Mai mulţi constănţeni care locuiesc pe strada Suceava nr. 6, blocul U3, ni s-au plâns că de zece zile nu au apă caldă şi că presiunea cu care aceasta le este furnizată, atunci când au norocul să curgă, este, efectiv, o „bătaie de joc”. Mai mult decât atât, oamenii reclamă faptul că sunt încărcaţi la întreţinere, plătind apă rece, dar la preţ de caldă. Disperare mare în rândul locuitorilor din această zonă. Oamenii s-au săturat să nu dispună de apă caldă şi nu mai ştiu ce să facă sau cui să i se adreseze, pentru a rezolva această problemă „Din data de 18 noiembrie s-a oprit furnizarea apei calde. În urma nenumăratelor apeluri la serviciul deranjamente Termoficare (atât din partea familiei noastre şi a altor vecini branșați la sistem, dar și a administratorului blocului) și a multor răspunsuri nelămuritoare primite, într-un final, am aflat că este o țeavă spartă la scara A a blocului U 2 și că urmează ca echipele de intervenție să remedieze defecțiunea. Din păcate, situația cu care ne confruntăm vine după ce alte două săptămâni nu am avut căldură și apă caldă, la sfârșitul lunii octombrie și începutul lunii noiembrie, deoarece ni s-a spus că nu fuseseră finalizate lucrările de branșare a magistralelor proaspăt înlocuite la tronsoanele vechi. Blocul nostru se află la capătul coloanei de apă caldă menajeră. Deoarece în bloc nu mai sunt mulți abonați branşaţi la sistemul de termoficare, de mai bine de doi ani apa caldă ajunge foarte greu la robinet, fapt ce duce la încărcarea facturii în mod nejustificat prin consumul unei cantități suplimentare de apă rece ce se taxează ca apă caldă”, a declarat un consumator pentru „Cuget liber”.
Istudor C. a precizat că această situație a reapărut după ce, înainte de 2020, în urma unei reclamații către Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, făcută de o colocatară a blocului U3 pentru aceeași speță - lipsa apei calde -, dar și a dispozițiilor impuse către Termoficare, au fost înlocuite țevile pentru apă caldă de la punctul termic până la blocul lor. Această modificare a condus la normalizarea lucrurilor doar pentru circa doi-trei ani. „Vrem să beneficiem, şi noi, de un minimum de confort. Nu este normal să plătim un serviciu de care nu beneficiem. Am ajuns să ne spălăm la lighean, ca pe vremea lui Ceauşescu”, a adăugat Maria S.
Avarii foarte multe, din cauza conductelor vechi, de ani de zile
Întrebat despre această situaţie, directorul Termoficare Constanţa, Liviu Popa, ne-a declarat că se confruntă constant cu astfel de reclamaţii. „Toate acestea pentru că sunt avarii foarte multe, din cauza conductelor vechi. Echipele intervin cu prioritate la lucrările pentru căldură, ca să nu stea oamenii în frig, şi pe urmă la apă caldă. Ce s-a modernizat până acum a fost pe reţeaua de transport, unde avariile afectau oraşul. Acum, s-au rezolvat, în mare parte, din lucrările pe reţeaua de transport, dar mai avem probleme pe legătura dintre punctele termice şi blocuri, care este la fel de veche ca şi sistemul din oraş. Am început să facem în etapa a IV-a, şi modernizarea de la punctele termice la blocuri, dar în această perioadă lucrările sunt mai lente, pentru că nu putem să deranjăm oamenii, să-i ţinem în frig”, a precizat managerul.
Referitor la faptul că este nevoie să se dea mult timp drumul la apă până să se încălzească, directorul a venit cu următoarele precizări: „Instalaţiile blocurilor sunt proiectate, realizate ca să se menţină temperatura apei prin consum. Dacă acest consum scade pe fondul debranşărilor, apa staţionează mai mult pe conductele interioare şi îşi pierde temperatura. În aceste condiţii, atunci când dăm drumul la robinet, până ne vine apă caldă de la intrarea în bloc, până unde merge recirculaţia, trece ceva timp. Pentru aceşti consumatori există o soluţie, de modificare în cadrul blocului a distribuţiei de pe verticală într-o distribuţie pe orizontală, cu contor la uşă, situaţie în care recirculaţia apei se poate face până la uşă. Acum, se face doar până la intrarea în bloc, până la contor. Aceşti proprietari trebuie să îşi modifice instalaţia, întrucât noi avem competenţe doar până la branşament. Prin lege, noi gestionăm reţeaua municipală. Reţeaua din interior este a asociaţiei, a proprietarilor. Noi le putem da soluţia tehnică, ce trebuie să facă, dar lucrările îi privesc”.