În primele nouă luni ale anului 2021

Traficul de mărfuri din porturile maritime românești a făcut un salt de peste 15%

420
Pe măsură ce ne apropiem de finalul anului, traficul de mărfuri din porturile maritime românești este tot mai dinamic. Vineri, 12 noiembrie 2021, se aflau sub operațiuni de încărcare – descărcare 33 de nave, din care: 30 de nave în portul Constanța și trei nave în zona Midia. Marea lor majoritate erau de capacitate mică și medie. În plus, 11 nave așteptau în rada Portului Constanța să intre în danele de operare. Pentru următoarele trei săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 76 de nave, din care 30 de portcontainere.

Șansa unui nou record

Stimați cititori, porturile maritime românești au încheiat primele nouă luni din 2021 cu un trafic general de mărfuri în creștere cu 15,02% față de cel consemnat în aceeași perioadă din 2020. Împreună, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au derulat 51.565.233 de tone.

Dacă ritmul fluxurilor de mărfuri se va menține până la sfârșitul anului cel puțin la același nivel, porturile maritime românești vor încheia anul 2021 cu un trafic de peste 68,753 milioane de tone, mai mare cu 13,88% față de anul 2020 și cu 3,23% față de recordul absolut din 2019.

Având în vedere faptul că recoltele de cereale din România, Ungaria și Serbia au fost excepționale în 2021, iar disponibilitățile pentru export sunt uriașe, șansele ca traficul de mărfuri din portul Constanța să depășească recordul înregistrat în urmă cu doi ani sunt foarte mari.



Cerealele fac legea la Constanța


Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 46.864.721 tone de mărfuri, cu 16,71% mai mult față de ianuarie - septembrie 2020. La aceasta au contribuit cantitățile uriașe de cereale, care au înregistrat o creștere de 16,62%. De asemenea, a influențat pozitiv creșterea cantităților de: semințe uleioase (+25,37%), minereuri și deșeuri metalice (+43,19%), cărbune (+28,36%), produse alimentare (+32,84%), produse chimice (+11,84%), minerale brute și neprelucrate (+45,48%) și cherestea (+95,28%).

În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase continuă să dețină cea mai mare pondere: 44,08% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (12,66%), hidrocarburile (11,02%), mărfurile containerizate (10,15%), îngrășămintele și produsele chimice (7,61%), combustibilii solizi (6,18%), produsele metalice (3,97%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 4,74 milioane de tone, respectiv 487.378 TEU (containere standard). Față de același interval de timp din 2020, traficul exprimat în tone marfă s-a menținut neschimbat, în schimb a crescut cu 1,53% în TEU.

Portul Midia, creștere nesemnificativă

În lunile ianuarie - septembrie 2021, zona petrolieră Midia a derulat un trafic total de 4.462.786 tone de mărfuri, cu numai 1,26% mai mare decât în aceeași perioadă din 2020. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 88,83% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat o creștere de 1,81%. Diferența de 11,17% de trafic este reprezentată de o varietate mare de mărfuri: animale vii, ciment și materiale de construcții, îngrășăminte, produse chimice, cereale și semințe uleioase, echipamente și mașini.

Portul Mangalia e pe minus

Micuțul port Mangalia a manipulat doar 237.726 tone de mărfuri, cu 11,64% mai puțin decât în ianuarie - septembrie 2020. În structură, cimentul reprezintă 64,27% din traficul total, produsele petroliere – 28,72%, iar produsele metalice – 2,77%.

XXX

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 191 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 3,0% față de perioada ianuarie - septembrie 2020. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 104,8 milioane tone de mărfuri, cu 0,6% mai puțin decât în același interval de timp al anului precedent. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 19,6 milioane de tone (-1,7%), Kavkaz – 13,2 milioane de tone (-18,6%), Taman – 25,7 milioane de tone (creștere de 1,7 ori), Rostov pe Don – 12,1 milioane de tone (-5,9%).



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.0554 secunde