Submarinul "Delfinul", tot ancorat la cheu. Oare n-ar fi bine să producă milioane de euro?

8526
7
Se întâmpla prin 1996. Eram student la Litere, la Universitatea "Ovidius", terminasem anul II și m-am întâlnit, într-o reuniune, cu un prieten mai în vârstă, care lucra în armată. Nu mai știu exact ce grad avea, dacă era maistru sau ofițer, însă îl apreciam foarte mult, pentru că, marinar militar fiind, făcea partea din echipajul submarinului "Delfinul". 




În reuniunea respectivă, am auzit, pentru prima dată, o expresie care mi-a atras atenția și pe care, de mai bine de două decenii, o tot aud: "Gata, am rămas fără submarin!". La acel moment, neavând foarte multe informații, nu am înțeles exact semnificația acelor cuvinte, dar anii care au trecut au elucidat misterul. "Delfinul" își epuizase durata de viață a acumulatorilor, fără de care nu este posibilă submersiunea, iar costurile de înlocuire sunt uriașe, de ordinul milioanelor de dolari. 




Din acel an 1996, s-au schimbat guverne, președinți ai României, conduceri ale Ministerului Apărării și ale Forțelor Navale. S-au făcut fel de fel de calcule, socoteli peste socoteli, promisiuni și angajamente de ziceai că mâine se rezolvă problema. Uite că am ajuns în 2017, la 21 de ani distanță de acel moment, și submarinul zace, cu tot cu echipaj, la cheu. Trista sa poveste este readusă anual în prim-plan la Ziua Porților Deschise ale Forțelor Navale, când constănțeni și turiști îl pot vizita, ascultând și relatările celor care slujesc patria la bordul său. Pe buzele tuturor persistă, invariabil, întrebare: "Când se va scufunda din nou «Delfinul»?". O întrebare la care nimeni nu știe să răspundă. 




Personal, la întrebarea de mai sus, aș mai adăuga încă una: Cât de util/necesar mai este acest submarin României, cât mai cântărește dotarea armatei române cu asemenea navă în actualul context politico-militar? Dacă apărarea națiunii ar depinde foarte mult de acest submarin, atunci în 21 de ani ar fi trebuit să se găsească o soluție. Dar, din ce aud, Doamne ferește de un conflict armat, că niciun super-"Delfin" nu ne-ar scăpa de belea. 


Cert este că, de 21 de ani, acest submarin doar cheltuie. Bani pentru echipaj, bani pentru instalații, astfel încât totul să fie funcțional. Cu excepția submersiunii, un mic "amănunt". Nu știu cât de competitiv mai este, la ora actuală, într-o eră a tehnologiilor avansate, acest submarin, dar, dacă m-ați întreba ce aș face eu cu el, aș propune o idee, bineînțeles după ce aș consulta Consiliul Suprem de Apărare a Țării. Și trebuie să recunosc că această idee mi-a venit după o deplasare la Londra. 


Așadar, aș transforma submarinul "Delfinul" în muzeul "Delfinul". L-aș ancora în Portul Tomis, aș amenaja în jurul său o expoziție de echipamente, de uniforme, un magazin de suveniruri și chiar o cafenea. Pentru 5 euro, membri ai fostului echipaj ar depăna non-stop povești turiștilor. Totul pe modelul crucișătorului "Belfast", care, după ce a servit Coroana în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, a fost transformat în muzeu. Un muzeu pe Tamisa, care produce milioane de lire sterline, 365 de zile pe an. 


Sunt convins că și "Delfinul" ar genera venituri consistente, iar mare parte din acești bani i-aș direcționa către înzestrarea armatei. Cred că, în cei 21 de ani în care doar a tocat bani, "Delfinul" ar fi produs cât pentru două fregate. Și nu second hand… 
Acesta este un proiect care provine din mediul privat. Acum, specialiștii în apărare știu cel mai bine ce-i de făcut și cum pot să ne apere țara cu un submarin care n-a mai văzut adâncurile de 21 de ani! 


XXX 


Submarinul "Delfinul" a fost construit în fosta URSS și predat României în anul 1985. Ceaușescu a plătit pe el nu mai puțin de 40 milioane de dolari și l-a adus în țară în mare secret, fiind recepționat fără ceremoniile specifice festivismului comunist. 
"Delfinul" este printre cele mai moderne submarine din Marea Neagră, Clasa Kilo, din care face parte, fiind una dintre cele mai apreciate în lumea militară. 


În publicațiile de specialitate, în dreptul denumirii Kilo este trecut "vânător de submarine nucleare". Este complet învelit într-o alveolă din cauciuc, iar instalațiile sunt extrem de silențioase. În plus, are o rază de acțiune de cinci ori mai mare decât submarinele din clase similare din dotarea NATO. 




