Pentru prima dată în istoria navigației

Plata salariilor la bordul navelor este împiedicată de statul român

1592
6
Plata salariilor la bordul navelor este împiedicată de statul român - platasalariilor-1443807469.jpg

Articole de la același autor

r Navigatorii sunt discriminați față de celelalte categorii sociale, de către Fisc

Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC  - 2006 stabilește dreptul navigatorilor de a fi plătiți în fiecare lună pentru munca prestată, precum și dreptul de a opta pentru modalitatea de plată: în numerar, la bordul navelor sau prin transfer bancar. Modalitatea aleasă este precizată în contractul individual de muncă.

De ce preferă marinarii plata la bord

Plata în numerar este solicitată, de regulă, de marinarii îmbarcați pe nave străine, ca o măsură de siguranță că își vor primi salariile la zi și că nu vor fi trași pe sfoară.

Se știe că, de-a lungul timpului, numeroase echipaje au fost escrocate. Armatorii s-au angajat, chiar și în scris, că le vor trimite salariile în conturile bancare, dar n-au făcut-o. Mulți dintre navigatori n-au mai reușit să își recupereze banii.

În schimb, echipajele care optează pentru plata la bord au posibilitatea să-și apere drepturile salariale. Ele pot solicita ajutorul din partea sindicatelor naționale, Federației Internaționale a Transportatorilor, autorităților din porturile de escală, pot întrerupe lucrul și bloca navele în porturi, se pot adresa Justiției pentru recuperarea salariilor restante din vânzarea navelor.

Sumele necesare plății drepturilor salariale ajung la bordul navelor aflate în voiaj pe următorul circuit: companiile de navigație iau legătura cu firmele de agenturare care le reprezintă în porturile de escală ale navelor și le transmit, în conturile lor bancare, sumele destinate plății salariilor. Agenții navelor ridică banii de la bancă și îi predau comandanților navelor, în vederea efectuării plăților.

Circuitul are la bază un mecanism de evidență financiar-contabilă, de obligații ale părților implicate și de proceduri, fundamentat pe contracte legale, care poate fi verificat oricând de autorități. De altfel, comandanții navelor raportează la controlul executat în porturile de escală situația numerarului de la bord.

Protestul firmei Idu Shipping & Services

Până de curând, acest mecanism a funcționat în România, dar s-a blocat odată cu intrarea în vigoare a Legii nr.70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar. Actul normativ limitează în-casările și plățile în numerar, între diferite entități, la suma de 5.000 de lei. Altfel spus, dacă un armator trimite în contul agentului său din Constanța suma de 100.000 de euro pentru plata salariilor unui echipaj românesc sau străin, de pe o navă acostată în portul Constanța, Midia sau Mangalia, banca, în temeiul Legii nr.70/2015, nu-i eliberează decât echivalentul a 5.000 de lei. Astfel, navigatorii sunt puși în imposibilitatea de a-și primi salariile conform contractelor de muncă și Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC - 2006, ratificată și de statul român.

Compania de agenturare Idu Shipping & Services a semnalat această anomalie Ministerului Finanțelor Publice, Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Galați și Administrației Județene a Finanțelor Publice Constanța, solicitând ca în cazul salariilor navigatorilor să se aplice o prevedere a Legii nr.70/2015, care exceptează sumele reprezentând drepturile salariale de la plafonul de 5.000 de lei pentru retragerile în numerar.

Trebuie precizat că de această excepție beneficiază toți agenții economici din România care plătesc salariile în numerar și toți angajații de la uscat, care doresc să fie plătiți direct, în numerar.

Petenta a arătat că modul în care este aplicată legea contravine Convenției internaționale pentru ocrotirea vieții umane pe mare (Londra, 1960), Convenției internaționale SOLAS (1974), Convenției internaționale STCW, Con-venției internaționale asupra dreptului mării, Convenției internaționale MLC - 2006, toate ratificate de statul român.

Biroul servicii contribuabili din cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice Constanța i-a răspuns companiei Idu Shipping & Services că, în cazul sumelor reprezentând salariile marinarilor, firmele de agenturare nu pot beneficia de excepția invocată. În schimb, aceasta se aplică atunci când e vorba de salariile plătite propriilor angajați ai acestor firme.

În viziunea ANAF, transmiterea de către compania de navigație către firma de agenturare a sumelor reprezentând salariile marinarilor, pentru ca aceasta, la rândul ei, să le înmâneze comandantului reprezintă o relație comercială între doi agenți economici și de aceea nu se poate aplica excepția. Altfel spus, ANAF privește sumele respective ca pe o plată a serviciilor pe care firma de agenturare le prestează companiei de navigație, ceea ce este neadevărat și contravine spiritului legii. În realitate, firma de agentu-rare are rolul curierului care primește banii de salarii și îi transmite mai departe.

Industria shipping-ului versus ANAF

Modul în care ANAF aplică prevederile Legii nr.70/2015 vine în contradicție cu convențiile internaționale ratificate de România, încalcă drepturile navigatorilor și este discriminatoriu. Spre deosebire de celelalte categorii de salariați, navigatorii sunt singura categorie de lucrători care este împiedicată să își primească salariile în numerar.

Consecințele ar putea fi dezastruoase pentru țara noastră. Din cauza acestei bariere artificiale ridicate de Fiscul român în calea plăților în numerar, armatorii vor privi porturile românești ca fiind neprietenoase și vor instrucționa navele să le ocolească.

Comunitatea shipping-ului românesc este decisă să acționeze pentru înlăturarea acestei piedici legislative. Are de partea ei convențiile internaționale, pe care și Agenția Națională de Administrare Fiscală este obligată să le respecte.

Comentează știrea

Marinar
3 octombrie 2015
salarii cash

numai plata la bord in cash te poate linisti in condiile in care tot mai multi armatori au probleme. E o problema cu suma dar o luna la sfarsitul contractului nu e problema.

Comanescu
3 octombrie 2015
"Marinar" esti pe langa subiect...

Ce adanc ai spus-o "Marinar"... Esti vreun specialist in finante de talie mondiala si inca nedescoperit !

Agent
3 octombrie 2015
limitari

statul asta o sa distruga si ace asta afacere cata mai este. Agentii o sa fie numarati pe degete si atunci restul o sa ingoase randurile la somaj. Pe urma Dumnezeu cu mila. Dar intereseaza cumva chestia asta?

Marinar
3 octombrie 2015
Comanescu?

Cumva esti cel ce lasa oamenii care muncesc pentru tine fara salarii luni de zile? Atunci cred ca ai multe impotriva cash.ului la bord.

Doina Balasa
4 octombrie 2015
Pentru fiecare roman...

"Intr-o zi riscand, poti sa ramai fericit pentru toata viata! Pentru fiecare roman, aflat in tara sau stabilit in strainatate, exista acum acest mijloc de castig, realizat dintr-o activitate usoara, prestata pe calculatorul personal, in confortul casei proprii. Iti va fi usor sa reusesti in activitatea pe care o vei desfasura , cateva ore pe zi, fiindca vei avea alaturi o echipa inimoasa, ce te va indruma, pas cu pas! Vei beneficia de instruire gratuita, oferita sub forma unor lectii pe e-mail. Incepe sa crezi ca, este in avantajul tau sa profiti de aceasta sansa, de a castiga cu seriozitate bani ! Doreste-ti sa devii partenerul nostru in acest PROIECT de talie mondiala ! Tot ce trebuie sa faci , pentru a afla detalii este, sa imi scrii un mesaj , la adresa de email: [email protected] ,cu textul : Da, sunt interesat/a !

NR
14 noiembrie 2015
Actiune

Sunt sigur ca aceasta problema se va rezolva datorita faptului ca avem un sindicat puternic, Sindicatul Liber al Navigatorilor, sprijinit de ITF, o organizatie internationala respectata si foarte puternica. Mai vedem peste ceva timp si sa cititi din nou acest comentariu ca sa va aduceti aminte ce spun acum. Nu cred ca echipajele neplatite in porturile romanesti care vor intreprinde actiuni revendicative nu isi pot primi banii din cauza unei legi absurde si asta sa fie lasata asa de sindicat si ITF.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5731 secunde