Plățile mobile, prea scumpe pentru România

4604
Plățile mobile, prea scumpe pentru România - c605c8510820a3d009b0d97db89815fa.jpg
Plățile de pe telefonul mobil sunt în creștere, la nivel mondial, însă categoric nu și datorită interesului ridicat al românilor. Și asta pentru că la noi în țară nu pot fi efectuate, deocamdată, plăți de pe telefonul mobil. În lume, estimările Uniunii Internaționale din Telecomunicații (ITU) indică o creștere cu 70% a plăților de pe telefonul mobil, în 2009, și circa 73 milioane de utilizatori. Peste doi ani, numărul persoanelor care plătesc cu telefonul s-ar putea tripla, depășind pragul de 200 milioane utilizatori. Pentru România, tranzacțiile de pe celular sunt încă prea scumpe, întrucât presupun schimbarea întregii infrastructuri de plată – telefoane mobile și case de marcat speciale. Prima instituție bancară care a testat piața pe acest segment a fost ING, care a derulat anul trecut un program pilot, de promovare a acestor instrumente de plată. "Programul a durat șase luni, însă nu a fost extins ulterior și nici nu știm exact dacă va fi reluat prea curând. Marea problemă cu care ne-am confruntat a fost numărul mic de agenți economici dispuși să își instaleze terminale de plată speciale. Altfel, interesul clienților a fost ridicat, în special pentru că mulți dintre ei foloseau telefoanele mobile destul de mult", a declarat Nicoleta Mocanu, consultant în cadrul ING. Tehnologia pe care se bazează acest tip de plată se numește NFC (Near Field Communication – comunicații în câmp apropiat). Și telefonul și terminalul din magazine/restaurante trebuie să fie dotate cu un cip special și cu software distinct, pentru a putea comunica și face transferul în siguranță, pe o frecvență unică. Telefoanele dotate cu NFC nu sunt cu mult mai scumpe față de un telefon obișnuit, adevărata problemă fiind POS-urile folosite de comercianți, mult mai scumpe. În consecință, numărul agenților economici care au participat la programul pilot al ING a fost extrem de mic. Cum funcționează? Îți deschizi un cont la bancă, la care ai acces prin intermediul unui program instalat pe telefonul mobil. Poți transfera bani din cont pe telefon, probabil în anumite limite, pentru a întâmpina orice tentative de fraudă. În cadrul programului ING, spre exemplu, limita de retragere din cont era de 300 lei/zi (600 lei/4 zile). Apoi, mergi în magazine/restaurante și, în loc de cash sau card, prezinți telefonul mobil. Aparatul este scanat de către terminalul special, se realizează conexiunea de tip NFC, moment în care plata este făcută automat, fără a fi necesară introducerea vreunui cod PIN. Good.bee, o soluție intermediară Banca Comercială Română (BCR) are o platformă de tranzacții mobile, Good.bee, care oferă clienților acces la conturi direct de pe telefonul mobil. Operațiunile care pot fi efectuate sunt verificarea situației contului, reîncărcarea cartelelor telefonice, transferul de bani către alte conturi Good.bee și plățile directe către conturi IBAN. Comisioanele percepute sunt destul de mici: 3 lei pentru extras de cont, 1,8 lei pentru transferuri către conturi din alte bănci, 1,15 lei pentru transferuri între conturi BCR și/sau Good.bee, 0,45 lei pentru ordine de plată și 0,7 lei pentru mini-extras de cont.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2999 secunde