Se anunţă zeci de controale pe litoralul românesc. Ce spune Inspectoratul de Muncă din Constanţa

396
În perioada imediat următoare, Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Constanța va desfășura o campanie de verificare a agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea pe litoralul Mării Negre. Sunt vizate domeniul turismului, alimentaţiei publice şi comerţului.

În prezența unei delegații a Inspecție Muncii, condusă de inspectorul general de stat, Danteş Nicolae Bratu, în cadrul unei întâlniri cu angajatorii din domeniul HoReCa din județul Constanța, care a avut loc vineri, 24 iunie 2022, s-a anunțat desfășurarea, în perioada 1 iulie - 3 septembrie, a campaniei menţionate. Campania se va desfășura timp de zece săptămâni, în fiecare zi a săptămânii, în principal în trei zone reprezentative de pe litoralul românesc: zona de nord (Constanța, Mamaia, Năvodari), zona centrală (Constanța sud - Eforie Nord/Sud), zona de sud (Neptun, Olimp, Vama Veche).

Potrivit reprezentanţilor ITM, caracterul sezonier al muncii desfășurate, instabilitatea angajamentului forței de muncă slab calificată, rulajul forței de muncă și suplinirea lipsei de personal prin angajarea lucrătorilor de altă naționalitate sunt factorii care influențează activitatea desfășurată de lucrătorii angrenați în acest domeniu economic. Cele mai frecvente deficienţe în domeniul relațiilor de muncă, constatate de către inspectorii de muncă în acţiunile anterioare de control, sunt: nerespectarea dispoziţiilor legale privind durata maximă a timpului de muncă, necompensarea orelor suplimentare cu timp liber corespunzător sau neacordarea sporului corespunzător la salariu, în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă; neacordarea de liber în zilele de sărbătoare legală și neacordarea repausului săptămânal și nerespectarea dispoziţiilor legale privind munca de noapte. De asemenea, s-a descoperit neevidenţierea reală în documentele de evidenţă a timpului de muncă, a numărului de ore efectiv lucrate de către salariaţi și nerespectarea obligaţiei privind repartizarea programului de lucru în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parţial şi nu numai.

În acest context, Inspecția Muncii consideră oportună declanşarea unor acţiuni de control la angajatorii care îşi desfăşoară activitatea pe litoralul Mării Negre, în vederea identificării cazurilor de încălcare a prevederilor legale care reglementează relațiile de muncă. „Scopul campaniei este acela de creştere a gradului de conştientizare, atât a angajaţilor, cât şi a angajatorilor, în ceea ce priveşte necesitatea aplicării şi respectării legislației muncii pentru diminuarea cazurilor de muncă nedeclarată și subdeclarată. La acest capitol, suntem în fața unui paradox, întrucât, din practică, interacționând cu angajatorii, ne este semnalată o criză acută de forță de muncă în acest domeniu, însă, cu toate acestea, foarte mulți angajatori recurg la folosirea lucrătorilor fără întocmirea de forme legale de muncă, cu toate dezavantajele, pentru angajat și angajator, care decurg de aici. Un alt aspect asupra căruia doresc să insist este acela că, din cauza caracterului sezonier al acestor activităţi, angajatorii din domeniul turismului, alimentaţiei publice şi comerţului au tendinţa de a minimaliza riscurile existente, privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă, fapt constatat şi în campaniile desfăşurate anterior pe litoral. Securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor care desfășoară activități în domeniul hotelier și al serviciilor de alimentație publică, în care intră restaurante, fast-food-uri, cantine, cafenele, bistrouri, cluburi și discoteci, trebuie să fie permanent în atenția angajatorilor, deoarece aceștia sunt expuşi la o serie întreagă de riscuri de accidentare la locul de muncă, precum: arsuri termice și chimice, tăieturi, înțepături, riscuri electrice, risc de intoxicare cu substanţe chimice utilizate la curăţenie, căldură sau umiditate excesivă, echipamente de munca incorect utilizate, alternări bruşte între temperaturi mari şi mici, activităţi repetitive, stresul provocat angajaţilor din cauza unui comportament neadecvat al clienţilor, agresiune și manipulare manuală a maselor și altele”, a precizat Danteş Nicolae Bratu. Cele mai frecvente deficienţe în domeniul securității și sănătății în muncă, pe care le-au constatat inspectorii de muncă în acţiunile anterioare de control, sunt: improvizații la instalațiile electrice; lipsa instrucțiunilor de exploatare și protecție pentru echipamentele de muncă; lipsa fișelor de aptitudini, neefectuarea controalelor medicale la angajare sau la schimbarea locului de muncă; neacordarea echipamentului individual de protecţie lucrătorilor.

Pagina a fost generata in 1.0954 secunde