele celor două ferry-boat-uri nu reușeau să asigure o viteză mai mare de 9 noduri și se defectau mereu, iar consumurile de combustibil și ulei erau foarte mari. 


Ferry-boat-urile au fost construite la Șantierul Naval din Constanța. Primul a fost livrat în 1988, companiei "Navrom", iar cel de al doilea în 1991, companiei "Romline". Au lungimea de 184,5 m, lățimea - 26 m, pescajul - 15,2 m și capacitatea de 12.000 tdw.  În anii ’90 ai secolului trecut, navele au fost transferate la CFR "Marfă", în cadrul căreia se înființase Agenția Ferry-Boat. Armatorul s-a străduit să le facă profitabile, încercând să creeze un serviciu de linie în zona Mării Negre. Prima cursă de probă, dinspre Constanța spre portul Batumi, din Georgia, a unui ferry-boat românesc a avut loc în martie 1999. 


După opt ani de la acel eveniment, voiajurile pe relația Constanța - Batumi au fost suspendate din rațiune comerciale, la eșec contribuind, în special, starea tehnică a celor două nave românești surori. Pentru cunoscători, este limpede că viitorul ferry-boat-urilor este la scrap. Retehnologizarea și aducerea lor în clasă ar fi mult prea costisitoare. Nu sunt bune nici măcar pentru instruirea "la rece" a viitorilor ofițeri de marină, căci echipamentele lor sunt depășite moral. Navele moderne din ziua de astăzi au un grad înalt de automatizare a instalațiilor și de informatizare a comenzilor, comunicațiilor și navigației.


În prezent, ferry-boat-urile stau legate la cheu, în dana PL 6, și toacă banii armatorului - Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă". Lună de lună, aceasta trebuie să achite facturile pentru serviciile portuare (circa 400 de euro), pentru energie electrică furnizată la bordul navelor și pentru plata celor 11 marinari, care alcătuiesc echipajele de siguranță. Din punct de vedere financiar, navele sunt două "găuri negre". Din 2009 și până în prezent, au generat cheltuieli fără să aducă venituri. Situația navelor este bine cunoscută de conducerea "CFR Marfă" și de Ministerul Transporturilor, dar toată lumea se ferește să ia singura decizie corectă: scoaterea celor două epave la licitație, pentru a fi vândute la fier vechi. Statul român a cochetat vreme de un deceniu și jumătate cu ideea că activitatea de transport maritim pe liniile ferry - boat ar avea un caracter strategic pentru România. Dar ce poate fi strategic în două hârburi inutile, bune doar de fier vechi?


Întrebarea este de ce Ministerul Transporturilor, proprietarul celor două nave, nu ia decizia corectă, pentru a stopa cheltuielile inutile? Există o singură explicație: tuturor le este teamă când vine vorba de nave, de flotă! Le este frică să ia o decizie pentru că nu se pricep la navigație, pentru că au dispărut specialiștii sau pentru că cei câțiva care au mai rămas nu sunt întrebați, nu sunt ascultați. Astfel stând lucrurile, "Mangalia" și "Eforie" vor rămâne în conservare până când le va mânca rugina și se vor scufunda în apele portului Constanța. 


Comentează știrea

marinar
10 februarie 2015
razbouilu

Dle Tita, Navele sunt singure nave romanesti care pot asigura desantul marin . Daca se schimba motoarele si se fac ceva modificari la corp si la instalatiile navelor acestea pot devini operative. O sa vina americanii sa le refaca,sa moara astia cu fier vechiul de ciuda. Daca in cazul unui razboi , doamne fereste podurile de la Agigea cale ferata si rutiera devin inactice ce facem? Dobrogea va fi rupta. Cine gandeste intelege de ce nu sunt taiate

2. Comentariu marcat ca fiind necorespunzător

Acest comentariu contravine regulilor și condițiilor de utilizare a site-ului CugetLiber.ro. Conținutul lui poate fi inadecvat sau chiar ofensator pentru vizitatori. Daca ai luat la cunoștință avertismentul și dorești să citești acest comentariu pe propria răspundere click aici.

