Un nou scandal pe piața asigurărilor RCA. Transportatorii auto se opun modificării legislației

199
Un nou scandal pe piața asigurărilor RCA. Transportatorii auto se opun modificării legislației - printscandalpepiataasigurarilorr-1570689572.jpg

Articole de la același autor

Piața asigurărilor de răspundere civilă auto din România este tensionată. Motivul îl reprezintă intenția autorităților de a modifica, iarăși, cadrul normativ. Recent, Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.


În fapt, România este obligată să modifice rapid actul normativ, întrucât Comisia Europeană a deschis împotriva sa procedura de punere în întârziere. Organismul european consideră că, prin menținerea unor articole din Legea nr. 132/2017 și din Norma ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto, nu au fost îndeplinite obligațiile ce revin României în conformitate directivele 2009/138/CE și 2009/103/CE.


Proiectul de lege pus în dezbatere publică are în vedere, în principal următoarele:
- modificarea modului de funcționare a "asiguratului cu risc ridicat";
- abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă;
- eliminarea obligației ASF de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienților de majorare și corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă, condiții în care calculul va avea în vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate;
- abrogarea prevederilor referitoare la posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului.
O serie de constrângeri la care erau supuse companiile de asigurări sunt eliminate din legislație, în special în stabilirea prețurilor. Dar pe de altă parte, se reduc drepturile asiguraților. 


Tarifele RCA vor crește accentuat
Dacă modificarea cadrului normativ este susținută de asiguratori, în schimb, asigurații se opun. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) - organizație din care fac parte peste 16.000 de firme de transporturi interne și internaționale de marfă și persoane – a transmis o scrisoare Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Autorității de Supraveghere Financiară prin care solicită "să nu modifice legea RCA, în condițiile în care scrisoarea de la Comisia Europeană este încă secretă". Ei susțin că actualul cadru normativ nu a afectat afacerile asiguratorilor, ci dimpotrivă: "De la intrarea în vigoare a Legii 132/2017, asigurătorii RCA au făcut profituri de peste 400 milioane de lei".


UNTRR consideră că odată cu modificarea legii "se vor recrea condițiile dezechilibrelor grave în piața RCA și tarifele vor crește accentuat pentru toți deținătorii celor 8,2 milioane de vehicule din România, indiferent dacă sunt persoane fizice sau juridice."
Contrazicându-i pe cei ce susțin că actuala legislație ar afecta libera concurență din piața RCA, organizația transportatorilor auto precizează că: "Practica precedentă a demonstrat că în lipsa unor reglementări stricte, companiile de asigurări s-au înțeles asupra prețurilor, situație sancționată de Consiliul Concurenței cu amenzi totale în valoare de 246.739.195,6 lei (aproximativ 53 milioane euro) pentru încălcarea reglementărilor naționale și europene din domeniul concurenței prin coordonarea comportamentelor pe piață în vederea majorării tarifelor RCA." Drept urmare, UNTRR solicită Consiliului Concurenței publicarea raportului final de control, pentru ca ASF să argumenteze în fața Comisiei Europene prevederile legale actuale, iar asigurații RCA din România să înceapă demersurile de recuperare a sumelor percepute în plus ca urmare a înțelegerilor neconcurențiale.


UNTRR nu neagă necesitatea unor schimbări pe piața RCA, dar consideră că ele trebuie să fie de cu totul alt gen: eficientizarea activității asiguratorilor RC, creșterea gradului de cuprindere în asigurare pentru toți transportatorii, realizarea unui ghid de bune practici cu privire la daunele materiale (pentru eliminarea înțelegerilor ilicite din zona de service-uri auto), elaborarea unui ghid cu privire la vătămările corporale și uniformizarea deciziilor din instanțe, demersuri pentru includerea în programa școlară a orelor de siguranță rutieră și acordarea unui procent de 1% din primele brute subscrise pe RCA pentru campanii de siguranță rutieră și folosirea camerelor video CNAIR pentru depistarea autovehiculelor fără polițe RCA valabile.
"În aceste condiții – se spune în finalul scrisorii - UNTRR solicită Guvernului, MFP și ASF ca Legea 132/2017 să nu fie modificată, să transmită Comisiei Europene o analiză fundamentată privind situația pieței RCA din România cu accentuarea motivelor practice pentru care nu este benefică o schimbare a legislației și să vină cu măsuri suplimentare pentru a evita întoarcerea la situația de criză din perioada 2015 - 2016."


Joc la două capete
În acest conflict de interese, ASF are o poziție destul de ambiguă. Pe de o parte, apără cadrul normativ existent, iar pe de altă parte, susține schimbările propuse de Ministerul Finanțelor. Iată ce declara recent Cristian Roșu - vicepreședintele sectorului asigurări – reasigurări din cadrul instituției: "Prin modificările legislative privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, aprobate prin Legea 132/2017 au fost introduse o serie de elemente cum ar fi conceptul de tarif de referință și clientul cu risc ridicat. Aceste elemente nu sunt și nu au fost în fapt modalități de plafonare a tarifelor de primă la nivelul pieței, ci au fost instrumente pentru creșterea transparenței și pentru a oferi o mai bună informare a consumatorilor de produse de asigurare asupra modului  de determinare a tarifelor de primă RCA. Tarifele de primă RCA și în prezent pot fi stabilite în mod liber de către societățile de asigurare în funcție de istoricul propriu de daunalitate și strategia de afaceri.


Din datele avute la dispoziție de către (ASF) tarifele de primă practicate de către societățile de asigurare au fost în general situate sub nivelul tarifelor de primă de referință publicate de ASF.


Modificările propuse de Ministerul Finanțelor în ceea ce privește Legea 132/2017 au drept scop clarificarea anumitor aspecte de formă care să conducă la eliminarea percepției că tarifele de primă RCA sunt sau pot fi stabilite de către ASF."


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3547 secunde