Dacă nu primesc rapid comenzi

Șantierele navale europene vor concedia 50% din forța de muncă în 2010

469
Șantierele navale europene vor concedia 50% din forța de muncă în 2010 - dad095b0ea6a87b0b3efe287517c0a28.jpg
Reprezentanți din 33 de regiuni ale Uniunii Europene, care împreună dețin o populație de peste 60 de milioane de locuitori, au semnat declarația comună privind "Viitorul industriei navale în Europa". Petiția a fost înmânată lui Jerzy Buzek, președintele Parlamentului European, lui Gerhard Stahl, secretarul general al Comitetului Regiunilor, și lui Antonio Tajani, vicepreședintele Comisiei Europene.

Criză cu efect întârziat
Semnatarii documentului consideră că industria navală reprezintă o prioritate pentru dezvoltarea economică în următoarele decenii. În sprijinul acestei afirmații, aduc mai multe argumente. Construcțiile navale, spun ei, reprezintă un sector de înaltă tehnicitate, care asigură mii de locuri de muncă pentru lucrătorii cu înaltă calificare din șantierele navale, din companiile producătoare de echipamente pentru nave și sau care furnizează servicii pentru această industrie.
Industria navală reprezintă cheia cooperării economice regionale și dă naștere unor rețele care includ, pe lângă marile companii, o mulți-me de IMM-uri și unități din cercetarea științifică. Sectorul este esențial pentru prosperitatea populațiilor din respectivele regiuni ale UE.
Potrivit declarației, industria construcțiilor navale a fost grav afectată de criza economică mondială, care s-a combinat cu dezechilibrele și distorsiunile de pe piață. Ca urmare, cererea de nave noi a intrat în colaps încă din vara anului 2008.
Pentru că în această ramură industrială produsele au un ciclu lung de fabricație, impactul lipsei de comenzi noi asupra forței de muncă s-a resimțit abia după 18 luni. Până la finele anului 2009, au fost desființate circa 20% din locurile de muncă din șantierele navale, iar acest proces ar putea continua dramatic în 2010. Dacă până în vară nu se vor semna noi contracte, jumătate dintre actualii lucrători ar putea fi concediați, avertizează semnatarii.

Program de reînnoire a flotei
Documentul amintește faptul că încă de la reuniunea la nivel înalt din septembrie 2009, din cadrul LeaderSHIP, instituțiilor europene li s-au solicitat măsuri urgente pentru a contracara amenințările cu care se confruntă această industrie. Planul de acțiune propus atunci prevedea, printre altele, acordarea de stimulente pentru investițiile în nave, asigurarea unor instrumente de finanțare, precum și susținerea cercetării științifice, a eforturilor inovative.
Reprezentanții celor 33 de regiuni comunitare cer instituțiilor europene să adopte, fără întârziere, un program de urgență, care să genereze comenzi pe piață, constând în nave noi, sigure și ecologice.
"Un program de reînnoire a flotei va relansa investițiile regionale și activitatea industrială, va dezvolta infrastructura, va asigura reducerea emisiilor de gaze nocive în atmosferă și va contribui la sănătatea mediului" - se pune în declarație.
În document se arată că șantierele navale europene au făcut trecerea de la munca fizică intensivă la cea intelectuală intensivă. Pe de altă parte, în timp ce solicitările de tipuri de nave standardizate vor fi puține în următorii ani, șantiere navale ar putea să se orienteze spre noile piețe. Acestea includ construcția de nave cu emisii scăzute de gaze, de nave care servesc platformele petroliere și lucrările off-shore, proiectele legate de energia oceanelor și alte activități maritime. În plus, având în vedere creșterea pieții turismului maritim, se va dezvolta producția navelor de croazieră. Pe de altă parte, șantierele navale vor trebui să ia măsuri pentru a se adapta la schimbările din mediul de afaceri.
Sprijinul pentru industria europeană trebuie să urmărească asigurarea condițiilor cadru pentru companiile competitive și avansate din punct de vedere tehnologic, se susține în petiție.

Absențe nemotivate
Printre semnatarii declarației se numără miniștri ai transporturilor, ai industriei, comerțului și turismului, primari, directori de companii, consilieri, șefi ai administrațiilor regionale. România este reprezentată de Aurel Gabriel Simionescu, primarul Brăilei, Dumitru Nicolae, primarul Galațiului, Constantin Adrian Brăgaru, primarul Orșovei și Constantin Hogea, primarul Tulcei. Numele primarilor Mangaliei și Constanței (municipiile care au cele mai mari șantiere navale din țara noastră) nu figurează pe petiție. De ce?

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 3.0322 secunde