Ce comisioane are dreptul să vă ceară banca

688
Ce comisioane are dreptul să vă ceară banca - contractbanca-1343827528.jpg

Articole de la același autor

Statul român poate limita numărul comisioanelor prevăzute de creditori și orice consumator își poate căuta dreptatea la Protecția Consumato-rilor fără a avea obligația de a re-curge, în prealabil, la procedurile de soluționare extrajudiciară prevăzute de legislația națională. Acestea sunt două din cele patru decizii pe care le include hotărârea pronunțată recent de Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Este o victorie reportată, în sfârșit, de statul și consumatorii români împotriva băncilor care vor să obțină profit cu orice preț, chiar și introducând comisioane ilegale.

Decizia vine în urma unui litigiu dintre o bancă din România, amen-dată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, pentru introducerea abuzivă a unui comision de risc. Sancțiunea a fost aplicată după cercetarea unei reclamații, iar reprezentanții băncii au contestat-o. Ulterior, Judecătoria a cerut părerea Curții de Justiție a Uniunii Europene. După analiza cazului, aceasta a anunțat că statele membre pot extinde prevederile Directivei 2008/48/CE și pentru contractele ga-rantate cu un bun imobil, prevederile actului național de transpunere pot fi aplicate contractelor de credit ipotecar aflate în derulare, statele membre pot limita numărul comisioanelor percepute de creditori și orice consumator se poate adresa direct autorității de protecție a consumatorilor, care, în continuare, poate aplica sancțiuni instituțiilor de credit pentru încălcarea reglementării naționale, fără a avea obligația de a recurge, în prealabil la procedurile de soluționare extrajudiciară prevăzute de legislația națională. Hotărârea pronunțată de CJUE este obligatorie pentru toate instanțele românești sau din alte state membre sesizate cu o problemă similară.

Reclamații cu duiumul

"În perioada ante-rioară, aveam foarte multe reclamații cu privire la bănci. Une-le au fost soluționate, altele sunt în in-stanță. Sunt numeroase sesizări și referitoare la contractele adiționale. Dacă este vorba de vechile con-tracte, înainte de a intra în vigoare Legea nr. 288/2010, nu se mai poate face nimic. Oricum, a scăzut semnificativ de atunci numărul petițiilor, dar tot mai sunt bănci care mai încearcă să strecoare abuziv câte o clauză de comision. Oamenii trebuie să știe că, atunci când solicită un credit, banca trebuie să respecte procedura și să-i facă o simulare, să-i dea toate datele certe, să știe dinainte la ce să se aștepte. Oricum, în ultima perioadă, s-a mai verticalizat și consumatorul, nu mai stă aplecat în fața băncii", a explicat, pentru "Cuget Liber", directorul coordonator al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța, Dionisie Culețu.

Nu vă lăsați păcăliți!

În România, directiva europeană a fost transpusă în dreptul intern printr-o Ordonanță care a intrat în vigoare la 22 iunie 2012. Aceasta prevede, printre altele, că, pentru creditul acordat, creditorul poate percepe numai: comision de analiză dosar, comision de adminis-trare credit sau comision de administrare cont curent, compensație în cazul rambursării anticipate, costuri aferente asigurărilor, după caz, penalități, precum și un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Practic, Ordonanța română poate impune instituțiilor de credit obligații care nu sunt prevăzute de directiva europeană menționată, în ceea ce privește tipurile de comisioane pe care le pot percepe în cadrul unor contracte de credit de consum. Acestea constituie o măsură de protecție a consumatorilor într-un domeniu care nu este armonizat de directivă.

Așadar, dacă vă bănuiți banca unde aveți credit că vă ia un comision abuziv, aveți tot dreptul să faceți o reclamație la Protecția Consumatorilor, care va cerceta situația și, în cazul unor nereguli, va putea să amendeze banca respectivă. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2018 secunde