martor
10 februarie 2015
Produc...pentru CFR

Un subiect abordat gresit, aceste nave produc bani si bunuri pentru sefii de la CFR si din ministerul (spagii) transporturilor...numai gancea stie cat combustibil a consumat pe uscat, cine sunt comandantii navelor si pe ce bani zac acolo, cat s-a trimis la minister. Cat despre scenarii sf cu razboi...sa fim seriosi, podul de la agigea este in lucru de peste 2500 de zile iar oamenii au fost siliti sa mearga pe la medgidia,ciocarlia...de-abia cu chiu si vai s-a adus un amarat de bac...vai de capul nostru, o tara condusa de o clica afiliata, nasu' iliescovici...pe tine nu te chiama la audieri?????!

martor
10 februarie 2015
Produc...pentru CFR

Un subiect abordat gresit, aceste nave produc bani si bunuri pentru sefii de la CFR si din ministerul (spagii) transporturilor...numai gancea stie cat combustibil a consumat pe uscat, cine sunt comandantii navelor si pe ce bani zac acolo, cat s-a trimis la minister. Cat despre scenarii sf cu razboi...sa fim seriosi, podul de la agigea este in lucru de peste 2500 de zile iar oamenii au fost siliti sa mearga pe la medgidia,ciocarlia...de-abia cu chiu si vai s-a adus un amarat de bac...vai de capul nostru, o tara condusa de o clica afiliata, nasu' iliescovici...pe tine nu te citeaza la audieri?????!

MIHA
10 februarie 2015
LUCRU DOMICILIU

Afacerile sunt viitorul, iar internetul in ziua de azi este folosit in mai toate domeniile. Cred ca a venit momentul sa faci o schimbare in viata ta. Este necesar sa ai -peste 18 ani, - calculator si internet - sa fi serios -sa ai vointa -si multa rabdare. Programul este part-time, 2-3 ore pe zi. Se lucreaza de acasa, nu este necesar experienta. Si vei avea suportul meu permanent., Investeste putin din timpul tau, sa iti asiguri viitorul. Pentru mai multe detalii , trimite-ti mesaj cu textul "info" la email: [email protected]

radu
10 februarie 2015
desantul lui peste prajit

Nene, daca matale te bagi in anvelopa de tractor, ca sa dai la peste, nu se cheama ca esti marinar. Ce treaba au feriboturile maritime cu desantul peste Dunare, frate? Acolo-i de bacuri, pontoane, alte treburi. Feriboturile nu merg acolo, alea-s facute pentru altceva. Iar ale noastre nu merg , din pacate, nici la treaba pentru care-s facute.

Răspuns la: razbouilu
Adăugat de : marinar, 10 februarie 2015
Dle Tita, Navele sunt singure nave romanesti care pot asigura desantul marin . Daca se schimba motoarele si se fac ceva modificari la corp si...
EscorteDinRomania.ro
26 martie 2015
EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi...

EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi... www.EscorteDinRomania.ro -Escorte Constanta, Escorte Bucuresti, Escorte Brasov, Escorte Cluj, Escorte Iasi, Escorte Timisoara, Escorte Arad, Escorte Craiova, Escorte Targu Mures, Escorte Mures, Escorte Oradea, Escorte Satu Mare, Escorte Tulcea, Escorte Buzau, Escorte Pitesti... Lista detaliata pe judete pentru servicile de escorte din Romania si saloane de masaje erotice din Romania pe: www.EscorteDinRomania.ro escorte unice...

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 21 Ianuarie 2015
Stire din Social : CFR Călători face reduceri de prețuri
Miercuri, 07 Ianuarie 2015
Stire din Social : Cât costă un bilet cu trenul, la munte
Pagina a fost generata in 0.3711 secunde