A început revoluția învățământului liceal! Normele profesorului versus nevoile elevului
1703
Articole de la același autor
Ostilitate este cuvântul ce caracterizează, în cel mai pur stil românesc, dezbaterea publică lansată pe marginea proiectului pentru noi planuri-cadru la învățământul liceal. În timp ce elevii nu prea înțeleg ce li se pregătește și ei știu doar că vor să scape de plictiseala de la ore și să aibă parte de informații de actualitate, într-un mediu aliniat mileniului III, profesorii reacționează impulsiv deoarece pleacă de la temerea că vor rămâne fără norme.
Ca să nu se creadă că este vreo emanație pe repede-înainte, ministrul Daniel David a precizat că proiectul pentru noi planuri-cadru de învățământ liceal a demarat imediat după promulgarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, „având în vedere că planurile-cadru în vigoare au o vechime considerabilă, având ca bază anul 1999 și o serie de actualizări parțiale și/sau punctuale în diverși ani. (...) Unele adaptări ale proiectului au fost făcute, în 2025, de noua mea echipă”.


Ca să nu se creadă că este vreo emanație pe repede-înainte, ministrul Daniel David a precizat că proiectul pentru noi planuri-cadru de învățământ liceal a demarat imediat după promulgarea Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, „având în vedere că planurile-cadru în vigoare au o vechime considerabilă, având ca bază anul 1999 și o serie de actualizări parțiale și/sau punctuale în diverși ani. (...) Unele adaptări ale proiectului au fost făcute, în 2025, de noua mea echipă”.
Și pentru a mai liniști spiritele, adică profesorii care au rostogolit informații cum că dispar materii precum istoria, geografia, latina și altele, Ministerul Educației a organizat, la începutul acestei săptămâni, o scurtă sesiune live pe Facebook. „Marea schimbare poate fi caracterizată în două cuvinte: flexibilitate și autonomie pentru școală și pentru profesor. Dar și decizie crescută a elevului, de la vârsta de 17 ani”, a fost din start explicația secretarului de stat Bogdan Cristescu. „Nu s-a scos nicio disciplină”, a dorit să liniștească „apele” secretarul de stat.

A fost modificată definiția trunchiului comun, în sensul în care este valabil pentru toți elevii de liceu, spre deosebire de actuala definire, caracteristică doar filierelor. Așadar, va fi același lucru și pentru teoretic, și pentru vocațional, și pentru tehnologic. În ceea ce privește normele, numărul acestora rămâne constant sau chiar crește, deci nu rămân profesorii fără salariu.
Schimbarea majoră pe care o propune ministerul va începe din anul școlar 2028-2029, urmând ca la finalul anului 2029 să fie consemnați primii absolvenți care au trecut prin aceste schimbări.
Ce cred profesorii constănțeni?
Schimbarea majoră pe care o propune ministerul va începe din anul școlar 2028-2029, urmând ca la finalul anului 2029 să fie consemnați primii absolvenți care au trecut prin aceste schimbări.
Ce cred profesorii constănțeni?
„Dar cum există o școală revoluționară într-un sistem rigid și învechit? Comparăm mere cu pere? Promovăm modele de educație universitară în preuniversitar? Sunt lucruri total diferite. Eu pun întrebări simple: știe cineva dintre propunătorii de plan-cadru cum funcționează un liceu? Spații, număr de elevi, program școlar. Oare cineva a încercat să realizeze un orar având în vedere doleanțele elevilor? Ai nevoie de spații pentru așa ceva. Și ce facem dacă 20 de elevi aleg un opțional și trei alt opțional (și aici mă refer la toate clasele dintr-un an de studiu)? Oare legislația nu spune altceva? Reforma ar trebui să înceapă cu investiții în educație: școli spațioase, dotate (apropo, toate fondurile se duc în medii defavorizate, iar școlile performante abia pot aplica pentru un proiect de dotare, deoarece nu sunt eligibile), profesori formați în mod real și nu pe hârtie, iar după aceea mai vorbim și de curriculum la decizia școlii (CDȘ), opționale și ce își dorește elevul. Apropo, elevul știe ce își dorește???”, se întreabă prof. Anca Dragomir, directorul Colegiului Naționale de Arte „Regina Maria” din Constanța.

„De ce nu începem reforma prin aplicarea legii? Să organizeze direcțiile de educație din Consiliul Județean, să se înființeze corpul specialiștilor ARACIP care vor face inspecție școlară, să investim în școli în mod echilibrat și după nevoi. Sunt școli în mediul rural care au și câte două display-uri inteligente la clasă. Noi ne chinuim să cumpărăm un videoproiector. Și abia după aceea să vorbim despre reforma planurilor-cadru”, mai spune același director constănțean.
Iar răspunsul a venit de la prof. Paloma Petrescu, fost inspector școlar general. „În reforma ministrului Marga, cel care a introdus CDȘ, se formau grupe în concordanță cu opțiunile elevilor și, da, eu am făcut astfel de orar, nu e nicio invenție. Doar că e mai simplu să stabilim opționalele la nivel de clasă, astfel ca să se asigure și normele didactice și apoi... ce atâtea drepturi, nu? Și încă o dată, da! Între preuniversitar și universitar ar fi minunat să fie o legătură mai apropiată... ce e rău în a ști și unii, și ceilalți ce nevoi de educație în mileniul III există? Legislația poate fi schimbată, așa după cum de sute de ori s-a întâmplat, dar pare că mentalitatea nu prea. Cât despre formarea profesorilor «în mod real și nu pe hârtie», aici este vorba despre modul în care se fac monitorizarea, inspecția școlară tematică, cercurile pedagogice... și evident strategia de acordare de sprijin și consiliere a profesorilor. Pare că toate astea s-au uitat și sunt de vină doar elevii cu opțiunile lor. Să mai reflectăm, nu a fost timp suficient”, este sfatul specialistului în educație prof. Petrescu.
Așteptăm cu interes și alte opinii legate de acest proiect de plan-cadru pentru liceu în secțiunea de comentarii.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Miercuri, 05 Februarie 2025
Sâmbătă, 01 Februarie 2025
Joi, 30 Ianuarie 2025
Miercuri, 29 Ianuarie 2025
Luni, 27 Ianuarie 2025
Luni, 27 Ianuarie 2025
Joi, 23 Ianuarie 2025
Luni, 20 Ianuarie 2025
Duminică, 19 Ianuarie 2025