Marile companii de operare din Portul Constanța trec prin criză cu… profit r Scăderea volumului de activitate a fost compensată prin reducerea cheltuielilor

de Ion TIȚA-CĂLIN Joi, 19 Noiembrie 2009 923
Portul Constanța trece prin cea mai grea încercare de la al Doilea Război Mondial încoace. În ultimii 65 de ani, traficul de mărfuri nu a scăzut niciodată atât de abrupt, precum în 2009. Cu 36,62% mai puține mărfuri Sub impactul crizei economice mondiale, în primele 9 luni ale acestui an, au fost derulate doar 28.025.000 tone de mărfuri, cu 36,62% mai puțin față de aceeași perioadă a lui 2008. Toate grupele de produse au înregistrat scăderi majore, excepție făcând cerealele și semințele uleioase. Cel mai afectat a fost traficul de containere, care, exprimat în TEU, a scăzut cu 55,4%, iar în tone, cu 51,61%. Mai mult sau mai puțin, toți operatorii portuari din Constanța au fost afectați de diminuarea dramatică a comerțului exterior al României și al tranzitului de mărfuri, fiind nevoiți să caute soluții, să se adapteze. Careul de ași "Cuget Liber" a efectuat o analiză comparativă a rezultatelor economico – financiare date publicității de patru operatori portuari importanți. În cazul companiei Socep, evoluția a fost următoarea (datele se referă la primele trei trimestre din 2009, iar comparația este făcută cu perioada similară din anul precedent): cifra de afaceri netă - 34.809.228 lei (-22,9%); venituri totale – 37.855.383 lei (-19,6%); cheltuieli totale – 36.636.991 (-5,9%); profit brut – 1218392 lei (-85%); cheltuieli de personal – 19.895.396 lei (-17,7%); număr mediu de salariați – 504 (-20%). Rezultatele SC Comvex pe primele trei trimestre ale lui 2009 au fost următoarele: cifra de afaceri netă - 63.232.247 lei (-43,3%); venituri totale – 68.145.916 lei (- 40%); cheltuieli totale – 40.923.627 (- 50,9%); profit brut – 27.222.289 lei (-10,4%); cheltuieli de personal – 12.085.925 lei (-25,3%). În primele trei trimestre ale anului, compania OIL Terminal a obținut următoarele rezultate: cifra de afaceri netă - 95.632.091 lei (-1,4%); venituri totale – 98.321.173 lei (-1,4%); cheltuieli totale – 96.612.683 (-1,2%); profit brut – 1.708.490 lei (-9,1%); cheltuieli de personal – 46.550.694 lei (+1,3%). În cazul SC Chimpex, dispunem doar de rezultatele pe primele două trimestre ale anului 2009. Acestea sunt următoarele: cifra de afaceri netă - 18.965.591 lei (+50,7%); venituri totale – 20.190.538 lei (+50,7%); cheltuieli totale – 18,115,708 lei (-5,3%); profit brut – 2.074.830 lei (față de o pierdere de 5.744.194 lei, în semestrul I 2008); cheltuieli de personal – 4.966.925 lei (-34,7%). Soluții de criză Datele de mai sus arată că toți operatorii, cu excepția SC Chimpex, au obținut venituri totale mai mici. Diminuarea cea mai firavă, de 1,4%, a fost pe segmentul produselor energetice, la Oil Terminal, iar cea mai mare, de 40%, la Comvex SA. Îngust specializată și dependentă de traficul de materii prime siderurgice, Comvex a fost lovită nu doar de criza de pe piața me-talului, dar și de decizia ArcelorMittal Galați de a schimba ruta de transport a materiilor prime, din portul Constanța prin portul Burgas. În schimb, SC Chimpex a raportat o creștere spectaculoasă, de 50,7%, a veniturilor, evoluție datorată, mai ales, cerealelor, care dețin o pondere de 36,7% în fluxul total de mărfuri derulate. Toate companiile au făcut eforturi să-și diversifice activitatea - inclusiv Comvex - și să atragă un volum mai mare de mărfuri, dar principala măsură de criză a fost reducerea drastică a cheltuielilor. Dacă Oil Terminal a tăiat doar 1,2% din cheltuieli, SC Comvex a mers cu bisturiul până la 50,9%, pentru a supraviețui dublei crize ce a lovit-o. Anul concedierilor Pe lângă cheltuielile materiale (cu investițiile, consumurile ener-getice, transportul etc.), compa-niile le-au amputat și pe cele cu forța de muncă. 2009 a fost anul concedierilor, șomajului tehnic, restruc-turării schemelor de personal. Surprinzător, cea mai mare reducere a cheltuielilor de personal, de 34,7%, a operat-o SC Chimpex, în ciuda faptului că a înregistrat o creștere de 50,7% a veniturilor totale. Socep și-a redus cu 17,7% cheltuielile cu munca vie, iar Comvex, cu 25,3%. Cum ambele au avut de suferit scăderi majore ale activității și veniturilor, măsurile de reducere a personalului sunt justificate. Oil Terminal este singura societate în care cheltuielile de personal au crescut pe fondul crizei, pentru că acționarul său majoritar este statul. Performera recesiunii Nota comună a tuturor celor patru companii analizate este faptul că, în ciuda crizei, au avut rezultate pozitive. Performanța echipei manageriale a SC Comvex este, însă, cu adevărat remarcabilă. Deși compania a primit loviturile cele mai grele, a obținut cel mai mare profit, 27.222.289 lei, în scădere cu doar 10,4% față de 2008.
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei