Sindicatul din Șantierul Naval Constanța declanșează campania pentru reducerea fiscalității salariale în construcțiile de nave

5617
2
Sindicatul Liber al Navaliștilor din Șantierul Naval Constanța face parte din Federația IndustriALL BNS și este una dintre organizațiile puternice, reprezentative ale mișcării sindicale din țara noastră. În cei 32 de ani de încercări teribile și răsturnări de situație pentru industria navală din România și pentru SNC, sindicatul a rezistat, s-a întărit și a contribuit la supraviețuirea și relansarea șantierului naval.





Mișcarea sindicală românească e în declin

În dorința de a lua pulsul mișcării sindicale la început de an, pe data de 4 ianuarie 2022, i-am făcut o vizită lui Dede Perodin - președintele sindicatului, la sediul său din incinta șantierului. Aflând care este tema discuției, interlocutorul a răbufnit:

„Domnule, sunt dezamăgit de evoluția mișcării sindicale din România. Confederațiile sindicale și-au pierdut, practic, rolul și forța pe care o aveau până în anul 2008, când a fost desființat contractul colectiv la nivel național. Lipsa lui afectează puternic negocierile salariale la nivel de unitate economică, lipsindu-le de un fundament și un reper solid.

În plus, din cauza legislației potrivnice, contractele colective la nivel de ramură nu pot fi practic negociate, astfel că federațiile 
sindicale și-au pierdut și ele capacitatea de a sprijini organizațiile membre. Drept urmare, sindicatele din unitățile private au ajuns să fie ignorate, sindicalismul reușind să rămână mai puternic doar în sectorul de stat.”



Creșteri salariale la SNC

Referindu-se la cazul particular al Sindicatului Liber al Navaliștilor din SNC, Dede Perodin a afirmat: „Cred că suntem unul dintre cele mai solide sindicate din țară. În unitatea noastră, de-a lungul timpului, s-a construit o relație de parteneriat, de încredere și colaborare între acționariat și sindicat. Avem un contract colectiv de muncă foarte bun, cu durata de doi ani și posibilitatea de prelungire cu încă un an. Pentru acest an este prevăzută o creștere salarială colectivă, în sumă fixă, de 200 de lei, începând cu luna mai, iar din luna octombrie cu încă 200 de lei. În continuare purtăm discuții cu acționarul majoritar, cu domnul Gheorghe Bosînceanu, să găsim soluții pentru a devansa creșterea salarială la 1 martie.”



Apel către parlamentari și partidele politice

Referindu-se la situația de pe piața românească a muncii, liderul de sindicat a spus: „Este un fapt cunoscut de toată lumea că salariile din țara noastră sunt inferioare celor din Europa Occidentală. În industria navală românească, ele diferă de la o societate la alta, în funcție de acționariatul acestora - companii de stat străine sau românești. Din fericire, SNC are un acționar majoritar serios, care, în urma unui proces de privatizare corectă, a salvat compania din situația falimentară în care se afla până în 2002 și de pericolul de a fi vândut pe bucăți. În cele două decenii care au trecut de atunci, s-au făcut investiții între 23 și 25 de milioane de euro în șantier, s-au construit seriile tancurilor de produse petroliere și chimice de 41.000 tdw – proiecte sută la sută românești – și au fost reparate câteva mii de nave. Din păcate, la fel ca întreaga economie națională, ne confruntăm cu un deficit de forță de muncă. Prin intermediul ziarului «Cuget Liber» fac un apel către toți parlamentarii constănțeni, indiferent de culoarea politică, să susțină o inițiativă legislativă prin care lucrătorii din construcțiile navale să beneficieze de aceeași fiscalitate pe salarii ca și lucrătorii din construcțiile civile.

Împreună cu colegii din șantierele navale din Mangalia, Brăila și Galați (sper să ni se alăture și cei din Tulcea) vom face demersurile necesare pe lângă senatorii și deputații români. O astfel de măsură ar contribui la stabilizarea forței de muncă din industria navală românească, la reducerea importului de lucrători străini și la consolidarea economică a șantierelor navale.”



