Sacrificăm portul Constanța pentru o căciulă de dividende?

2060
8
Sacrificăm portul Constanța pentru o căciulă de dividende? - port-1339529095.jpg

Articole de la același autor

Portul Constanța n-a avut soarta flotei naționale pentru simplul motiv că administrația sa nu a încăput pe mâinile Fondului Proprietății Private (actualul AVAS). Statul, prin Ministerul Transporturilor, a păstrat în proprietatea sa nu doar domeniul public portuar și infrastructura portuară, ci și compania care le administrează.

Creșterea și dezvoltarea portului Constanța în ultimii 22 de ani se datorează, în mare măsură, rolului jucat de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime. Ea a reușit să armonizeze interesele proprii cu cele ale agenților economici, ale comunității portuare în ansamblu și cu interesul național, a păstrat echilibrul între nevoile de moment și cerințele pe termen mediu și lung ale industriei portuare.
În timp ce multe alte companii și regii ale statului (chiar din transpor-turi) sunt pline de datorii sau în pragul falimentului, CNAPMC a rămas o oază de sănătate financiară și de profitabilitate.
În ultimul deceniu, au apărut mai multe proiecte prin care se urmărea scoaterea, măcar în parte, a administrației portuare de sub controlul autorității centrale. Unul dintre ele viza trecerea CNAPMC în subordinea Consiliului Municipal Constanța, pentru a contribui într-o măsură mai mare la bugetul local. Altul avea în vedere privatizarea companiei în proporție de 49%.
Presiunile politice, dar și cele venite din zona deposedaților abuziv de către regimul comunist au fost atât de mari încât puterea centrală a cedat pachete de acțiuni din companiile de transport către administrațiile locale și Fondul Proprietatea.
În prezent, 60% dintre acțiunile CNAPMC sunt deținute de statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor, 20%, de către Fondul Proprietatea (capital privat), iar 20%, de către Consiliul Municipal Constanța (o autoritate publică).
Lucrurile nu s-au oprit aici și, pe data de 21 decembrie 2011, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu a semnat protocolul de colaborare cu Bursa de Valori București pentru constituirea unui grup de lucru în vederea listării pe piața de capital a unor pachete de acțiuni, printre care și 5% din CNAPMC.
Profitând de acordul cu FMI, Guvernul Boc a extins sfera de penetrare a capitalului privat în administrația portuară, de la nivelul acționariatului la cel al managementului. În ciuda faptului că CNAPMC a făcut dintotdeauna profit, a fost inclusă pe lista companiilor de stat al căror management urmează să fie privatizat, în scopul redresării lor financiare. O asemenea eroare nu poate fi socotită nicidecum dezinteresată.
La începutul acestui an, statutul companiei a fost modificat, în baza OUG 109/2011, privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, pentru a pregăti terenul pentru privatizarea managementului.
Decizia conducerii administrative și a acționariatului a fost contestată, la acea vreme, de Sindicatul CNAPMC, revenirea la vechiul statut fiind una dintre principalele revendicări ale acțiunii de protest care a durat mai bine de două luni.
Deși Ministerul Transporturilor și CNAPMC au o nouă conducere, solicitarea sindicatului a rămas nerezolvată. Dimpotrivă, secretarul de stat Valentin Preda declara, în urmă cu câteva zile, unui ziar din Constanța, că se află în pregătire o Ordonanță de Urgență și o lege organică pentru stabilirea managementului privat la CNAPMC.
Conform OG nr. 42/1997 republicată, privind transportul naval, administrația portuară îndeplinește și rolul de autoritate portuară. Prin intermediul ei, Ministerul Transporturilor duce la îndeplinire obligațiile ce îi revin statului din acordurile și convențiile internaționale la care România este parte. Ministerul Transporturilor își exercită o serie de atribuții prin delegare de competență, prin intermediul administrației portuare aflate sub autoritatea sa.
În mai multe rânduri, am arătat că între statutul de autoritate publică al CNAPMC și cel de unitate comercială există o incompatibilitate. Nu este corect nici din punct de vedere concurențial ca o autoritate, care dă autorizații de funcționare, care subconcesionează și închiriază domeniul public portuar, care stabilește tarife și chirii, care controlează și sancționează, să îndeplinească acte de comerț de pe o poziție dominantă.
Incompatibilitatea este agravată mai ales de prezența capitalului privat în structura acționariatului autorității portuare. În Constituția României nu există nicio prevedere care să permită capitalului privat să dețină rol de autoritate publică. Dacă acest lucru ar fi admis în cazul administrației portului Constanța, de ce n-ar fi permis în cazul celorlalte autorități publice? De ce n-am avea parlament privat, guvern privat, justiție privată, poliție privată ori președinție privată?
Privatizarea managementului CNAPMC nu va rezolva, ci va adânci această incompatibilitate fundamentală. Mai mult, o va deturna de la rolul său principal de administrator al infrastructurii portuare. Maximizarea profitului va trece pe primul plan, dar nu în scopul reinvestirii în facilitățile portuare, ci pentru a spori dividendele acționarilor.
Mandatul lui Andrei Popa la conducerea CNAPMC a demonstrat ce înseamnă managementul de acest tip. Profitul companiei a cres-cut, ca urmare a renunțării la cheltuieli de reparații și întreținere strict necesare. Buna administrare a infrastructurii și suprastrucurii portuare a fost sacrificată de dragul dividendelor.
În cadrul comunității europene există două modele de gestionare a porturilor:
- administrarea de către entități private, în porturile aflate în totalitate în proprietate privată;
- administrarea de către entități publice (majoritare în Europa continentală) în porturile amplasate pe domeniul public proprietate a statului. Numai acestea din urmă pot fi desemnate drept autorități portuare.
Niciunde în Europa, autoritățile portuare (fie că porturile se află în proprietatea administrațiilor centrale sau locale) nu sunt privatizate sau administrate de manageri privați.
Porturile maritime din România sunt concurate dur de cele din Rusia, Ucraina și Bulgaria, pe piața Mării Negre. Competiția se câștigă reducând tarifele și taxele, investind în creșterea adâncimilor, în întreținerea infrastructurii și echipamentelor portuare, asigurând condiții favorabile ca operatorii privați să investească în noi terminale de mărfuri, în creșterea ratelor de încărcare și descărcare a navelor.
Am mari îndoieli că sub un management privat și având o și mai mare pondere a capitalului privat în structura acționariatului, autoritatea portuară va fi interesată de întrecerea cu rușii, ucrainenii și bulgarii. Preocuparea sa de căpătâi va fi să mărească tarifele, să-și reducă cheltuielile și să sporească dividendele acționarilor.



