A început "hemoragia" în mișcarea sindicală portuară

de Ion TIȚA-CĂLIN Luni, 17 Iunie 2013 202
Mișcarea sindicală portuară este, astăzi, mai slabă decât oricând. Au afectat-o nu doar loviturile date sindicalismului românesc de către Guvernul Boc, prin modificarea Legii dialogului social și a Codului muncii, cât mai ales frământările interne.
În urmă cu câțiva ani, prin desprinderea din Federația Națională a Sindicatelor Portuare (FNSP) a șapte organizații, cu aproape 900 de membri, a luat naștere Federația Sindicatelor din Transporturi și Manipulare Mărfuri, care s-a afiliat la Confederația Națională Cartel Alfa.
Luptele pentru putere au stimulat tendința de fracturare a FNSP. Excluderea din federație a "disidenților" de la Decirom și alegerea noilor lideri la Congresul din 19 - 21 aprilie 2013, la Sinaia, n-au oprit tendințele centrifuge. Dimpotrivă, au oferit o motivație în plus sindicatelor nemulțu-mite, care au început prin a nu mai achita cotizațiile către federație. Intenția declarată a acestora este de a-i obliga pe liderii FNSP să aplice statutul organizației și să le excludă dintre membrii săi. Se știe că unele dintre ele pregătesc apariția celei de a treia federații de pe platforma portuară.
Conducerea Sindicatului Lucrătorilor Portuari Romtrans și-a exprimat public nemulțumirea față de lipsa de democrație și transparență din FNSP în mai multe rânduri. Ea a atenționat că, dacă lucrurile nu se vor îndrepta, organizația va pleca din federație. Un prim pas a fost făcut, la începutul acestui an, prin refuzul de a mai plăti cotizația. Recent, în unanimitate, adunarea generală a sindicatului a votat retragerea din FNSP.
Înștiințată oficial despre această decizie, conducerea federației a reacționat într-un mod derutant, hilar. În loc să ia act de voința acestei organizații independente, le-a comunicat liderilor sindicatului că au următoarele obligații: "să ne transmiteți o copie după procesul verbal al adunării generale din 23 mai 2013, însoțită de o copie a statutului sindicatului; să vă achitați toate obligațiile financiare către FNSP, respectiv cotizația pentru perioada 1 ianuarie - 31 mai 2013."
Ce se poate înțelege din aceste pretenții ale conducerii federației, că dacă nu primește documentele solicitate și cotizația, va trece peste voința Sindicatului Lucrătorilor Portuari Romtrans, a celor 250 de membrii ai săi, și nu va "aproba" retragerea? Ce lege îi permite FNSP să țină captiv un sindicat care ține morțiș să "divorțeze" de ea?
"Nu avem nevoie de aprobarea nimănui pentru a ieși din federație. De altfel, conform statutului FNSP, ar fi trebuit să fim excluși pentru neplata cotizației" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Iulian Martinaș, liderul sindicatului.
Intenția conducerii FNSP de a bloca retragerea Sindicatului Lucrătorilor Portuari Romtrans este de înțeles. Nu numai că pierde o organizație reprezentativă pentru sectorul portuar și o sursă de venituri, dar acesta poate fi semnalul pentru declan-șarea unei adevărate "hemoragii" orga-nizaționale.
Odată cu plecarea celor de la Romtrans, tot mai multe sindicate își vor pune între-barea dacă nu cumva este mai avantajos pentru ele să iasă dintr-o structură care, în ultima perioadă, le-a adus costuri, obligații, tensiuni și probleme, dar ioc beneficii. 
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei