Documentar "Cuget Liber" Veniturile operatorilor din portul Constanța au scăzut cu peste 22%, în 2014

de Ion TIȚA-CĂLIN Joi, 23 Iulie 2015 238
Afacerile din portul Constanța au înregistrat un recul puternic în 2014: traficul de mărfuri a scăzut cu 1,56%, față de anul precedent, iar veniturile operatorilor au regresat dramatic. 

Studiul nostru, realizat pe baza bilanțurilor financiare publicate, recent, pe site-ul Minis-terului Finanțelor Publice, arată că un număr de 29 de operatori portuari au realizat, în 2014, venituri totale de 1.284.928.545 lei (circa 289.098.804 euro), cu 22,25% mai mici decât în 2013. 

Scăderea abruptă a veniturilor se explică nu doar prin diminuarea cantităților de mărfuri manipulate, cât mai ales prin schimbarea structurii acestora și a reducerii tarifelor. Ponderea mărfurilor a căror operare este mai puțin costisitoare, în special a cerealelor, crește în ritm accelerat. 

Totuși, față de 2008, ultimul an al creșterii economice, veniturile din 2014 au fost mai mari cu 1,88%.

Datele comparative indică o continuare a tendinței de concentrare a activității și veniturilor în rândul operatorilor. 8 dintre cele 29 companii au realizat, împreună, 73,94% din veniturile totale ale anului 2014. 

Operatorul aflat pe primul loc în topul veniturilor din 2014, cu o pondere de 16,33% în total venituri, este Kirazoglu Corporation (specializat în comercializarea și operarea deșeurilor metalice).

Locul doi e ocupat de Constanța South Container Terminal, cu 13,82%. Ocupanta locului trei, cu o pondere de 8,60%, este compania Chimpex (specializată în operarea produselor chimice și a cerealelor).

14 dintre cei 29 de operatori portuari au obținut veniturile mai mari în 2014 față de anul precedent, în vreme alți 15 operatori au avut realizări inferioare. Cele mai importante creșteri le-au consemnat, în ordine: Astar Stevedoring (+271,80%), Canopus Star (+105,46%), Silo - Port (+94,01%), APM Terminals Romania (+47,07%), Beta Intertrans (+37,09%), United Shipping Agency (+29,54%), Barter Port Operator (+23,12%), Frial (+16,01%), Socep (+13,48%), Casa de Expediții Phoenix (+12,16%) și Niva Prodcom (+11,11%).

Printre companiile cu cele mai mari pierderi de venituri se numără: Sargeant Marine Romania (-87,59%), Barter Trading Romania (- 75,96%), Comvex (-67,32%), Romned Port Operator (-42,24%), European Metal Services (-33,51%), Kronospan Zona Liberă Constanța (-19,39%), Minmetal (-17,71%), Amvexis Com (-14,23%), North Star Shipping (-12,80%) și Kirazoglu Corporation (-10,89%).

În studiu nu au fost cuprinși următorii operatori portuari importanți: Romcargo Maritime, Schenker Romtrans și SICIM (a căror activitate financiară este centralizată la nivelul companiilor mamă) și Tomini Trading (care figurează în evidențele ANAF cu bilanțul nedepus pe 2014).

În ediția viitoare vom arăta cum a evoluat profitabilitatea industriei portuare. 

Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei