Sindicatele transportatorilor europeni declară război dumping-ului social

975
9

Articole de la același autor

r Digitalizarea și robotizarea au devenit o amenințare pentru locurile de muncă

În perioada 24 - 26 mai 2017, în Barcelona, a avut loc cel de al cincilea congres ordinar al Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), organismul european al Federației Internaționale a Lucrătorilor din Transporturi (ITF). Au fost prezenți peste 500 de participanți, reprezentând sindicate din 41 de țări europene.

Din delegația României au făcut parte lideri ai sindicatelor navigatorilor, lucrătorilor portuari, feroviari, din transportul rutier și aerian. Cu un număr de peste 60.000 de membri în organizațiile afiliate la ETF, țara noastră ocupă locul șase, după Marea Britanie, Germania, Franța, Spania și Belgia.

Participant la reuniunea din Barcelona, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, a prezentat pe larg, pentru cotidianul "Cuget Liber", evenimentul. Congresul a avut drept scop elaborarea unei politici a mișcării sindicale din transporturile europene, pe următorii cinci ani, și alegerea organelor de conducere: președintele, secretarul general, comitetul executiv al ETF, precum și membrii în comitetul de management al ITF.

Pentru președinția ETF au fost depuse trei candidaturi: din partea Belgiei, Bulgariei și Danemarcei. În urma negocierilor, a rămas candidatura lui Frank Moreels, reprezentantul confederației sindicale belgiene BTB. Acesta a primit sprijinul României, pentru că are o mare experiență și reprezintă o organizație puternică și foarte activă.

Platforma noului președinte al ETF cuprinde o serie de obiective și priorități extrem de generoase și cu o miză majoră. Iată, Moreels propune unificarea mișcării sindicale de pe bătrânul continent. Trebuie știut că din ETF fac parte și sindicate din țările aflate în afara Uniunii Europene, precum Rusia și Ucraina (în viitor și Marea Britanie). Strângând rândurile, sindicatele contribuie la realizarea unității europene, în condițiile în care aceasta se confruntă cu destule tensiuni și conflicte.

Moreels consideră că digitalizarea și robotizarea au devenit o amenițare pentru locurile de muncă ale transportatorilor și cere sindicatelor să contracareze acest fenomen.

Acțiunea de combatere a dumping-ului social și a concurenței neloiale va fi intensificată. Lucrătorii din transporturi, indiferent de naționalitate, fie că sunt europeni sau non-europeni, trebuie tratați în mod egal în Europa.

Noul președinte al ETF este un fervent susținător al campaniilor de protest împotriva unui sistem legislativ care stirbește drepturile lucrătorilor din transporturi. Atunci când guvernele dialoghează de formă, sindicatele trebuie să treacă la acțiune.

O altă prioritate a platformei lui Frank Moreels este crearea unei mișcări sindicale mai puternice în Europa de Est. În cadrul congresului s-a vorbit foarte mult despre România și Bulgaria, atât laudativ (față de sindicatele transportatorilor din aceste țări), dar și critic (față de politica guvernelor, care nu reușesc să se ridice la nivelul standardelor europene, știrbind drepturile lucrătorilor prin acțiuni precum desființarea contractului colectiv de muncă la nivel național).

Nu în ultimul rând, ETF va milita pentru integrarea tinerilor pe piața muncii, pentru a fi sprijiniți să-și găsească viitorul în Europa, precum și pentru o mai mare prezență a femeilor în transporturi. De altfel, în zilele de 22 și 23 mai au avut loc conferințele organizațiilor de tineret și de femei ale ETF.

Un rol important în punerea în practică a acestei platforme îi revine secretarului general al ETF, Eduardo Chagas, un activist sindical cu o mare experinență la nivel continental, aflat la al patrulea mandat. România va fi reprezentată în comitetul executiv al ETF de Ion Rădoi, care a fost desemnat prin consens de delegația țării noastre.

La congres au participat, de asemenea, liderii ITF: președintele Paddy Crumlin și secretarul general Stephen Cotton.

Cu ocazia acestei reuniuni, liderii SLN au avut întâlniri bilaterale cu conducerile unor sindicate europene. Cu confederația sindicală belgiană BTB urmează se perfecteze un contract de colaborare, având în vedere interesul armatorilor belgieni pentru recrutarea navigatorilor români. Cu organizația Nautilius, din Marea Britanie, s-a discutat despre organizarea unei acțiuni comune, iar cu sindicatele din Norvegia, despre contractele de muncă cu angajatorii din această țară. Cu sindicatele din Ucraina și Rusia există deja acțiuni de colaborare în sprijinul navigatorilor aflați în dificultate. Sindicatele din Turcia au mulțumit SLN pentru că apără drepturile navigatorilor turci de pe navele ce vizitează porturile românești. Cu delegația Franței s-a discutat despre drepturile din contractele colective de muncă semnate de SLN cu armatorii francezi, iar cu delegația Spaniei, despre navele sub standardul MLC 2006, care intră în porturile spaniole și românești.