Capacitățile acestui submarin au fost demonstrate, cu totul întâmplător, în Golful Persic, în timpul primului război din Irak, în 1990. Flota americană a intrat în stare de alarmă, după ce niciunul dintre cele trei submarine Kilo scoase în mare de Iran nu a putut fi detectat. De atunci, clasa Kilo a fost supranumită "Black Hole" ("Gaura neagră"). 


XXX 


"Delfinul" are 72,9 metri lungime, 10 lățime și este proiectat după metoda picăturii de apă alungite. Viteza de croazieră la suprafață este de 8-12 noduri, iar în imersiune, 20 de noduri (aproximativ 40 km/h). 


"Delfinul" dispune de un complex automatizat de lansare torpile calibru 533,4, compus din șase tuburi, toate dispuse în prova. De la bord se pot lansa șapte tipuri de torpile, printre care și torpile teleghidate prin fir tip Tiger fish, dar și torpile de viteză cu oxigen. "Delfinul" mai deține un sistem de lansare a țintelor false și un complex de rachete antiaeriene IGLA 1. 


La bordul "Delfinului", echipajul poate sta 45 de zile, limitarea fiind calculată în funcție de proviziile de alimente. Din 1996, "Delfinul" stă la cheu, deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați, iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari. 




Comentează știrea

sss
12 mai 2017
.

Ala e un submarin clasa Kilo. Rusii inca le produc. Deja au ajuns la generatia a III-a, cred. E foarte competitiv. E un submarin de atac pentru ape putin adanci, cum e si Marea Neagra. Din cauza ca are motoare electrice este foarte silentios si greu de depistat cand este in imersiune. Ii trebuie baterii noi si un sonar modern, de aia costa atat de mult repunerea lui in functiune.

Xxxx
12 mai 2017
Xxxx

Ii mai trebuie si elica a fost lovit de fregata regina top secret

nazi
12 mai 2017
opinie

Ii mai tribute Si bacteria.

Soldat Svejk
13 mai 2017
Submarinul de "aur"

Bai Nea Sorine, tu vrei cu orice pret sa torpilezi si sa scufunzi in saracie familii intregi de bravi amirali?Cum adica submarinul nu face profit?Ca nu-l vedem noi ,asta este partea a 2a, dar fi sigur ca-l vad altii,incepand de la Comandamentul Marinei pana la minister. Pai daca s-ar aplica modelul "Belfast" ,cu submarinul in portul Tomis (pont: in Copenhaga este la fe,unul scos pe cheul ) si ar produce bani ptr bugetul tarii si orasului, ar insemna ca domnii amirali si cei de prin minister sa saraceasca.Te-ar acuza ca ai facut parte din guvernul Boc, si ca le-ai fi taiat veniturile cu 25%. PS.FB domn Sorin , sincer,imi place ideea cu submarinul scos pe mal ca piesa de muzeu,ar avea efect.Cat despre cati bani papa acest submarin pe motiv de " siguranta si interes national" , chiar ca ar face subiectul unei investigatii jurnalistice.

costica
13 mai 2017
Faci bani la domiciliu!

Bani acasa. Cautam urgent operatori pe internet. Castigurile sunt foarte motivante. Lucrati acasa la dvs, la calculator, in timpul liber. Asiguram instruire gratuita si de cea mai buna calitate. Trebuie sa aveti varsta de 18 ani si cunostinte minime de navigare pe internet. Cereti acum detalii la adresa de email a unuia dintre coordonatorii echipei noastre: pacurarucostica1963@gmail com http://bit.ly/29ypMJN

a-mirabilis
13 mai 2017
,,armata lui Johannis''

Despre submarin ,numai de bine ca niciodata nu o sa se mai faca bine,De cea ce are nevoie submarinul se gaseste ,probabil ,uitate prin depozitele constructorului ca piese uzate moral, avand in vedere ca desi s-a trecut la a doua treia generatie de astfel de submarine si care in M.Neagra ,,inamicul de la est''aduce 6-7,Al saselea este pe drum urmarit de fregatele engleze prin Str.Calais.Asa ca,prin crearea ,,inamicului de la est''si a pericolului rusesc,romanii traiesc cel mai autentic experiment Avacenna.Toata tehnica militara ,productie est,nave,aviatie,comunicatii,radiotehnice,armament ,munitie,indiferent de stadiul de functionare ,au fost inlocuite cu productie vest .Nave,sisteme de rodio si radiolocatie,avioane F-16,sisteme antiaeriene etc.Chiar daca sunt ele la ,,second hand''uzate moral si tehnic pentru ,,armata mea ''nu conteaza.Aceiasi situatie ,probabil, o sa aiba si fregata Marasesti al carui armament este productie est.Mai are totusi o sansa ;motoarele au fost construite la Resita sub licenta americana dar nu garantez ca acea fabrica mai functioneaza.Cat despre ,,boy marin -seful armatei mele''continua negustoria cu sperante ale umbrelei NATO.

ara
14 mai 2017
cotetu

Da aruncati cotetu ala ca ne rade lumea

Pagina a fost generata in 0.7744 secunde