"Fantasmele" din Codul Rutier. Reguli care nu există, dar induc șoferii în eroare!

1794

Articole de la același autor

Permisul auto poate fi obținut de persoanele care nu au absolvit 10 clase, iar șoferilor care au depășit vârsta de 70 de ani nu le expiră actul de conducere anual. Acestea sunt două dintre măsurile propuse, în urmă cu câțiva ani, în cadrul unei Strategii Naționale pentru Siguranța Rutieră, dar care și până în prezent au rămas la acest stadiu, de propuneri!

Accidente rutiere grave, soldate cu morți și răniți, șosele împânzite de șoferi care nesocotesc în cele mai grave forme regulile Codului Rutier, care nu au nicio reținere în a ieși la volanul unor vehicule neînmatriculate sau fiind pulbere de beți. Viteza excesivă pare că a devenit deja "regulă" pe șosele, iar indisciplina pietonilor este o cauză importantă a accidentelor rutiere. Acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care țara noastră se află în topul statelor europene în ce privește numărul accidentelor rutiere și numărul morților din aceste incidente.

În acest context, Comisia Europeană a stipulat clar că trebuie luate măsuri. În consecință, la sfârșitul lui 2016 era pusă pe hârtie Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră, adoptată prin HG 755/2016. Această strategie prevedea o serie de măsuri care ar fi trebuit implementate până în 2020, prin care să se reducă numărul accidentelor. Printre măsurile respective se numără și cele două care fac "vâlvă" zilele acestea în rândul șoferilor și celor dornici să obțină actul.

"Măsura restricționării accesului la permisul auto în funcție de nivelul de educație ar fi fost o idee bună, căci ar mai fi «curățat» mediul rural, mai ales, unde sunt mulți cei care nu au nici patru clase, dar se urcă la volan și nu respectă nicio regulă", ne-au precizat surse din cadrul Poliției. Dar propunerea nu a fost legiferată până în prezent, astfel că cei dornici să obțină permisul nu sunt condiționați de absolvirea a 10 clase. "Am primit, în ultima perioadă, numeroase întrebări referitor la acest aspect. Acest aspect a fost luat în calcul, dar până la acest moment nu a fost pus în aplicare", a precizat pentru "Cuget liber" comisarul șef Liviu Vîrșă, șeful Serviciului Permise și Înmatriculări Constanța.



La 70 de ani, permisul auto are valabilitate 10 ani sau 1 an?


O altă măsură care a creat vâlvă îi vizează pe șoferii care au depășit vârsta de 70 de ani. De asemenea, și aceasta a fost propunere în cadrul strategiei naționale pentru reglementări rutiere. "Este necesară completarea legislației cu norme care să facă posibilă, acolo unde evoluția fenomenului rutier o impune, aplicarea obiectivelor, precum reducerea perioadelor de efectuare a verificării medicale a conducătorilor auto începând cu o anumită vârstă, în conformitate cu normele stabilite de Ministerul Sănătății", este stipulat în strategie. Astfel, potrivit propunerii de acum patru ani, șoferii care au depășit 70 de ani ar trebui să se prezinte anual la o evaluare medicală, pentru a putea să-și păstreze permisul auto. Dar măsura nu a trecut de forurile legislative, astfel că, și la această dată, șoferii care au depășit 70 de ani au aceleași condiții ca și restul, adică permisul are o valabilitate de zece ani.



Legislația are "soluții". Le aplică prea puțini, din păcate…


Se impune subliniat, însă, că în prezent legislația are "soluții" pentru ca șoferii, indiferent de vârstă, să fie triați astfel încât să nu ajungă la volan dacă nu au capacitatea fizică sau psihică. Este vorba despre Legea 345/2018, intrată în vigoare la începutul lui 2019, care stipulează că orice medic ce are în evidență o persoană care posedă permis auto, susceptibilă a fi inaptă medical sau psihologic, poate solicita un examen de specialitate și ulterior poate anunța Poliția Rutieră pentru reținerea actului de conducere. Iar aceste demersuri le pot face medicii de familie, cardiologii, neurologii, diabetologii, psihiatrii etc. Realitatea este că puțini sunt medicii care urmează toate procedurile și semnalează Rutierei că au printre pacienți șoferi cu probleme medicale. Drept dovadă, în 2019, la nivelul Constanței doar vreo 40 de șoferi au rămas fără permis din motive medicale. În același timp, la nivelul țării 1600 de șoferi au fost lăsați pietoni pentru că nu mai îndeplineau criteriile medicale.

xxx

Un accident rutier care a fost provocat de o persoană în vârstă – de peste 70 de ani – și în urma căruia a murit un tânăr de 26 de ani, petrecut în Constanța, în urmă cu două săptămâni, a readus în atenția opiniei publice problematica permisului auto la vârstnici. "Sunt și eu șofer și vă spun sincer că îmi este frică. Nu că nu mă simt stăpân pe mine sau nu au curaj în trafic. Îmi este frică de alții, oameni inconștienți, care nu mai văd, care au telefonul ca extensie a volanului, care au o vârstă considerabilă și nu mai au viteză de reacție. Sunt oameni care nu au ce căuta la volan, dar totuși primesc parafa medicală care le dă acest drept!", semnalau prietenii tânărului răpus în tragicul accident de pe strada Soveja, ca un apel la corectitudine și salvarea altor vieți. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.7006 secunde