Cinci propuneri adresate miniștrilor Educației și Sănătății, printr-o scrisoare deschisă
292
Articole de la același autor
Reacții la mesajul „îngăduitor” al ministrului Sorin Cîmpeanu. „V-ați permis ceea ce NIMENI nu a îndrăznit! Să ciuntiți vacanța de iarnă a copiilor!”
18 Decembrie 2021
O candidată la concursul de directori rupe tăcerea: „Draga mea, degeaba ești pe aici, pentru că nu vei câștiga”
10 Decembrie 2021
Reacția ministrului Educației la anunțul grevei de avertisment
16 Ianuarie 2022
Răsturnare de situație în scandalul unghiilor ciuntite elevelor de la „Carol I”. „Regret că am căzut în plasa lor!”
16 Decembrie 2021
Curajul de a contesta interviul i-a fost răsplătit. Va fi directorul celei mai titrate școli din Constanța
13 Decembrie 2021
Consiliul Național al
Elevilor a inițiat o scrisoare deschisă, semnată și de unele dintre cele mai
importante organizații de tineret și ale părinților - Alianța Națională
a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din
România (CTR), Organizația Salvați Copiii România, Fundația World Vision
România, Părinții cer schimbare – grup civic, Federația Părinților și
Aparținătorilor Legali (FePAL) – prin intermediul căreia solicită miniștrilor
Educației și Sănătății
1. Adoptarea unui algoritm/unei matrici de calcul în baza căruia/căreia să se decidă scenariul de funcţionare a unei şcoli
2. Reintroducerea pragului de incidență a infectării într-o localitate în stabilirea scenariilor
3. Modificarea numărului de elevi infectați la care se decide carantinarea unei clase
4. Introducerea obligativităţii testării pe bază de salivă pentru toţi elevii şi pentru întregul personal din învăţământ
5. Dotarea şcolilor cu materialele sanitare necesare şi adoptarea unei instrucţiuni la nivelul Ministerului Sănătăţii
Vă prezentăm conținutul integral al scrisorii deschise:
„Cel de-al cincilea val epidemic se află în plină evoluție a numărului de cazuri de COVID-19, din păcate, sistemul educațional se regăsește încă în plin declin.
Într-un astfel de context compromițător, Consiliul Național al Elevilor reiterează solicitarea de stabilire a unui prag minim de incidență al localităților la care cursurile cu prezență fizică în unitățile de învățământ să fie suspendate. Greșelile din trecut ne-au demonstrat, în timpul a mai bine de doi ani de pandemie, că, pentru sistemul educațional românesc, impredictibilitatea și lipsa de asumare a unor decizii ferme și adaptate nu au reușit decât să degradeze atât calitatea învățământului, cât și siguranța sanitară a elevilor, a profesorilor și a familiilor acestora.
În prezent, fiecare comunitate locală și fiecare unitate școlară se confruntă cu probleme specifice, cu un număr de infectări diferit și, cu atât mai mult cu cât analizăm obiectiv, cu serie de particularități specifice de la caz la caz. Numărul îmbolnăvirilor, infrastructura școlară, resursele umane, rata de vaccinare și disponibilitatea sistemului medical sunt doar câteva dintre criteriile variabile care ar trebui să construiască profilul deciziilor ideale, descentralizate, potrivit fiecărei comunități locale.
Din grijă pentru elevii pe care îi reprezintă, din solidaritate pentru cadrele didactice care depun eforturi substanțiale în procesul de predare-învățare-evaluare, dar mai ales din respect pentru întreaga comunitate, Consiliul Național al Elevilor și organizațiile semnatare revin cu o serie de propuneri adresate celor două ministere direct răspunzătoare de funcționalitatea sistemului educațional în vreme de pandemie, respectiv Ministerul Educației și Ministerul Sănătății.
Așadar, solicităm:
6. Adoptarea unui algoritm/unei matrici de calcul în baza căruia/căreia să se decidă scenariul de funcţionare a unei şcoli
Rata de vaccinare a elevilor şi a profesorilor, incidenţa din localitate, suprapopularea claselor, utilizarea transportului în comun de către populaţia şcolară sunt doar câțiva dintre parametrii care ar trebui să stea la baza deciziei de închidere/deschidere a unei școli în format fizic. Istoria ultimilor doi ani ne arată că nu sunt suficiente măsuri singulare atunci când vine de vorba de descentralizare, iar toți itemii enumerați mai sus și alții care pot fi stabiliți de experții epidemiologi sunt elementari atunci când vine vorba de siguranța elevilor.
De asemenea, punem accent pe necesitatea elaborării și definirii unor scenarii adaptate pe care școlile să le poată aplica rapid în cazul degenerării situației îmbolnăvirilor, atât în format fizic, cât și online – Ministerul Educației are datoria de a crea o serie de recomandări metodologice care să reprezinte un sprijin pentru școlile care își vor continua activitatea didactică în spațiul online.
În același timp, e foarte important ca elevii din învățământul profesional, tehnic și vocațional să aibă posibilitatea de a participa la orele de practică/atelier în format fizic, indiferent de rata de infectare a localității sau de scenariul de funcționare a școlii. Totodată, cunoscând limitele școlii online, considerăm oportun ca elevii din învățământul special, precum și cei din clasele terminale (a VIII-a/a XII-a) să poată să vină la școală, de asemenea, cu prezență fizică, indiferent de scenariul unității de învățământ, dacă părinții decid acest lucru.
