Portul Constanța lansează investiții surpriză în 2018 și debutează cu creșteri de trafic

939
1
Portul Constanța lansează investiții surpriză în 2018 și debutează cu creșteri de trafic - nicolaetivilichi2-1517148908.jpg

Articole de la același autor

"În 2017, portul Constanța și-a păstrat primul loc în Europa, în ceea ce privește traficul de cereale. S-a înregistrat o ușoară diminuare față de anul precedent din cauza evoluției prețurilor. În ultimele luni ale anului, proprietarii și comercianții de cereale au preferat să stocheze marfa, în așteptarea unor prețuri mai bune. Dar cu toate acestea, traficul general de mărfuri a scăzut cu mai puțin de 2% față de 2016", a declarat Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Spre deosebire de primele două luni ale anului trecut, când iarna grea a afectat grav porturile maritime românești, 2018 a debutat cu o creștere de 30% a traficului de mărfuri față de ianuarie 2017 (și cu circa 10% mai mult decât în ianuarie 2016), a afirmat Tivilichi.

"Politica de dezvoltare a portului Constanța are în vedere, în primul rând, creșterea traficului de cereale. Pe de altă parte, printr-o serie de măsuri vamale și fiscale, dorim să sporim traficul de containere. De asemenea, vom pune un mai mare accent pe traficul de produse energetice, respectiv petrol și gaze. În două, maxim trei săptămâni vom veni cu o surpriză", a anunțat șeful administrației portuare.

În ce constă surpriza? Nu cumva e vorba de terminalul de gaze lichefiate la care visează portul Constanța de peste un deceniu și jumătate?

În anul 2006, o delegație din Qatar, la cel mai înalt nivel a vizitat România, în legătură cu acest proiect. Au fost purtate discuții la Ministerul Industriei. Prezentă la întâlnire, conducerea de atunci a Administrației portuare a oferit două posibile locații pentru amplasarea terminalului, una fiind pe digul de sud. Qatarezii s-au angajat să studieze propunerile și să revină. Principala problemă era valoarea extrem de ridicată a terminalului, undeva la peste 2 miliarde de dolari.

Apoi, în 2010, Ministerul Transporturilor și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța au aflat din presă despre construcția unui terminal de gaze naturale lichefiate în portul Constanța, în baza viitorului acord trilateral dintre România, Azerbaijan și Georgia. Despre respectivul proiect avea informații doar conducerea Ministerului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri.

Cum era de așteptat, atât proiectul cu Qatarul, cât și cel cu Azerbaijan și Georgia au rămas la faza discuțiilor.

Iată că, pe 22 noiembrie 2016, portul Constanța a primit vizita lui Brian Simpson, coordonatorul din partea Comisiei Europene al proiectului "Motorways of the Sea" ("autostrăzilor maritime"). "Am venit în portul Constanța pentru a vedea ce proiecte de dezvoltare se vor realiza - în special proiectul terminalului LNG - și cum putem ajuta la realizarea lor pe baza fondurilor europene - a declarat Brian Simpson, în fața ziariștilor. Interesul nostru este centrat pe problemele mediului. De asemenea suntem interesați de legătura cu Dunărea și calea ferată, pentru a vedea ce conexiuni de transport se pot realiza. Vrem să oferim sfaturi portului Constanța cum să acceseze fonduri pentru terminalul LNG".

La rândul său, Nicolae Dan Tivilichi declara: "CNAPMC are în vedere construcția unui terminal de gaze naturale lichefiate. Acesta va contribui la reducerea noxelor în municipiul Constanța. Terminalul va fi construit în zona fluvio-maritimă a portului Constanța. La el, vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. În viitor, toate navele de pe Dunăre vor fi acționate cu LNG. Terminalul va fi administrat de CNAPMC. Capacitatea terminalului și costul lui nu au fost stabilite încă".

Deci, stimați cititori, surpriza de care vorbește Tivilichi ar putea fi chiar mult visatul terminal LNG.

Trebuie precizat că vineri, 26 ianuarie 2018, Administrația portuară a depus proiectul pentru dana 80, care va fi realizat cu finanțare din fondurile europene. În cursul acestei săptămâni va fi înaintat și proiectul pentru dragajul de investiții, tot cu finanțare europeană. De asemenea, se dorește ca până la jumătatea anului să se depună cererea de finanțare pentru construcția a două dane în zona insulei artificiale.

În cadrul dragajului de întreținere, lucrările contractate în 2017 au fost finalizate. Viitoarele lucrări urmează să fie scoase la licitație în cursul acestei săptămâni, contractul urmând să se întindă pe doi ani.

"Tot în acest an, vor începe cel puțin trei investiții private, majore în portul Constanța, de zeci de milioane de euro - a precizat directorul general. Așa cum v-am spus, în două-trei săptămâni vă vom oferi o primă surpriză. Un alt obiectiv pe care vrem să-l dezvoltăm este molul trei. Administrația a alocat bani, din surse proprii, pentru studiul de fezabilitate, împreună cu cererea de finanțare a investiției. Construcția lui va dura patru-cinci ani. Se vor recupera din mare peste 275.000 de metri pătrați de teren".

Comentează știrea

Ghe
8 februarie 2018
Petrol

Numai aberatii. Nu are cum sa puna portul accent pe petrol. Petrolul este adus de rafinarii - privati - si depinde de consumul din tara, deci nu are cum sa puna pumnul in gura unor privati sa aduca mai mult titei ca asa vrea domn director...terminalul de gpl suna a gogonata cu cele 3 submarine construite la noi in tara...de cum intri in port vezi cu ochiul liber gropi in asfalt, balarii, jeg, mizerie si ei viseaza la terminale

Articole pe aceeași temă

Vineri, 19 Ianuarie 2018
Stire din Economie : Economia, pe scurt
Pagina a fost generata in 1.7867 secunde