Sunt trotinetele electrice periculoase? „Ar trebui să aibă obligatoriu asigurare RCA”

2832
2
La începutul lunii octombrie, au fost adoptate o serie de modificări legislative care reglementează circulația trotinetelor și bicicletelor pe drumurile publice. Măsuri necesare, arată voci din rândul polițiștilor, dar nu suficiente.

În ultimii ani, străzile Constanței au fost împânzite de trotinete electrice. Potrivit firmelor deținătoare, numai în municipiul reședință de județ, în timpul verii, sunt aproximativ 1.500 de astfel de mijloace de transport, iar în extrasezon numărul lor este redus. Utilizatorii sunt încântați, punctând beneficiile: trotinetele electrice înseamnă un mijloc de deplasare economic, rapid și eco-friendly. Dar sunt și inconveniente, pe care le subliniază ceilalți participanți la trafic. „Se circulă cu ele pe trotuare, printre pietoni, și chiar și la o viteză de 25 km/oră tot sunt periculoase. Sunt staționate oriunde, fără să se țină cont de nicio regulă impusă de administrația publică locală: în dreptul stațiilor de autobuz, în dreptul trecerilor de pietoni, în porțile gospodăriilor. Trebuie reglementări mai clare”, ne semnala, în urmă cu puțin timp, un taximetrist constănțean indignat.



La începutul lunii octombrie, în Monitorul Oficial a fost publicată o hotărâre care modifică Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 (Codul Rutier), reglementând noi norme de conduită rutieră atât pentru bicicliști, cât și pentru utilizatorii trotinetelor electrice.



Noutăți pentru șoferi, când depășesc biciclete sau trotinete


Dintre modificările introduse în Codul Rutier, polițistul Dan Ionică, reprezentant al Sindicatului Europol, a enumerat câteva noutăți. „Le este interzis conducătorilor de trotinete electrice să consume alcool sau substanțe psihoactive atunci când se deplasează cu acestea pe drumurile publice. Obligativitatea deținerii asupra lor a unui document de identitate dar și aceea de a circula doar pe pista de bicicletă atunci când aceasta există, iar în lipsa acesteia, fiind permisă circulația și pe sectoarele de drum unde viteza maximă legal admisă este de 50km/h. Mai mult, conducătorii de trotinete electrice trebuie să circule numai în aliniament pe drumurile publice, iar atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă, deplasarea acestora este interzisă.



Conducătorii de trotinete electrice sunt obligați să mențină contactul cu solul pe timpul circulației pe drumurile publice iar atunci când schimbă direcția de mers, aceasta se face prin deplasarea acestora pe lângă trotinetele electrice, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna. Obligația respectării semnalelor luminoase care erau destinate până în prezent circulației bicicletelor, dirijează în prezent și circulația trotinetelor pe drumurile publice.

Un element de siguranță îl reprezintă reglementarea prin care conducătorul de autovehicul este obligat ca atunci când execută manevra de depășire a unei biciclete sau a unei trotinete electrice, altele decât cele care se deplasează pe două roți, să o realizeze prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.

În concluzie, putem observa că multe dintre obligațiile ce până nu demult erau exclusiv în sarcina conducătorilor de biciclete, se aplică în prezent și conducătorilor de trotinete electrice”, a arătat polițistul.

Modificări au fost aduse și în privința bicicliștilor. Astfel, a fost introdusă „obligativitatea conducătorului de autovehicul, altul decât cel pe două roți, ca atunci când execută manevra de depășire a unei biciclete, să păstreze o distanță de siguranță de minim jumătate din lățimea autovehiculului ce execută manevra, atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, situație în care este permisă manevra de încălcare a marcajului longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens”.



Schimbările legislative sunt de bun augur, dar nu sunt suficiente

Polițistul Dan Ionică arată că aceste modificări nu sunt suficiente, ci este necesară, printre altele și obligativitatea încheierii unei polițe RCA pentru trotinete.

„Deși salutăm ca fiind de bun augur aceste modificări, nu putem ignora faptul că legiuitorul a omis se pare, să insereze unele reglementări ce erau imperativ necesare și de actualitate, precum: lipsa înregistrării trotinetelor electrice la autoritățile locale, având aici ca exemplu scuterele; lipsa obligativității încheierii unei polițe RCA pentru eventualele pagube produse terților, așa cum se întâmplă în țări precum Ungaria, Austria, Germania, etc, fiind de notorietatea faptul că în astfel de situații, păgubiții trebuie să aleagă de cele mai multe ori calea anevoioasă a instanțelor de judecată civile în vederea recuperării prejudiciului cauzat. Este necesară, de asemenea, obligația purtării căștii de protecție doar pentru conducătorii acestora cu vârsta cuprinsă între 14 – 16 ani, deși în cazul unei vătămării corporale, pericolul la care se supun, este același indiferent de vârstă.

Mai mult, nu este reglementată măsura ce trebuie luată în situația în care, atunci când conducătorul unei trotinete electrice este surprins de către aparatele radar de supraveghere a traficului rutier și măsurare a vitezei de deplasare cu o viteză de peste 50km/h în localitate, fiind cunoscut faptul că sunt trotinete care depășesc cu mult această viteză”, a argumentat omul legii. 



Comentează știrea

Cetatean
19 octombrie 2021
sunt trotinetele electrice periculoase?

Trotinetele nu sunt periculoase, dar dobitocii care le folosesc sunt! Nu am vazut pana acum un om normal sa foloseasca chestiile astea, im general sunt folosite de tot felul de teribilisti cretini, hipsteri damblagiti care astfel pot sa etapeze si sa para foarte interesanti.

Constantin Roman
19 octombrie 2021
veta cu trotineta

Fiind considerate vehicule, este firesc ca utlizatorii sa aiba un minim de scolarizare rutiera. Nu vehiculele trebuie sa aiba RCA ci cei ce le folosesc. Aveti perfecta dreptate, le gasesti pretutindeni aruncate. Babade la coltulstrazii are 85 de ani si nu am vazut-o pe trotineta. Nepotul are 15 ani si incurca traficul de prin toate locurile pe unde isi preumbla rotile ...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4267 secunde