Conform evaluărilor sindicatelor navigatorilor prezente la congres, shipping-ul mondial nu a ieșit total din criză. În unele sectoare se simte o revigorare, dar altele, precum activitatea off-shore, continuă să se confrunte cu grave probleme. Companiile de navigație se regrupează; unele dau faliment, altele sunt cumpărate și înghițite. La rândul lor, navele se redistribuie între flote. Tot mai multe nave vechi, sub standard, sunt trimise la scrap, în timp ce marile șantierele navale au început să primească comenzi.

În finalul prezentării liderul SLN a lansat următorul îndemn: "Sper ca navigatorii români să privească cu atenție la ce se întâmplă pe piață. Să aibă grijă la ce companii merg și ce contracte semnează. Le recomand să citească bine nu doar contractul individual de muncă, să fie interesați nu doar de sa-lariu, ci și de condițiile generale de angajare, respectiv de contractul colectiv de muncă. Armatorii au obligația să îl pună la dispoziția lor înainte de semnarea contractului individual de muncă. În prezent, se constată că sunt destui navigatori care nu cunosc ce drepturi au pe navele pe care muncesc. Sper ca prin efortul Autorității Navale Române și a Ministerului Transporturilor să avem mai multe reglementări privind drepturile navigatorilor români, indiferent pe ce navă s-ar afla." 

Comentează știrea

Barcadores CLC
31 mai 2017
La munca

Iar umblii cu cioara(mustata) vopsita,asteptam din 90' de cand esti dictator SLN,o lege pt.navigatorul roman referitor la varsta de pensionare,pe unde te duci intoxici lumea si TV locale cu minciuni.

Tram vai
31 mai 2017
Selfie stick-ul

Selfie stick-ul, pe romaneste batul de facut poze, tare, tare nea Mihalcioiu, a rezolvat tot, pozele vorbesc de la sine... vacanta si pranghelie in toata regula

Valeriu Nichita
31 mai 2017
interesant

SLN este o organizatie respectata. Selfie sau nu, liderii sunt acolo alaturi de cele mai importante personalitati ale sindicatelor europene si internationale. Daca nu ar avea rezultate concrete nu i-ar invita nimeni pe acolo. Se implica si au realizari concrete, fie ca unele persoane invidioase straine de navigatie vor sa recunoasca sau nu. Oricum, carcotasi exista de cand lumea, dar navigatorii stiu cum sa le ocoleasca vorbele, cu siguranta.

SMR
31 mai 2017
legea pensiei pentru marinari?

Ce vrea Barcadores CLC ? O lege a pensiilor pentru navigatori? Nu vrea si o lege a salarizarii pentru navigatori ? Ineptii si chestiuni imposibile dar populiste pentru ca populismul a inceput sa tina si in tari europene occidentale, dar la niste amarati de navigatori care muncesc din greu sa isi tina in spate familia? Din pacate fiecare vede nivelul acestei tari, coruptia existenta si promisiunile electorale care nu se indeplinesc niciodata, folosirea taxelor in alte moduri decat cele in care ar trebui sa se foloseasca, etc. Cine isi poate imagina ca un navigator cu activitate dupa 1990 poate beneficia de pensie substantiala cand cotizatia lui este zero sau minima pe economie in cel mai bun caz? Daca vorbim de acei marinari cu venituri dinainte de 1990, atunci de ce intrebati SLN? Trebuie sa il trageti de hainele preotesti pe sindicalistul de pe vremea comunista, acum transformat in popa . In rest numai de bine.

Navigator
31 mai 2017
Bravo

Bravo SLN. Succes in apararea drepturilor noastre. In Romania SLN este un nume important printre navigatori si institutii ale statului.

Stelica
31 mai 2017
membru ITF

Nu strica sa fii membru SLN adica ITF. Ne protejam in caz de probleme. Bagati la cap si nu luaiti in seama agentii de crewing care va intoxica toata ziua.

Marinar
31 mai 2017
Contract colectiv italian

Dl Mihalcioiu, dvs stiti ce fac agentiile de crewing gen Tinecomar,Sea jobs,Queen liz,Petrojobs si altii care trimit pe nave cu pavilion italian? Le dau oamenilor un contract individual care nu respecta termemele si conditiile dim CCNL italian...De ce nu faceti un control la aceste agentii si sa luati masuri? De ce contonua ANR sa le dea autorizatii de functionare cand pe site-ul ai nostri.ro sunt niste salarii care nu respecta minimul ITF? DE CE NU VA AUTOSESIZATI?

nazi
6 iunie 2017
opinie

Vine impozitul pe gospodărie și vom plăti tot adică vreo 46% din salariu + cotizația la SLN și atunci nu mai e nevoie de legea marinarilor.

gabi
23 octombrie 2017
atunci

Atunci se ducea dracu totul de rapa.. Bine ca nu se face impozitul asta pe gospodarie.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6486 secunde