Comentează știrea

Er
13 iunie 2012
bravo, articol bun

bine ai revenit, jurnalismule obiectiv !

Observator
13 iunie 2012
Statutul CN APMC

S-au făcut doua greșeli mari:transformarea APC din regie in companie naționala-societate pe actiuni(ministru Traian Basescu)si cedarea a40 la suta din actiuni la fondul proprietatea si primarie(miniștriiDobre-cel mai prost ministru al tuturor timpurilor- si Berceanu).Nu exista in lume port condus de societate pe actiuni,peste tot porturile au "Regii Autonome" sau"Autorități Portuare".Intr-un singur mod se poate remedii situatia(foarte greu dar necesar):cedarea in totalitate la fondul proprietatea si primarie a domeniului privat al CNAPMC si înființarea "Autoritatii Portuare"care sa gestioneze domeniul public(diguri,bazine,chefuri,drumuri,teritorii).Asa e in lume.In privința conducerii nu exista in lume in nici un port management privat.Daca nu suntem in stare sa asiguram o astfel de organizare acum in ceasul al 12-lea situatia va fi gravă.Sa se copieze modelul spaniol,francez sau italian de organizare si funcționare a administrațieii Portuare.In privința conducerii exista un președinte numit de minister si un director general care e funcționar public si nu e schimbat pe considerente politice.

Jean
13 iunie 2012
Capitalul privat

Echipa de management privat va fi direct interesata sa dezvolte portul C-ta si sa-l faca cat mai rentabil.Este in interesul lui ptr ca el din asta isi castiga painea.Daca el face treaba buna iar patronatul(Min Transp.,FP & primaria) vor fi multumite ,va avea de castigat. .Problema este ca firma de management sa fie aleasa pe criterii strict profesionale si fara influente politice,iar controlul din partea Consiliului de administratie sa fie dur,astfel incat sa nu se faca derapaje. PS.Daca totul se va face in stil pur "mioritic",atunci poti sa-l aduci si pe D-zeu manager ptr ca totul va ajunge o ruina

Adrian
13 iunie 2012
Articol cumparat

Articolul este plin de atat de multe greseli de logica economica incat nu pot sa cred decat ca e cumparat. Este clar ca dupa rezultatele alegerilor, PSD-ul se asteapta sa pastreze 4 ani APC-ul, este clar ca nu le convine conducerea corporativa (ei de unde ar mai manca), e clar ca au dat bani autorului sau sefului lui, e clar ca traim intr-o tara de kkt!

jack
13 iunie 2012
Daca si IT-C este obiectiv....

Desigur ca articolul este scris la comanda. Nici autorul nu mai stie ce sa scrie ref la subiectul CN APMC. Posteaza si el dupa cum bate vantul. De altfel, la varsta lui sunt convins ca nu accepta notiunea de "management privat" pt ca nu mai are puterea sa-si upgradeze mentalitatea de dinainte de '89. Domnule "jurnalist", adevaratul management privat inseamna progres, si pt societate si pt economie. Asa cum scria cineva mai sus, un manager privat va fi interesat sa investeasca in infrastructura portului pentru a face aceasta facilitate mai atractiva pentru comert si deci, pentru a-si indeplini (si chiar depasi) indicatorii de profit. In rest, ia niste lectii de economie moderna ca sigur ai nevoie de asa ceva. Emiti niste pareri de bugetar sadea!

Fonduri UE
13 iunie 2012
Fonduri UE

Acum e momentul: In 2012 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe site-ul: fondurieuropenenerambursabile.ro

Fonduri UE
13 iunie 2012
Fonduri UE

Acum e momentul: In 2012 Fondurile Europene NERAMBURSABILE se Acorda si la noi la fel de Usor ca in statele membre ale Uniunii Europene! Iata cum obtii fonduri europene pentru afacerea ta in doar 2 luni si 17 zile. Aflii mai multe detalii pe site-ul: fondurieuropenenerambursabile.ro

costica
13 iunie 2012
management port

pentru cei ce sustin managementul privat:nici un port in europa si in lume nu are management privat.chiar sunt toti prosti in Europa si in lume si numai noi suntem destepti?L-am criticat des pe autrul acestui articol dar acum are dreptate.romanii au dat in management privat vapoare si stim toti ce mari beneficii a avut tara.cu un management privat s-ar putea sa avem un dezastru incomensurabil.documentati-va bine cand afirmati ceva ce nu s-a realizat inca in alta parte.nu e cazul sa fim cobai.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5131 secunde