Concurs României i-a stat trenul!

1177

Articole de la același autor

Gara Constanța, ora 7,03. Rapidul nr. 686 e gata de drum. La 12,23 trebuie să ajungă în București Nord. Călătorii sunt în vagoane. Motorul locomotivei duduie nerăbdător, dar trenul nu se mișcă din loc. La vederea aparatului de fotografiat, mecanicul trage perdeaua la geam. Strig să mă fac auzit: "De ce nu porniți în cursă?" Răspunde din ascunzătoare: "Întrebați șefii!" Pe care anume? Cei de la sindicat, cei din conducerea companiilor feroviare sau pe Ludovic Orban, ministrul transporturilor?

Se simt mințiți
Ieri, dimineața, transporturile feroviare din România au fost paralizate. Începând cu ora 7, trenurile ce urmau să plece în cursă au fost oprite, iar cele aflate în mișcare și-au continuat drumul doar până la prima gară. Doar trenurile internaționale au fost lăsate să ajungă la destinație.
"Este o grevă spontană a salariaților din Căile Ferate – explică Viorel Ciobâcă, președintele Sindicatului Mișcare Comercial Constanța. Oamenii se simt mințiți. Au fost negocieri la toate companiile de cale ferată, La «Marfă» sindicatele și administrația au apucat să semneze procesul verbal de negociere. La «Călători», când să semneze, a venit o hârtie că nu se dă mai mult de 8% la salariu. Liderii apucaseră să anunțe în teritoriu că salariile se măresc cu 12%." Îl întreb: "Cât câștigă un mecanic de locomotivă?" "În jur de 1.500 lei net, cu toate sporurile incluse, cu ore suplimentare, cu dormit prin dormitoarele de campanie, cu traista în mâna" – răspunde liderul sindical.

Macazul cu necazul
Negocierile salariale din sectorul feroviar se încheiaseră cu acceptarea de către sindicate a ofertei făcute de administrațiile companiilor: un salariu minim de 500 lei, începând cu 1 ianuarie 2008, și de 570 lei, de la 1 mai. La scurt timp, după ședința de guvern din 30 ianuarie 2008, înțelegerea părților, agreată în prealabil și de ministrul transporturilor Ludovic Orban, a picat. Șeful transporturilor române a schimbat macazul, declarând că oferta este alta: o majorare de 4% începând cu luna aprilie și 4% din luna octombrie.
Nemulțumiți, liderii sindicali au anunțat pe data de 31 ianuarie că va urma greva spontană. Iar "previziunea" lor s-a împlinit. Ca la un semn, pe 1 februarie, la ora 7, CFR-istul român a lăsat treaba baltă. Degeaba amenință ministrul Orban, de pe sticla televizoarelor. Trenurile se încăpățânează să plece din gări.

Curat "spontan"
În loc să caute soluții la situația de criză, oficialitățile "fac frumos" în fața camerelor de luat vederi. Declarațiile lor arată că sunt preocupate să demonstreze că acțiunea de protest nu este spontană, că liderii sindicali sunt organizatorii ei din umbră. Aceștia neagă cu seninătate: "Treaba noastră, a liderilor de la București, este să negociem. Restul nu ne interesează. Omul e singur, major, vaccinat" – spune Romeo Aldea, vicepreședintele Federației Mecanicilor de Locomotivă. "Acțiunea este spontană – susține și Viorel Ciobâcă. Salariații au hotărât singuri. Nu sunt dirijați de sindicat. Au luat decizia de acum două zile, astfel încât călătorii să afle din timp."

Ce e robot?
Între timp, în gara Constanța, casele de bilete și-au pierdut clienții, iar călătorii din rapidul de București și personalul de Buzău, înnoadă țigările, negrii de supărare. "A venit însoțitorul de tren și ne-a spus că nu știe la ce oră va pleca trenul. Că o fi peste 5 minute, sau 2 ore… Nu ne-a garantat nimic. Probabil că trenul va pleca la ora 10, când vor termina negocierile sindicale" – își face curaj Mariana Pereanu, o doamnă din Constanța, care și-a luat bilet de călătorie până la Pitești.
Cum o ajută ministrul Orban să ajungă la destinație? De pe ecranele televizoarelor, șeful transporturilor naționale transmite avertismente greviștilor. Anunță că a dat ordin conducerilor companiilor feroviare să aplice legea.
"Pot fi concediați cei ce au întrerupt lucrul?" – îl chestionez pe Romeo Aldea. "De ce? Dacă un om se oprește din muncă, că-l doare ceva, de ce să fie dat afară? Ce e robot, pilot automat? Sunt unii plătiți mai bine ca să ne ancheteze. Asta e!".

La masa verde
Presiunea creată prin paralizarea circulației pe căile ferate a obligat Ministerul Transporturilor și administrațiile feroviare să ceară revenirea la masa negocierilor, la ora 11. Informația a zburat dinspre sindicate spre protestatari și, la fel de… spontan cum declanșaseră mișcarea de protest, aceștia au reluat lucru. Începând cu ora 10, trenurile s-au pus în mișcare după Dumnezeu știe care orar.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.9815 secunde