Angajații din administrația publică, la mâna primarului pentru plata salariului
337
Articole de la același autor
Zona Peninsulară a Constanței va deveni exclusiv pietonală. Amendă 2.500 lei pentru șoferii care nu respectă decizia
06 Iunie 2017
Decât la oraș codaș, mai bine la sat fruntaș. Orașul din județul Constanța care vrea să redevină comună
11 Mai 2017
Reprezentanții a 16 unități administrativ teritoriale din județul Constanța, în marea lor majoritate secretari ai comunelor, s-au întâlnit, recent, în cadrul unei ședințe organizate în comuna Cumpăna, pentru a discuta modul de aplicare a Legii nr. 153/2017.
Mai exact, a fost pusă în discuție problema grilei de salarizare pe care consiliile locale o vor aproba prin hotărâri, urmând ca, în baza acestor decizii, ordonatorul de credite să stabilească lunar salariile cu respectarea prevederilor legale.
Noua lege exclude din sfera principiului legalității, adică a stabilirii salariului prin norme juridice de forță a legii, personalul încadrat la articolul 11 alin 1, respectiv funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale "Administrație" din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale și din serviciile publice din subordinea acestora și transferă atributul de stabilire a salariilor acestora către consiliile locale.
O altă problemă pusă în discuție este cea referitoare la inițierea proiectului de hotărâre și întocmirea rapoartelor și referatelor de specialitate.
Cei prezenți au adus în discuție faptul că schimbarea de legiferare a modului în care este salarizată o parte a personalului bugetar este contrară art. 1 din Constituție, ce consacră principiul legalității.
Astfel, prin Decizia nr.108 din 14 februarie 2006, Curtea Constituțională a decis că "stabilirea sistemului de salarizare pentru sectorul bugetar este un drept și o obligație a legiuitorului".
În concluzie, lipsa unei astfel de reglementări pentru o parte a personalului bugetar, respectiv cel aferent administrației publice locale, face imposibilă aplicarea unor criterii obiective de stabilire a salariilor.
Concret, din punctul de vedere al secretarilor prezenți la întâlnire a reieșit că dispozițiile legii privitoare la lipsa coeficienților de ierarhizare pentru personalul din administrația publică locală contravin principiului egalității în fața legii, consacrat prin art. 16 din Constituție, deoarece stabilesc că persoanele aflate în situații profesionale identice (de exemplu un consilier juridic în două comune identice vor avea coeficienți diferiți, deși au aceleași atribuții, responsabilități, volum de muncă) să aibă un tratament juridic diferit.
Mai mult, secretarii prezenți la întâlnire au reclamat că legea instituie diferențe de regim juridic absolut nejustificate obiectiv și rezonabil între categorii de lucrători din administrația publică (între două unități administrative identice și între personalul din aceeași unitate), diferență care va genera serioase dezechilibre structurale din perspectiva resurselor umane, posibila migrație a forței de muncă, fără a avea un scop legitim urmărit, fiind de natură să genereze situații în care anumite persoane pot ajunge în situații defavorabile, apreciate obiectiv, fapt ce reprezintă o discriminare care afectează constituționalitatea textelor legii.
Totodată, au fost discutate și analizate problema sporurilor, plata orelor de noapte, precum și multe alte probleme.
La final s-a ajuns la concluzia că se elimină instituirea unui cadru legal, transparent și nediscriminatoriu pentru categorii de personal bugetar aflat în funcții și situații similare, fiind transferat atributul de stabilire a salariilor acestora către consiliile locale.
Practic, se ajunge în situația în care, salariul personalului bugetar din administrația publică locală va depinde de voința exclusivă a reprezentanților consiliilor locale și primarului, fără a avea determinare legală.
Mai exact, a fost pusă în discuție problema grilei de salarizare pe care consiliile locale o vor aproba prin hotărâri, urmând ca, în baza acestor decizii, ordonatorul de credite să stabilească lunar salariile cu respectarea prevederilor legale.
Noua lege exclude din sfera principiului legalității, adică a stabilirii salariului prin norme juridice de forță a legii, personalul încadrat la articolul 11 alin 1, respectiv funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale "Administrație" din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale și din serviciile publice din subordinea acestora și transferă atributul de stabilire a salariilor acestora către consiliile locale.
O altă problemă pusă în discuție este cea referitoare la inițierea proiectului de hotărâre și întocmirea rapoartelor și referatelor de specialitate.
Cei prezenți au adus în discuție faptul că schimbarea de legiferare a modului în care este salarizată o parte a personalului bugetar este contrară art. 1 din Constituție, ce consacră principiul legalității.
Astfel, prin Decizia nr.108 din 14 februarie 2006, Curtea Constituțională a decis că "stabilirea sistemului de salarizare pentru sectorul bugetar este un drept și o obligație a legiuitorului".
În concluzie, lipsa unei astfel de reglementări pentru o parte a personalului bugetar, respectiv cel aferent administrației publice locale, face imposibilă aplicarea unor criterii obiective de stabilire a salariilor.
Concret, din punctul de vedere al secretarilor prezenți la întâlnire a reieșit că dispozițiile legii privitoare la lipsa coeficienților de ierarhizare pentru personalul din administrația publică locală contravin principiului egalității în fața legii, consacrat prin art. 16 din Constituție, deoarece stabilesc că persoanele aflate în situații profesionale identice (de exemplu un consilier juridic în două comune identice vor avea coeficienți diferiți, deși au aceleași atribuții, responsabilități, volum de muncă) să aibă un tratament juridic diferit.
Mai mult, secretarii prezenți la întâlnire au reclamat că legea instituie diferențe de regim juridic absolut nejustificate obiectiv și rezonabil între categorii de lucrători din administrația publică (între două unități administrative identice și între personalul din aceeași unitate), diferență care va genera serioase dezechilibre structurale din perspectiva resurselor umane, posibila migrație a forței de muncă, fără a avea un scop legitim urmărit, fiind de natură să genereze situații în care anumite persoane pot ajunge în situații defavorabile, apreciate obiectiv, fapt ce reprezintă o discriminare care afectează constituționalitatea textelor legii.
Totodată, au fost discutate și analizate problema sporurilor, plata orelor de noapte, precum și multe alte probleme.
La final s-a ajuns la concluzia că se elimină instituirea unui cadru legal, transparent și nediscriminatoriu pentru categorii de personal bugetar aflat în funcții și situații similare, fiind transferat atributul de stabilire a salariilor acestora către consiliile locale.
Practic, se ajunge în situația în care, salariul personalului bugetar din administrația publică locală va depinde de voința exclusivă a reprezentanților consiliilor locale și primarului, fără a avea determinare legală.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Joi, 25 August 2016
Luni, 22 August 2016
Miercuri, 23 Martie 2016
Miercuri, 05 Februarie 2014
Marţi, 26 Noiembrie 2013
Joi, 03 Octombrie 2013
Marţi, 05 Martie 2013
Luni, 03 Decembrie 2012
Joi, 28 Iulie 2016
Luni, 09 Februarie 2015