Cum conducem o mașină cu motor diesel?

de Cuget Liber Luni, 04 Februarie 2013 1756
Există discuții numeroase pe această temă, a modului de exploatare a motorului diesel în traficul real, cu adevăruri și, bineînțeles, cu folclor.

Diferențele esențiale în exploata-rea unui motor diesel față de un propulsor similar, dar alimentat cu benzină apar din construcția și principiile de funcționare diferite.
Dieselul pornește doar prin comprimarea combustibilului în camera de ardere, motorul pe benzină este pornit prin scânteile provenite de la bujii.
Pornirea
Pe timp de vară, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apăsată, se pune contactul, se așteaptă stin-gerea martorilor luminoși din bord, se acționează cheia pentru porni-rea motorului. Se așteaptă câteva secunde pentru stingerea martoru-lui de presiune a uleiului, după care se poate demara automobilul. Orice alte artificii făcute la pornire sunt inutile și incorecte.
Iarna, trebuie îndeplinite minime condiții pentru o pornire ușoară și fără probleme a motorului diesel: bateria în stare bună, bujiile incandescente funcționale și obligatoriu motorină de iarnă în rezervor. Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apăsată, se pune contactul, se așteaptă stingerea martorilor luminoși și a martorului de funcționare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, în funcție de temperatura de afară), se închid toți consumatorii inutili (radio, lumini, etc.), se acțio-nează cheia de contact. Motorul trebuie să pornească fără probleme din prima încercare.
Exploatarea
Există ideea că dieselul este normal să meargă la turații reduse, de aceea mulți folosesc schimbări frecvente ale vitezelor, menținând turația în jurul a 2.000 rpm sau chiar mai jos, în speranța unui consum redus și a unei fiabilități crescute a motorului. Greșit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4.000 rpm, unele motoare mergând până la 5.200 rpm; a ține un astfel de motor la doar 2.000 rpm nu are cum să fie o idee bună.
Atâta timp cât motorul este în ture peste 2.000 rpm, se poate accelera fără grijă; până la atingerea a 2.000 rpm, în orice treaptă de viteză, se recomandă însă o accelerare progresivă.
Oprirea motorului
După rulajul îndelungat în regim de autostradă, la turații ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odată ajunși la destinație, nu opriți motorul imediat! Răcirea bruscă a turbinei poate afecta buna funcțio-nare a acesteia, cu efecte din cele mai neplăcute la nivelul lagărelor, adică scoaterea din uz a turbinei.
Corect și recomandat este ca la sosirea la destinație să lăsăm motorul să "răsufle" puțin, ca turbina să se răcească.
Întreținere
Dincolo de faptul că trebuie urmate indicațiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomandă un ulei bun și consumabile de calitate. Important pentru sănătatea motorului și în special a turbinei este filtrul de aer: dacă turbina prinde doar puțin praf, e suficient pentru a se distruge rapid.

Taguri

Comentează știrea

mal du mer
4 februarie 2013
asta e

Te pishi pe tine ce sfaturi de la ACR ..din anii 80. Cine citeste si nu se pricepe cine stie ce tampenii o face. E asa de generalist articolul ca mai bine nu-l scriati. Odata zice ca sa nu schimbi la 2000rpm ca motoarele moderne au pana la 5500 loc de turat . Pai si daca bunicu are o skoda octavia (ca orice RO care cica se respecta) si aia are rosu de la 4200 ce facem, o tine tataie la 3500...jar mananca ... Mare porcarie, sa-i dati un sut un cur aluia care v-a dat indicatziile astea .

mare departare
4 februarie 2013
el e

''se închid toți consumatorii inutili (radio, lumini, etc.), se acționează cheia de contact.'' - anaaa bre matale care ai scris articolu nu stii ca ARO nu mai exista ?? Mai lipsea sa ne zici ca tre sa avem in portbagaj o festila imbibata in gaz, in cazu in care 'dai la cheie' si ai uitat si radio Doina pornit si a 2a cheie ti-a ingenunchiat ..gata.. ATENTIE - s-au inventat masini cu buton start-stop, astia nu mai pornesc iarna ca nu au cheie?? Sau mai sunt si keyless GO ...alea nici atat nu mai pornesc. HAA HAA bun articol..!!!

Alte știri din sectiunea Diverse

Ultima oră

Titlurile zilei