Șantierul Naval Constanța a livrat cea de-a 462-a navă construită în cei 130 de ani de existență

3327
În ziua de Mărțișor, Șantierul Naval Constanța i-a predat clientului cea de a treia navă din seria tancurilor de produse petroliere și chimice de 40.000 tdw - un colos din oțel cu lungimea de 180 metri, lățimea de 32,24 metri și pescajul de 11,20 metri. „Beneficiarul este partenerul nostru francez Socatra. Vasul, care în prezent poartă numărul de cod 591, va primi numele «Antares», iar la finalul săptămânii viitoare va pleca în primul voiaj”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Radu Rusen, directorul general al Șantierului Naval Constanța.



Recunoaștere internațională pentru produsele SNC


Prima navă din această serie este „Histria Atlas”. În anul 2019, când a fost lansată pe piață, „Tanker Shipping&Trading”, o publicație specializată din Anglia, și The Royal Institution of Naval Architects (RINA) au declarat-o „cea mai performantă navă din clasa ei”.

La acea dată, Radu Rusen o caracteriza astfel: „Avem de-a face cu un proiect nou, cu o reproiectare și îmbunătățire tehnică a celui vechi. S-a avut în vedere, în principal, o reducere substanțială a consumului de combustibil, prin optimizarea corpului navei. Pentru realizarea noului proiect s-au efectuat simulări complexe pe computer și probe de bazin. Noua serie de nave va avea un consum de combustibil mai mic cu aproape 20% față de seria precedentă. Ca urmare, și emisiile de noxe în atmosferă vor fi mult reduse. În plus, noile nave vor fi dotate cu echipamente și instalații care le vor permite să răspundă celor mai înalte criterii privind protecția mediului. Pe de altă parte, tancurile de marfă ale navelor din noua serie au o capacitate mai mare, fapt ce le permite să transporte cantități superioare de produse petroliere și chimice, ceea ce reprezintă un avantaj comercial în plus.”

Pentru a înțelege mai bine greutatea aprecierii de care se bucură pe piață noua serie de nave produse la SNC, trebuie precizat că RINA este o instituție profesională de renume internațional ai cărei membri sunt implicați la toate nivelurile în proiectarea, construcția, întreținerea și exploatarea navelor și structurilor marine. Membrii săi sunt reprezentați pe scară largă în industrie, universități și organizații maritime din peste nouăzeci de țări. Iar faptul că beneficiarul francez Socatra a achiziționat tancul de produse petroliere și chimice este încă o dovadă că navele construite la SNC se bucură de aprecierea armatorilor străini.

Socatra este o companie de navigație înființată în 1977, care deține și operează o flotă de 14 tancuri petroliere și nave ro-ro, înregistrate sub pavilionul Franței și al Luxemburgului, și care, în plus, asigură managementul navelor deținute de alți armatori.

La rândul său, seria precedentă de 21 de tancuri de produse petroliere și chimice de 41.000 tdw a fost un adevărat triumf pentru SNC. S-a numărat printre puținele proiecte sută la sută românești, de mare succes pe piața internațională, realizate de industria noastră națională în ultimii 32 de ani. În 2008, tancul chimic de 41.000 tdw fabricat la SNC a fost declarat cea mai bună navă din categoria ei, de pe piața internațională.



Proiecte de viitor


„În prezent se află în construcție cea de a patra navă din serie, care este destinată companiei Histria Shipmanagement. Ea va fi livrată în trimestrul al treilea al anului 2023. Primele două nave - «Histria Atlas» și «Histria Dione», care s-au alăturat flotei sale în 2019 și 2020 – au confirmat parametrii comerciali și energetici. Au un consum de combustibil foarte mic, iar echipamentele lor asigură o bună protecție a mediului împotriva poluării.”

Pentru viitor, Șantierul Naval Constanța își propune să dezvolte, în colaborare cu parteneri din rândul armatorilor, proiecte de nave mai prietenoase față de mediu, propulsate de LNG și metanol, a precizat Radu Rusen.

Cresc comenzile de reparații navale

Referindu-se la evoluția șantierului în 2022, el a declarat: „Anul a început foarte bine, cu un volum mare de comenzi de reparații navale și de lucrări de modernizare, în special pentru instalarea unor echipamente de protecția mediului privind curățarea apei de balast și a gazelor de eșapament. În prezent, ponderea lucrărilor de reparații navale a urcat la 60 – 65% din volumul total de activitate.”

La această oră, în Șantierul Naval Constanța se execută lucrări de reparații pe o flotilă de șapte nave. Este vorba de: tancul de produse petroliere și chimice „Histria Prince” (cu capacitatea de 40.410 tdw, sub pavilion Insulele Marshall), nava macara „Atlas Double” (543 tdw, pavilion Belize), bulk-carrier-ul „Halki” (36.851 tdw, pavilion Insulele Marshall), bulk-carrier-ul „Iron Destiny” (89.846 tdw, pavilion Liberia), bulk-carrier-ul „Islander S” (30.838 tdw, pavilion Palau), portcontainerul „Leo C” (77.900 tdw, pavilion Liberia) și cargoul de mărfuri generale „Onego Merchant” (8.930 tdw, pavilion Portugalia).



SNC, în an aniversar


2022 este un an aniversar. Șantierul Naval Constanța împlinește 130 de ani de existență și 20 de ani de la privatizare. De la nașterea sa și până astăzi, șantierul a construit și livrat 462 de nave, cu o capacitate totală de circa 5 milioane tdw, din care 94 de nave, totalizând peste 2 milioane tdw, pentru piața externă. La acestea se adaugă un volum uriaș de lucrări de reparații executate la peste 5.600 de nave. În anul 2021, în docurile sale au fost reparate 52 de nave.



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.1646 secunde