Decizie controversată: șoferi de camioane de la 18 ani! "În accidente nu contează vârsta, ci pregătirea profesională"

de Florentina BOZÎNTAN Duminică, 27 Noiembrie 2022 1971
Codul Rutier va fi modificat din nou, în sensul scăderii limitei de vârstă pentru a conduce camioane și autobuze. Astfel, tinerii vor putea deveni șoferi de camioane de la 18 ani, nu de la 21 de ani, cum prevede în prezent legislația, iar de la 21 de ani se vor putea urca la volanul autobuzelor, nu de la 24 de ani, cum stipula legea până acum. În acest mod se speră că se va micșora deficitul de șoferi de camioane, pe care-l reclamă transportatorii de mai bine de jumătate de deceniu.


Un proiect de lege aflat în atenția legiuitorilor de mai bine de doi ani a primit, miercuri, 23 noiembrie, votul decisiv. Comisia pentru Transporturi a Camerei Deputaților a aprobat – cu o largă majoritate și fără să stea prea mult pe gânduri, potrivit surselor noastre – proiectul de lege care modifică și completează OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul reducerii limitei de vârstă pentru obținerea permisului auto la categoriile C, CE, D și DE, pentru a putea conduce camioane, autocare și autobuze. Astfel, limita de vârstă pentru categoria C și CE va scădea de la 21 la 18 ani, iar la D și DE, de la 24 la 21 de ani. Reprezentanții școlilor de șoferi atrag atenția doritorilor că anterior trebuie să obțină permisul pentru categoria B și un atestat de la Ministerul Transporturilor, pentru a putea profesa. Pe de altă parte, tinerilor șoferi le vor fi atribuite coduri naționale ce vor fi valabile doar pentru conducere pe teritoriul statului român. Acest aspect poate fi interpretat prin faptul că ei vor putea să conducă doar pe teritoriul țării noastre, fără posibilitatea de a face curse internaționale.
Prin reducerea limitei de vârstă se dorește scăderea deficitului de șoferi profesioniști
Măsura, așa cum arătam, a fost discutată în ultimii doi ani și mai bine, în repetate rânduri. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a fost principalul susținător al acestui demers, considerând că prin adoptarea acestei modificări se va reduce deficitul de șoferi de camioane.
„Una dintre cauzele care adâncesc criza de forță de muncă calificată din domeniul transporturilor rutiere este legislația românească, ce impune pentru obținerea permisului de conducere categoria C+E necesar conducătorilor auto transport rutier de mărfuri ca tinerii să aibă vârsta minimă de 21 ani, deși legislația europeană permite vârsta minimă de 18 ani. În cei trei ani, tinerii își găsesc altceva de lucru și puțini dintre ei mai revin la șoferie”, arată UNTRR.

Un raport recent al Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri (IRU) arată că deficitul de șoferi de mastodonți se va adânci în următorii trei ani, ajungându-se ca mai bine de jumătate din posturi să rămână neocupate. În prezent, media vârstei șoferilor de TIR-uri este de 47 de ani, iar transportatorii consideră că prima măsură ce trebuie adoptată, la nivelul tuturor țărilor membre UE, este întinerirea șoferilor. La nivelul țării noastre, se estimează că deficitul de șoferi de TIR-uri va ajunge la aproape 60% din totalul necesar. Radu Dinescu, președintele IRU, a subliniat de curând în fața Parlamentului European: „În primul rând, UE ar trebui să elimine barierele de acces la profesia de șofer profesionist. Având în vedere că tinerii sunt eligibili să voteze la 18 ani, ar trebui să li se acorde încredere că pot conduce un camion sau un autobuz de la această vârstă, revenindu-se la prevederile inițiale ale legislației europene din 2013, care permiteau obținerea permisului de conducere pentru șoferii de camion de la 18 ani”.
Sunt însă și voci sceptice, care nu sunt atât de încrezătoare să dea pe mâinile unor tineri de 18 ani vehicule cu un gabarit de câteva zeci de tone.
Transportatorii au însă argumente și cu privire la acest aspect. Într-un comunicat al UNTRR se precizează că „cercetările din alte țări au arătat că nu există o corelație între vârsta șoferilor și accidente, ci formarea profesională a șoferilor este cel mai important factor pentru siguranța rutieră”.

Măsura este văzută cu ochi buni și de către școlile de șoferi, care speră că astfel va crește numărul de cursanți, mai ales că în ultima perioadă a scăzut numărul celor dornici să obțină permisele auto. 

Taguri

Comentează știrea

Tot Ei
26 noiembrie 2022
erorile celor ce se substituie neamului

Normal, caci trebuie ca numărul de accidente cu implicarea mașinilor mari sa ajungă la un nivel record, pentru a fi greu de egalat de restul Europei !!!!!

Alte știri din sectiunea Eveniment

Ultima oră

Titlurile zilei