Pericol de poluare pe Dunăre O barjă moldovenească, cu 964 tone de fosfați, s-a scufundat lângă Ghindărești r Autoritățile din Republica Moldova l-au contactat pe clc. Jorj Unciuleanu pentru operațiunea de ranfluare

de Ion TIȚA-CĂLIN Luni, 20 Decembrie 2010 540
Autoritățile din județul Constanța sunt în alertă. O barjă încărcată cu fosfați s-a scufundat în Dunăre. Incidentul s-a petrecut ieri, în jurul orei 4, când convoiul condus de împingătorul "Orion", sub pavilion Moldova, a lovit stânca de la Ghindărești. "Nu știm ce căuta convoiul în acea zonă și care au fost condițiile atmosferice, dacă era ceață, dar se vede că împingătorul a încercat să evite impactul, întrucât acesta s-a produs între barjele 3 și 4. Una dintre ele a fost avariată și din cauza găurii de apă s-a scufundat. Barja are bordaj dublu, dar se vede că impactul a fost prea puternic" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Paul Brânză, directorul ge-neral al Autorității Navele Române. Convoiul plecase din portul Ismail spre Serbia, iar barja scufundată este încărcată cu 964 de tone de fosfați. "Nu poate fi scoasă la suprafață cu încărcătura la bord. În cel mai rău caz, va sta acolo până când fosfații se vor dizolva în Dunăre" - a afirmat Paul Brânză. Pe termen lung, cele aproape 1.000 de tone de fosfați reprezintă un grav pericol pentru fauna și flora fluviului, pentru populația din aval care folosește apa din Dunăre pentru consumul uman și în agricultură. De aceea, trebuie găsite cât mai repede soluții pentru a extrage marfa din epavă și a limita durata și efectele poluării. Conform legii române, poluatorul trebuie să plătească. Nu este vorba doar de amendă, ci și de acoperirea daunelor, care ar putea fi uriașe. Dacă navele și marfa sunt asigu-rare, va plăti societatea de asigurări. Autoritățile din Republica Moldova au intrat și ele în alertă. Intenția lor este să găsească soluții pentru limitarea poluării și ranfluarea barjei. Directorul direcției porturi din cadrul Ministerului Transporturilor, Igor Zaharia (absolvent al Universității Maritime Constanța) și clc. Petru Codreanu, căpitanul șef al Căpităniei Portului Giurgiulești, l-au contactat pe clc. Jorj Unciuleanu, directorul firmei "Hunter´s Company", din Constanța, pentru această operațiune dificilă. Supranumit "doctorul epavelor", fostul căpitan șef al portului Constanța a scos la suprafață zeci de epave de fundul apelor. În momentul în care l-am contactat telefonic, Unciuleanu se afla cu echipa sa, la Moldova Nouă, la operațiunea de ranfluare a unei barje. "Autoritățile moldovene mi-au solicitat ajutorul - a declarat el. În acest moment, încearcă să-l găsească pe proprietarul navei. Nu se știe încă dacă marfa era vrac sau în saci de plastic. Dacă este ambalată în plastic, pericolul de poluare este mult diminuat. Operațiunea de scoatere la suprafață este dificilă, întrucât barja - după informațiile Administrației Fluviale - se află la adâncimea de 25 de metri. Va trebui să inspectăm epava pentru a lua o decizie."
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei