Era "coșciugelor" pe roți se sfârșește la Constanța. Microbuzele maxi-taxi vor dispărea definitiv în următoarele luni. Deja, pe multe trasee, acestea nu mai circulă și, pe măsură ce le vor expira licențele, se vor retrage de pe toate arterele. În locul lor, constănțenii vor avea parte de un transport în comun civilizat, cu autobuzele companiei de transport CT Bus, fostul RATC. Cel puțin asta promit autoritățile locale.
Constanța se modernizează și intră într-o nouă eră a civilizației urbane. În locul hârburilor maxi-taxi, cu găuri în podea, scaune rupte și șoferi bădărani, constănțenii se plimbă acum cu autobuze noi, elegante, spațioase. Iar autoritățile locale spun că acesta este de-abia începutul. Regia Autonomă de Transport în Comun Constanța va deveni, în lunile următoare, compania de transport CT Bus și va acoperi toate traseele din oraș, mai ales că vor veni și primele autobuze electrice. Demersurile au fost făcute deja de către Primăria Constanța pentru achiziționarea de 20 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri și 21 de autobuze electrice cu o dimensiune de 10 metri.
"Microbuzele maxi-taxi vor mai circula până le expiră avizele de traseu, apoi vor rămâne doar autobuzele CT Bus. Aceasta este direcția pe care merge Constanța. Nu punem monopol pe oraș, aceasta este normalitatea", a anunțat primarul Constanței, Decebal Făgădău. Potrivit acestuia, noua companie ar putea acoperi chiar și linii extraurbane, către localitățile din apropierea municipiului Constanța, precum Cumpăna, Agigea, Valu lui Traian. De asemenea, vor fi modernizate și stațiile.
"Balena albastră"
Într-un bilanț al activității regiei de transport în anul 2018, directorul general Bogdan Niță a precizat că autobuzele RATC au transportat, în total, aproape 20 de milioane de călători. Din aceștia, în jur de două milioane și-au plătit biletul prin sms. Iar, în perioada următoare, va fi posibilă și plata cu cardul.
Bogdan Niță a recunoscut că știe că pe rețelele de socializare există grupul "Balena albastră", prin care călătorii se anunță între ei unde sunt controlorii în ziua respectivă, făcând referire la autobuzul albastru în care stau controlorii.
"De la 183 de autobuze prăpădite, avem deja 104 noi, mai vin 41, electrice, la o ciclogramă maximă pe zi de 135 de autobute. Dintre
Maz-uri, noi vom folosi în continuare, asta înseamnă că noi ne vom crește atât adresabilitatea, cât și calitatea serviciului", a adăugat primarul Făgădău.
Linia 2, prelungită până în Portul Constanța
Directorul RATC a mai anunțat că, în luna martie, va fi prelungit traseul autobuzelor de pe linia 2. "Autobuzele vor intra în Portul Constanța și vor avea o stație la Cuibul Reginei. Acest lucru se va întâmpla în mod experimental în primă fază, pentru șase luni de zile. Deocamdată, nu vor circula întreaga zi, ci cu fracție. Suntem în discuții cu conducerea Companiei Naționale de Administrație a Portului pentru a găsi cea mai bună formă de lucru", a precizat Bogdan Niță.
În plus, vor fi schimbate și modernizate toate chioșcurile de bilete și clădirile de la capetele de linie. Iar, pentru cele 41 de autobuze electrice care vor veni, vor fi instalate 51 de stații de încărcare.
"Odată cu instalarea sistemelor de monitorizare GPS pe întreaga flotă a RATC, în 2018, am putut să instalăm și primele panouri electronice care oferă în timp real informații privind timpul de așteptare până la sosirea următorului autobuz. Astăzi, avem 10 astfel de panou și, până la finele anului 2020, vom mai avea încă 10", a mai spus directorul Bogdan Niță.