Porturile maritime românești au pierdut aproape 10% din traficul de mărfuri

207
Porturile maritime românești au pierdut aproape 10% din traficul de mărfuri - fondporturilemaritimeromanestiau-1603458499.jpg

Articole recomandate

Comerțul internațional și transportul maritim de mărfuri înregistrează pierderi majore ca urmare a recesiunii economice generate de pandemia Covid-19. Mai toate porturile lumii raportează o diminuare semnificativă a cantităților de mărfuri manipulate, comparativ cu anul trecut.

Fluxurile de produse energetice, siderurgice și de mărfuri generale containerizate au înregistrat cele mai mari reduceri. În schimb, cele de produse agroalimentare se mențin la un nivel ridicat.

În primele nouă luni ale acestui an, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au manipulat împreună 44.831.490 tone de mărfuri, cu 9,75% mai puțin față de aceeași perioadă din 2019. Traficul maritim s-a ridicat la 33.916.146 tone (fiind în scădere cu 10,99%), iar cel fluvial a fost de 10.915.344 tone (mai mic cu 5,69%).

Din 2009, primul an al Marii Crize Economice, porturile maritime românești nu au mai înregistrat o asemenea reducere de trafic.

Agricultura susține portul Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 40.155.353 tone de mărfuri, cu 7,38% mai puțin față de perioada ianuarie - septembrie 2019. A influențat pozitiv creșterea cantităților de: cereale (+5,29%), îngrășăminte (+25,22%), petrol brut (+9,06%), produse chimice (+9,86%) și ciment (creștere de 4,33 ori).

În structura traficului nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 43,87% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: mărfurile containerizate (11,79%), hidrocarburile (11,23%), minereurile și deșeurile metalice (10,31%), îngrășămintele și produsele chimice (10,02%), cărbunele (5,62%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 4.734.244 tone de mărfuri, respectiv 479.754 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 5,64%, în tone, respectiv 5,71%, în TEU.

Midia - în suferință

În lunile ianuarie – septembrie 2020, zona petrolieră Midia a derulat un trafic de mărfuri total de 4.407.090 tone, cu 28,10% mai mic decât în aceeași perioadă din 2019. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 88,34% din totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 32,10%, ca efect al reducerii cererii de carburanți.

Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 269.047 tone de mărfuri, cu 42,79% mai mult decât în ianuarie - septembrie 2019. În structură, cimentul reprezintă 55,79% din traficul total al acestui port, iar produsele petroliere, 42,67%.

Previziuni pesimiste

Evoluția traficului de mărfuri în următoarele luni depinde de evoluția pandemiei la nivel global, de revenirea vieții sociale la normalitate și relansarea economiei.

Portul Constanța a suferit un al doilea șoc începând din al doilea semestru al anului, ca urmare a reducerii cantităților de cereale și semințe uleioase pentru export. Seceta extremă a afectat grav culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță din România, astfel că recolta din acest an este cu 50% mai mică decât în 2019.

Dacă volumul mediu lunar al fluxurilor de mărfuri se va menține cel puțin la nivelul primelor nouă luni, porturile maritime românești vor încheia anul 2020 cu un trafic total de 59.775.320 tone, inferior recordului de 66.603.292 tone realizat în 2019.

vvv

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 185,45 milioane de tone de mărfuri, mai mic cu 3,2% față de perioada ianuarie - septembrie 2019. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4562 secunde