Concurs Sindicatele navigatorilor europeni încearcă să stopeze migrația locurilor de muncă spre Asia

230

Articole de la același autor

Pe data de 30 octombrie 2009, la Bruxelles, a avut loc reuniunea sindicatelor navigatorilor din cadrul Federației Europene a Transportatorilor (ETF). Din această structură fac parte organizații din cadrul Uniunii Europene și Rusiei. România a fost reprezentată de Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

"Principala temă a întâlnirii a fost salvarea locurilor de muncă. Discuțiile au pornit de la rezultatele studiilor privind evoluția flotei mondiale și ale unui sondaj realizat în rândul sindicatelor membre ETF" – relatează Mihălcioiu.
Potrivit datelor statistice prezentate, în ultimele trei decenii a avut loc o expansiune a transporturilor navale, din punct de vedere cantitativ, dar mai ales valoric. Cantitatea de marfă a crescut de 2,19 ori, de la 16.000 miliarde de tone-mile, în 1980 la 35.000 miliarde de tone-mile, în 2008. Pe de altă parte, valoarea mărfurilor transportate pe mare
s-a majorat de 6,9 ori în decurs de 27 de ani, de la 2.000 miliarde de dolari, în 1980, la 13.800 miliarde de dolari, în 2007.
În acest interval de timp, shipping-ul european a crescut cel mai repede. În 1980, el deținea o pondere de circa 40% din capacitatea flotei mondiale. În prezent, parcul naval al Uniunii Europene deține o cotă de 66,35%.
"Creșterea flotei UE nu a adus, în aceeași măsură, locuri de muncă mai multe pentru navigatorii europeni. De ele au bene-ficiat mai degrabă marinarii non-europeni, cu precădere cei asiatici. Din ce cauză? Explicația a dat-o chiar sondajul efectuat în rândul sindicatelor. Pe piața internațională a forței de muncă din shipping, în afara UE, se lucrează cu un salariu minim reglementat de Organizația Internațională a Muncii. Pe de altă parte, în flotele țărilor comunitare, salariul minim de referință este mai mare. Companiile de navigație sunt atrase de forța de muncă non-europeană, mai ieftină, care le aduce un profit mai mare" - a explicat liderul sindical.
Cum poate fi stopată migrația locurilor de muncă ale europenilor spre Asia? – s-au întrebat sindicaliștii. Ei au ajuns la concluzia că soluția nu este să se ridice bariere în calea accesului marinarilor filipinezi, indieni, chinezi ori indonezieni în flota Europei. În condițiile globalizării shipping-ului, așa ceva este imposibil. Orice obstacol birocratic în calea liberalizării pieței muncii ar determina companiile de navigație să se mute din Europa în zonele mai atractive, care oferă profit mai mare.
"A rezultat că singura soluție este eliminarea discrepanțelor salariale dintre navigatorii europeni și cei extra comunitari, în flota UE. Pe piață, trebuie să se ajungă la aceleași salarii de referință. În aceste condiții, companiile din UE vor prefera lucrătorii europeni. Pentru a realiza acest lucru, ETF și sindicatele membre vor avea nevoie de sprijinul Parlamentului European. SLN face apel la parlamentarii români din legislativul comunitar, în special cei ce se ocupă de problemele economice și de afacerile maritime, să ne acorde ajutorul" - a declarat Adrian Mihălcioiu.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.7356 secunde