Corespondență de la căpitan-comandor Mihai Egorov

Fregata "Regele Ferdinand", misiunea în Marea Mediterană. "Navigând pe o mare de mândrie"

391

Articole recomandate

Au trecut deja câteva ore de când fregata "Regele Ferdinand" și-a încheiat participarea la exercițiul multinațional de luptă antisubmarin "Mavi Balina" organizat de Forțele Navale ale Turciei.

Faza a doua a exercițiului, cea care s-a desfășurat pe mare, a cuprins seriale de luptă antisubmarin, de luptă antiaeriană, interdicție maritimă sau boarding. Trei constante au putut fi remarcate la bordul fregatei în această perioadă: sunetul produs de emisiile sonarului - un piuit, obositor uneori, lipsa timpului liber pe parcursul unei zile și "nu se poate" înlocuit aici de "să încercăm".

Am amintit de piuitul produs de sonar, pentru că prin specificul lui, la "Mavi Balina", exercițiile de căutare a submarinelor au fost dese și întinse pe o durată mare de timp.

Căpitanul Dragoș Cucoșel, ajutorul comandantului serviciului de luptă operații al fregatei: "Dincolo de faptul că la acest exercițiu au fost mulți participanți, condițiile din Marea Mediterană, diferite față de cele din Marea Neagră, ne-au oferit provocări, în modul în care ne utilizăm aparatura și modul în care acționăm pentru căutarea și descoperirea submarinelor. Au fost seriale foarte lungi de căutare a submarinelor, pe zone extinse. Avem o echipă tânără, pentru care acest exercițiu a fost unul foarte bun. Nimic nu se compară cu antrenamentul cu un submarin real; doar atunci poți verifica eficiența tehnicii și eficiența ta ca și operator în a folosi pentru căutarea și descoperirea submarinelor, mai ales atunci când faci parte din grupări eterogene din punct de vedere procedural, ca și în cazul nostru acum".

Nu am acționat de unii singuri pe mare, am făcut parte dintr-o grupare, astfel încât a fost important ca gruparea să descopere submarinul, nefiind o competiție între nave în acest sens.

Nu a fost timp liber pe parcursul unei zile la "Mavi Balina", deoarece dincolo de serialele planificate de conducerea exercițiului, la bordul navei s-au desfășurat anumite activități adiacente: pregătirea pentru lupta cu apa și cu focul, instruiri pe teme medicale sau salvarea vieții pe mare, pregătirea grupei boarding, briefing-uri de pregătire a operației Sea Guardian sau activități de întreținere a aspectului marinăresc al navei. Au fost zile pline pentru fiecare dintre cei 240 de membri ai echipajului, dar când fiecare știe ce are de făcut - și se vede faptul că într-o mare măsură echipajul navei este același care a participat la activitățile comune cu gruparea SNMG-2 în luna iulie - se creează automatisme și echipajul lucrează ca un tot unitar.

Grupul 256 de Elicoptere Tuzla, la datorie

Și, dacă exercițiile de căutare a submarinelor au fost punctul central la "Mavi Balina", nu trebuie să omitem nici celelalte secvențe de luptă antiaeriană, de interdicție maritimă sau de boarding. Piloții și tehnicienii din cadrul Grupului 256 Elicoptere de la Tuzla au avut mult de lucru până acum, lucrările de mentenanță planificate să se desfășoare conform graficului și zborurile de zi sau de noapte au permis piloților reintrarea în bareme pentru operațiuni de la bordul navei, dar și executarea verificărilor elicopterelor. În cadrul exercițiului de interdicție maritimă, elicopterul Puma Naval a asigurat protecție aeriană grupei de boarding de pe fregata TCG Gaziantep (F 490); exercițiul de boarding le-a reamintit celor din grupa de boarding a fregatei și din grupa de militari ai Divizionului 164 Forțe Navale pentru Operații Speciale de perioada lor de pionierat în domeniu și le-a dat sentimentul de mândrie pentru nivelul de pregătire atins.

