Flota comercială a României, acum 20 de ani. Negocieri cu "securea războiului" pe masă

465
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Negocieri cu

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


De la greva generală din 1991, raporturile de muncă dintre companiile de navigație cu capital de stat și Sindicatul Liber al Navigatorilor nu au mai fost tulburate de vreun conflict. "Ciupituri", "picioare pe sub masă" au mai fost pe ici-pe colo, cu ocazia negocierilor salariate din fiecare an. În rest, nimic serios. 


Când tocmai ne pregăteam să stuchim de deochi, dracul și-a băgat coada și a tulburat armonia dintre SLN și Petromin. Cel mai puternic armator din România a ajuns să se încontreze cu sindicatul, tocmai când acesta din urmă îl dădea ca exemplu pozitiv, pe toate drumurile. 


Discordia a fost iscată, evident, de bani. În noul contract colectiv de muncă, sindicatul solicita să se prevadă exact nivelurile de diurnă acordate în fapt, în baza contractelor individuale de muncă, plus o creștere a salarialului în lei cu 40%, pentru a compensa inflația. Cu leii treaba a fost ușoară, Petromin lăsându-se convins, dar la diurna în valută, armatorului i-a sărit muștarul. S-a aprins și mai abitir când - conform legii - SLN i-a solicitat bilanțul contabil pentru a avea o bază de negociere. 
În scurt timp, căile de comunicare firească, directă s-au blocat. Directorii de la Petromin au început să negocieze prin intermediul hârtiilor, adreselor oficiale și să poarte avocații după ei la întâlnirile cu sindicatul. 


Sindicatul a trecut la fapte 


Tensiunile s-au acutizat și sindicatul a trecut la fapte. A deschis conflictul de muncă și a solicitat acordul membrilor de sindicat de pe 34 nave ale Petromin de a declanșa greva generală. 


În cursul nopții de 11 spre 12 septembrie 1996, s-a primit răspuns de la navele "Târgu Lăpuș", "Petroșani", "Târgu Frumos", "Borsec", "Târgu Ocna", "Pionierul", "Salva", "Livezeni", "Târgu Neamț", "Uricani", "Câmpulung", "Buziaș", prin care se mandatează SLN să continue negocierile pentru creșterea salariilor și a diurnei, pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și se exprimă sprijinul pentru declanșarea acțiunilor revendicative. 


Mutarea făcută de sindicat pe "tabla de șah" a conflictului și intervenția Ministerului Transporturilor (prin Șerban Mihăilescu, secretar de stat), au determinat armatorul să bată în retragere. Cu sentimente "mai creștinești", managerii Petromin-ului au luat calea împăcării. Ei au înaintat sindicatului bilanțul contabil pe primele șase luni, din care se vede că au profit suficient pentru a da dolarul zilnic solicitat pentru brevetați și alți trei dolari pentru nebrevetați. Și uite că n-a crăpat nimeni, dacă, așa cum prevede legea, sindicatul a primit informațiile cerute. 


Mai trebuie făcut și ultimul pas: acela de a se negocia cu bună credință, ținând cont de interesele tuturor celor implicați. În ceea ce îi privește pe liderii SLN, aceștia au declarat la conferința de presă de ieri, 13 septembrie 1996, că sunt gata să îngroape "securea războiului". Rămâne de văzut dacă și Petromin va fi gata să fumeze "pipa păcii". (14 septembrie 1996) 


Pace după "războiul diurnei"


 "Monitorul Oficial" va publica, în curând, Hotărârea Guvernului României privind unele drepturi și obligații ale personalului care efectuează transporturi maritime de pasageri și mărfuri în trafic internațional, precum și remorcare - salvare navală. 


Acest act normativ înlocuiește noțiunea de "indemnizație de străinătate în valută" cu cea de "diurnă în valută". Aceasta urmează a se acorda numai pe timpul deplasării în străinătate. Diurna de străinătate se negociază diferențiat pe categorii de nave, de personal, în funcție de specificul activității și ținând seama de posibilitățile financiare proprii. 


Cheltuielile reprezentând diurna în valută, care se au în vedere la calcularea profitului impozabil, nu pot depăși nivelul diurnelor în valută de care beneficiază delegații temporari în SUA, care se încadrează la categoria a Il-a din anexa la HG nr. 518/1995. Cheltuielile reprezentând diurna în valută se diminuează cu contravaloarea mesei gratuite acordate la bord, stabilită în condițiile contractului colectiv de muncă și ale reglementărilor în vigoare. 


Penalizări de zeci de milioane de lei 


Noua reglementare înlocuiește vestita HG a Guvernului Roman (nr. 137 din 1990), primul act normativ care ridicase nivelul drepturilor navigatorilor, dar care nu mai fusese reactualizată de Guvernul Văcăroiu. Interesat să își apere politica fiscală, acesta s-a opus, timp de patru ani, presiunilor companiilor de navigație și Sindicatului Liber al Navigatorilor de a revizui normativele privind drepturile în valută acordate echipajelor. Mai mult, unele companii de shipping privat au fost obligate să plătească penalizări de zeci de milioane de lei pentru că plătiseră indemnizațiile de străinătate conform contractului colectiv de muncă. 


Actualul act normativ pune capăt "războiului" dintre flota națională și Guvernul României în atât de simpla chestiune a diurnei în valută, aducând pacea în relațiile dintre companiile de navigație și organele de control ale Ministerului de Finanțe. (18 septembrie 1996) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4781 secunde