Concurs Munca la negru are ușa deschisă în porturile românești

437

Articole de la același autor

Federația Națională a Sindicatelor Portuare acuză comisia pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților că, prin modificările aduse proiectului de lege pentru aprobarea OUG 86/2007, încurajează munca la negru.

Mărul discordiei
Respectivul act normativ este mărul discordiei din industria portuară. El a reprezentat un pas înapoi față de OG 22/1999 privind administrarea porturilor și căilor navigabile, inițiată de fostul ministru al transporturilor, Traian Băsescu. Reforma portuară demarată la acea vreme a deranjat multă lume, a stricat multe jocuri. Era un atac împotriva economiei subterane și amenința să închidă multe canale de scurgere a banului public în buzunarele inițiaților. Nu este de mirare că, în acele timpuri, Ministerul Transporturilor s-a trezit cu numeroase procese, din partea celor care erau împotriva schimbărilor.
Respectivul act normativ era departe de a fi perfect. Spre exemplu, nu reușise să taie rădăcinile muncii la negru și nici nu cuprindea sancțiuni în cazul în care nu era pus în aplicare. De aceea, multe din prevederile sale nu au fost puse în practică nici până astăzi.

Cu doi pepeni într-o mână
Contestatarii OG 22/1999 au profitat de schimbările politice ulterioare și au încercat să o golească de conținutul reformist. Astfel au apărut mai multe inițiative legislative, care încercau să încline balanța în favoarea unor interese sau altele. Minis-terul Transporturilor și-a tras și el spuza pe turta sa. Așa s-a ajuns ca, în urma, modificării ordonanței, administrațiile portuare să țină doi pepeni într-o mână, având, în același timp, statut de autoritate și de agent economic. Au urmat alte inițiative și modificări la modificări. Ultima dintre ele, OUG 86/2007, mult mai proastă decât OG 22/1999, împărtășește aceeași soartă.
Pe data de 5 noiembrie 2007, Senatul României a adoptat un proiect de lege pentru aprobarea OUG 86/2007. Textul său a fost serios modificat în urma protestelor de stradă ale Federației Naționale a Sindicatelor Portuare și a presiunilor Organizației patronale "Operatorul Portuar Constanța". Proiectul votat cuprinde amendamentele aduse de senatorii Șerban Mihăilescu (PSD) și Dorel Constantin Onaca (PD), care au ținut seama de multe dintre propunerile acestor organizații.

Fentați de deputați
Pentru a deveni lege, proiectul votat în Senat trebuia să aibă și girul Camerei Deputaților. Federația Națională a Sindicatelor Portuare s-a adresat comisiei pentru industrii și servicii și a solicitat ca reprezentanții ei să fie invitați la discutarea documentului. În ciuda asigurărilor favorabile primite, sindicatele au fost fentate. Comisia a votat propriul proiect, o varianta nu doar diferită de cea adoptată de Senat, ci și mult mai proastă din perspectiva sindicatelor.
Problema principală – afirmă Petre Costel, liderul federației – este că proiectul de act normativ perpetuează munca la negru în porturile românești. El desființează obligativitatea înființării agențiilor de ocupare și formare a forței de muncă portuare, făcând din ea o chestiune opțională.

Privatizarea autorității de stat
Sindicatele nu sunt de acord nici cu dublul statut al administrațiilor portuare. Ele consideră că o autoritate a statului nu poate fi, în același timp, societate comercială. Este nefiresc ca entitatea ce fixează regulile să profite, în calitate de agent economic, de poziția privilegiată pe care i-o conferă legea. De ce nu ar obține și ceilalți agenți economici investitura de autorități? Un alt argument împotrivă este că o autoritate nu poate fi privatizată. Or, în cazul administrației portului Constanța, 20% din acțiuni au trecut la Fondul Proprietatea, iar 5% urmează să fie listate pe bursă. În perspectivă, se va ajunge la privatizarea a 45% din capitalul companiei. Iar dacă, în urma tranzacțiilor de pe piață, printre acționari vor pătrunde și investitori străini, situația se va complica și mai mult. Ce fel de autoritate a statului român va fi acea companie în care capitalul privat și cel străin își pun amprenta asupra actului de decizie? Ale cui interese vor servi hotărârile sale?

Vai de portuari!
Această soluție legislativă este o invenție pur românească, pentru care statele bananiere ar trebui să fie invidioase. Până acum, ea nu a deranjat pe nimeni, dar, pe viitor, pe măsura adâncirii procesului privatizării și creșterii pretențiilor acționarilor, vor fi mari probleme.
Ieri, proiectul votat de comisie se afla pe ordinea de zi a Camerei Deputaților. Nu am reușit să aflăm până la această oră dacă a fost și cum s-a votat, dar nu e nicio îndoiala că va trece așa cum a fost propus.
Pesimiștii susțin că: "Mai rău de atât nu se poate!". Optimiștii îi contrazic: "Ba se poate!" Ultimii au dreptate. Iată, astăzi, Senatul reia discuțiile asupra proiectului de lege privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de 1.369.125 acțiuni deținute de stat la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, reprezentând 20% din capitalul social, către Consiliul Local al municipiului Constanța. Doamne, Dumnezeule, ce lucrătura dracului, ce jocuri de interese! Vai de portuari!

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.6558 secunde