Unul dintre cele mai spectaculoase seriale desfășurate pe timpul exercițiului "Mavi Balina" nu a fost "de luptă", ci un serial de reaprovizionare pe mare de la tancul TCG Akar (A 580). A fost încă un exemplu că, atunci când îți dorești ceva și eviți sintagma "nu se poate", poți realiza. Fregata "Regele Ferdinand" a executat multe realimentări reale pe mare pe parcursul participării la diferite exerciții și operații. Ce a fost diferit de această dată? Faptul că echipa de comandă a decis schimbarea punctului de realimentare (locul unde se cuplează furtunul cu combustibil pentru transfer) și utilizarea în premieră a unui alt punct (prevăzut din construcția navei ca punct de transfer, dar neverificat în mod real).

Un alt element deosebit a fost reprezentat de faptul că realimentarea a început pe timpul zilei și s-a terminat mult în noapte; de asemenea, dacă "Ferdinand" a ambarcat combustibil - inclusiv pe cel de aviație - în bordul babord al tancului, în bordul tribord a făcut realimentare pe mare fregata TCG Gaziantep (F 490). Ar mai fi două elemente de menționat aici: ambarcarea de combustibil se face cu o presiune foarte mare (3-6 Bar), iar distanța laterală între nave a fost de 24-36 m. Privindu-i însă pe cei implicați în această operațiune de pe fregată, poți înțelege că mândria lor, uneori nedisimulată, că sunt buni în ceea ce fac, are acoperire în realitate.

Dor de cei de acasă!

"Dăruiește-i persoanei pe care o iubești: aripi pentru a zbura, rădăcini pentru a se întoarce și motive pentru a rămâne", spune Dalai Lama. Da, printre atâtea activități și exerciții, departe de orice urmă de semnal GSM, ne-am găsit molecule de timp să ne refugiem în fotografiile celor dragi de acasă, să așteptăm anunțul cu "telefon 0", să ne rugăm ca toți cei de acasă să fie bine sau să fugim de noi și de gânduri. Cu siguranță, ei știu că îi iubim în aceeași măsură în care dragostea lor ne oferă liniștea pentru a ne concentra la provocările exercițiului și pentru a naviga printre provocările cotidiene de la bord.

Participarea fregatei Regele Ferdinand la exercițiul "Mavi Balina" s-a încheiat și nava se află deja implicată în operația Sea Guardian.

"La summitul NATO din Țara Galilor, din septembrie 2014, șefii de stat și de guverne au aprobat crearea operației maritime Sea Guardian, operație de tip securitate maritimă în Marea Mediterană, ca parte a Strategiei Maritime a Alianței; Sea Guardian este cea mai importantă misiune a Forțelor Navale Române în Teatrele de Operații, în anul de instrucție 2018".

Profesionalism și dedicare

Comandorul Ioan Marian, comandantul fregatei "Regele Ferdinand": "Pe timpul exercițiului «Mavi Balina», au fost desfășurate mai multe seriale de căutare antisubmarin și exerciții de apărare antiaeriană și de comunicații. Nava și echipajul au acționat cu profesionalism, demonstrând încă o dată nivelul de pregătire atins și interoperabilitatea cu navele NATO și partenere. A fost un exercițiu complex, pe care l-am pregătit foarte bine în țară, dar și în prima etapă a lui, desfășurată în portul Aksaz. Acum la sfârșit, pot afirma că echipajul a dat dovadă de profesionalism, demonstrând că suntem un partener de încredere pentru NATO în exercițiile și misiunile comune. «Mavi Balina» a constituit și o perioadă de pregătire în vederea participării navei la operația Sea Guardian din perioada următoare. Nava a participat anul trecut la această operație, astfel încât am încredere că ne vom prezenta la un nivel superior de pregătire și că vom desfășura activitățile foarte bine. Ne așteptăm la noi provocări privind controlul traficului maritim în Marea Mediterană. Asigur familiile membrilor echipajului, dar și colegii din Forțele Navale că fregata Regele Ferdinand este pregătită pentru participarea la operația Sea Guardian și să aibă încredere că vom reprezenta la cel mai înalt nivel Forțele Navale și România".

v v v

Fregata "Regele Ferdinand" se află la această oră în raionul operației Sea Guardian, asigurând astfel îndeplinirea obligațiilor asumate de țara noastră privind contribuția la asigurarea securității maritime a Alianței.

Dar, despre această operație, în corespondența viitoare. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5163 secunde