Contracte mai multe și scumpiri

Anul 2022 vine cu un volum de lucru mai mare pentru constructorii navali constănțeni. „Ne așteptăm ca într-un timp cât mai scurt să fie semnat contractul pentru construcția corvetelor multifuncționale. Mai sunt câteva probleme de rezolvat de către Guvernul României, eventual de către Parlamentul României. În 2021, SNC a avut un volum de lucrări foarte bun, iar pentru primul trimestru al anului 2022 dispunem de un grad mare de încărcare cu comenzi pentru reparații de nave, cum n-am avut niciodată în primele trei luni ale vreunui an. Aceasta contribuie la creșterea siguranței locurilor de muncă. Sperăm ca demersurile noastre pe lângă parlamentarii români să ducă la reducerea fiscalității aferente salariilor și la creșterea veniturilor nete ale constructorilor de nave.



Pe de altă parte, anul 2022 vine și cu un val de scumpiri. Prețul tonei de tablă navală a crescut de la 700 de euro la 1.400 - 1.500 de euro, energia electrică este de zece ori mai scumpă decât la începutul anului 2021, iar prețul gazelor s-a dublat. În aceste condiții, conducerea SNC a făcut eforturi să negocieze contracte cât mai bune cu furnizorii de electricitate și gaze, iar celor 890 de angajați le revine obligația să economisească la sânge utilitățile”, a declarat președintele sindicatului.



Top articole din Economie

Comentează știrea

Ion
5 ianuarie
Da sigur

Labareli ieftine nu face nimic pentru oameni nu bani nu materiale de lucru nu muncitori daca s.ar putea 1 om pe pe fiecare sector. Asta se zice de 10 ani cred vrem sa ajutam oamenii

ion vagon
11 ianuarie
Ce nu se știe în programul corvetelor românești. Au ieșit „scântei” între francezi și partea română din Asociere, chiar sub privirile MApN

Faptul că asupra Șantierul Naval Constanța (SNC) planează mari semne de întrebare cu privire la posibilitatea de a finaliza construcția e secretul lui Polichinelle. Aceasta nu mai este de mult o știre. Ceea ce e interesant e că, potrivit surselor DefenseRomania, contractul privind „Corveta multifuncțională” nu a fost semnat tocmai din cauza unor neînțelegeri între Șantierul Naval Constanța și francezii de la Naval Group. Neînțelegeri care s-au soldat cu „scântei” în faza finală a negocierilor din decembrie 2021. În decembrie telenovela părea că se termină. MApN a rămas ferm pe poziții, în pofida faptului că Naval Group a cerut în repetate rânduri renunțarea la o serie de clauze contractuale, inclusiv la garanțiile pentru vicii ascunse. Surpriză însă, în timpul fazei finale a negocierilor, lucrurile s-au împotmolit după disensiuni majore, chiar în cadrul negocierilor, între reprezentanții Șantierului Naval Constanța și francezii de la Naval Group. Au ieșit „scântei” în momentul în care francezii au cerut ca întreaga Asociere, deci implicit și Șantierul Naval Constanța, să suporte achitarea viitoarelor posibile penalități pentru nerespectarea termenelor. Iar aceste penalități nu sunt deloc mici. E de la sine înțeles că situația financiară, nu doar tehnologică a SN Constanța, e departe de a fi roză. Mai mult, în cadrul ședinței din decembrie reprezentanții Șantierului Naval Constanța au cerut părții franceze câteva zeci de milioane de euro pentru retehnologizare în vederea modernizării Șantierului pentru demararea acestui program de înzestrare. În contextul acestei situații de criză dintre SNC și Naval Group, reprezentanții Romtehnica S.A., companie parte a MApN și organizator al documentației și procedurilor, s-au văzut nevoiți să se ridice de la masă și să părăsească negocierile. Aceleași surse ne-au precizat și faptul că, deși presa din România a înaintat data limită de semnare a contractului ca fiind 31 ianuarie 2022, în caz contrar MApN ia în calcul anularea procedurii, data e de fapt 21 ianuarie 2022. Situația e cât se poate de clară, în prezent mingea e în terenul SNC și Naval Group. Și știm sigur că mai sunt doar două săptămâni până când, într-un fel sau altul, situația va fi tranșată.

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.5181 secunde