"Studiul a pus în evidență existența unor grave abateri de la lege" - a declarat Ioan Bădică, inspectorul de concurență coordonator pentru regiunea de sud-est. Traseele din fiecare județ au fost atribuite în 2008, pentru o perioadă de trei ani, în baza licitației organizate de Ministerul Transporturilor. Criteriile de organizare a competiției au avut în vedere doar aspectele tehnice ale activității de transport, neexistând niciunul legat de preț (redevență).
În baza hotărârii comisiei comune, din care fac parte și reprezentanți Autorității Rutiere Române, consiliile județene au acordat licențe transportatorilor care au câștigat licitațiile, dar fără să încheie contracte de atribuire, prin concesiune, a gestiunii serviciului. Mai mult, le-au acordat libertate totală operatorilor de transport să stabilească tarifele.
Practic, un serviciu de utilitate publică a fost cedat gratuit unor operatori privați, ceea ce, potrivit legislației europene și naționale, constituie ajutor de stat.
Mai mult, prin neimplicarea în reglementarea prețurilor, consiliile județene au afectat grav interesele călătorilor, avantajându-i pe transportatori, care nu s-au sfiit să profite de libertatea totală primită.
Așa s-a ajuns, spre exemplu, ca tariful pentru transportul elevilor, decontat de Ministerul Educației, din banii contribuabililor, să crească de cinci ori în numai trei ani. Mai este cazul să ne plângem că învățământul este slab finanțat, când pe seama lui se îmbogățesc transportatorii?
Comisia Europeană, DNA și Curtea de Conturi ar trebui să își pună următoarele întrebări: Ce interes au avut consiliile județene să nu se încheie respectivele contracte de concesiune și să se acorde un ajutor de stat mascat, substanțial, transportatorilor? Ce interes au avut să nu reglementeze tarifele de transport și să-i lase pe operatori să le mărească după pofta inimii?
Președinții de consilii județene se plâng mereu că nu au bani, că guvernul le alocă prea puține fonduri de la bugetul de stat, dar ignoră veniturile din redevența de transport, pe care legea îi obligă să o încaseze. Oare au vreun interes personal?
Derogări de la… siguranța circulației
Există un aspect mult mai grav decât cel privind banii, a dezvăluit Ioan Bădică. Licitația a fost or-ganizată în anul 2006, pentru un program de transport pe trei ani, care a fost prelungit de două ori, până în 2013, fără să se reia competiția. La licitația din 2006, una dintre condițiile tehnice de participare se referea la vechimea mijloacelor de transport, care nu avea voie să depășească 6 ani, respectiv termenul de casare a autovehiculelor, în cazul transportului public de persoane. Ulterior, prin derogări acordate de Minis-terul Transporturilor, s-a admis creșterea vechimii, în prima fază, la 8 ani, iar mai apoi la 15 ani.
În interesul cui au fost date aceste derogări? Nicidecum în interesul siguranței circulației și al călătorilor. Și în acest caz, singurii avantajați sunt transportatorii, care nu mai sunt obligați să-și întinerească parcul auto o dată la șase ani.
Studiul a cuprins județele Tulcea, Vrancea, Brăila și Galați, ale căror consilii județene au colaborat la realizarea lui. Consiliul Județean Constanța nu a răspuns la solicitarea Inspectoratului de Concurență, dar concluziile analizei de piață sunt valabile și pentru acest județ, a precizat Ioan Bădică.
Cine plătește?
"Legi care să reglementeze această piață avem. Dar nu sunt puse în aplicare. Fenomenul este general. Am informații că situația este la fel și în alte regiuni ale țării" - afirmă inspectorul de concurență.
Cine avea obligația să controleze respectarea prevederilor Legi-lor nr. 51/2006 și 92/2007? Consiliile județene, adică tocmai instituțiile care le-au încălcat. Culmea ar fi fost să-și dea singure sancțiuni.
Cazul transportului public județean de persoane este extrem de grav și trebuie aduse urgent corecții. Bu-getele locale trebuie să își încaseze banii cuveniți din redevențele pe șase ani. Trebuie despăgubiți și călătorii, care au fost suprataxați de transportatori. Întrucât acest lucru este imposibil, banii trebuia vărsați la bugetul de stat, conform legii.
Nu mă aștept ca Guvernul Ponta să reacționeze și să-i pună la plata pe vinovați. El preferă să mărească acciza la benzină, să pună impozite pe stâlpi, coșuri de fum și garduri, decât să stârpească abuzurile, evaziunea fiscală și corupția.
Comisia Europeană, în schimb, va interveni fără doar și poate. Ea va obliga Guvernul României să recupereze ajutoarele de stat de la transportatori.