Este absolut necesar ca pragul de incidență al unei localități să rămână în continuare un criteriu de suspendare/reluare a activității în format fizic, astfel încât deciziile care se adoptă să fie corelate cu gradul de răspândire comunitară a COVID-19.
În condițiile în care infrastructura școlară nu permite o distanțare suficientă între elevi și, de multe ori, nici măsuri minime de siguranță (măști, dezinfectant etc.), clasele se vor transforma în veritabile nuclee de răspândire a virusului. De aceea, solicităm menținerea regulii conform căreia, la apariția unui caz de COVID-19 într-o clasă, toată clasa să treacă în regim online timp de două săptămâni, cu posibilitatea testării după 8 zile, precum și declararea întregii clase ca persoane-contact direct cu cel infectat.
Totodată, elevii ar trebui să aibă posibilitatea trecerii în online dacă sunt suspecți de COVID-19 și prezintă simptomatologie specifică, ori dacă sunt contacți direcți cu o persoană infectată. La momentul de față, legislația permite trecerea în online doar a celor confirmați cu COVID-19, nu și a celor suspecți, motiv pentru care sunt nevoiți fie să riște și să vină la cursuri, fie să absenteze de la școală și să piardă conținuturi.
În același timp, atragem atenția asupra necesității stabilirii unei proceduri de stabilire a scenariului de funcționare a unei școli în funcție de infectările din rândul cadrelor didactice, pentru că, la momentul de față, singura metodă de trecere în online o clasă sau o școală în această situație este ca profesorul să declare la DSP întregul colectiv ca fiind contact direct, lucru rar întâlnit.
Pentru că Ministerul Sănătății a spus în repetate rânduri faptul că aceasta nu e o procedură medicală, e necesar ca testarea să aibă loc în sala de clasă, sub supravegherea profesorului, fără a afecta în vreun fel durata orei de curs.
De asemenea, autoritățile statului direct implicate în procedura de licitație, livrare și control al testelor de salivă (ONAC, CNSC, IGSU, Corpul de Control al Prim-ministrului) ar trebui să clarifice stadiul acestora și să comunice public când va fi soluționată problema lipsei lor din unitățile de învățământ.
De asemenea, este necesară pilotarea unui program de tipul „testare în curtea şcolii”, prin intermediul căruia, în zilele de weekend, în baza unei cereri prealabile, elevii şi personalul didactic să aibă posibilitatea de a se testa gratuit împotriva COVID-19, prin teste rapide antigen administrate de personal specializat din cadrul DSP – cu prioritate în unităţile de învăţământ care nu dispun de un cabinet medical dotat cu astfel de teste. Aceste centre vor funcționa ocazional, în funcție de cererile venite din partea comunității școlare și nu vor implica niciun cost din partea beneficiarilor.
Așadar, vă rugăm să luați în calcul aspectele prezentate mai sus și să demarați consultări cu toate instituțiile și entitățile responsabile de gestionarea pandemiei în școli, pentru ca elevii, părinții și profesorii să nu fie în niciun fel afectați”.
1. Adoptarea unui algoritm/unei matrici de calcul în baza căruia/căreia să se decidă scenariul de funcţionare a unei şcoli
2. Reintroducerea pragului de incidență a infectării într-o localitate în stabilirea scenariilor
3. Modificarea numărului de elevi infectați la care se decide carantinarea unei clase
4. Introducerea obligativităţii testării pe bază de salivă pentru toţi elevii şi pentru întregul personal din învăţământ
5. Dotarea şcolilor cu materialele sanitare necesare şi adoptarea unei instrucţiuni la nivelul Ministerului Sănătăţii
Vă prezentăm conținutul integral al scrisorii deschise:
„Cel de-al cincilea val epidemic se află în plină evoluție a numărului de cazuri de COVID-19, din păcate, sistemul educațional se regăsește încă în plin declin.
Într-un astfel de context compromițător, Consiliul Național al Elevilor reiterează solicitarea de stabilire a unui prag minim de incidență al localităților la care cursurile cu prezență fizică în unitățile de învățământ să fie suspendate. Greșelile din trecut ne-au demonstrat, în timpul a mai bine de doi ani de pandemie, că, pentru sistemul educațional românesc, impredictibilitatea și lipsa de asumare a unor decizii ferme și adaptate nu au reușit decât să degradeze atât calitatea învățământului, cât și siguranța sanitară a elevilor, a profesorilor și a familiilor acestora.
În prezent, fiecare comunitate locală și fiecare unitate școlară se confruntă cu probleme specifice, cu un număr de infectări diferit și, cu atât mai mult cu cât analizăm obiectiv, cu serie de particularități specifice de la caz la caz. Numărul îmbolnăvirilor, infrastructura școlară, resursele umane, rata de vaccinare și disponibilitatea sistemului medical sunt doar câteva dintre criteriile variabile care ar trebui să construiască profilul deciziilor ideale, descentralizate, potrivit fiecărei comunități locale.
Din grijă pentru elevii pe care îi reprezintă, din solidaritate pentru cadrele didactice care depun eforturi substanțiale în procesul de predare-învățare-evaluare, dar mai ales din respect pentru întreaga comunitate, Consiliul Național al Elevilor și organizațiile semnatare revin cu o serie de propuneri adresate celor două ministere direct răspunzătoare de funcționalitatea sistemului educațional în vreme de pandemie, respectiv Ministerul Educației și Ministerul Sănătății.
Așadar, solicităm:
6. Adoptarea unui algoritm/unei matrici de calcul în baza căruia/căreia să se decidă scenariul de funcţionare a unei şcoli
Rata de vaccinare a elevilor şi a profesorilor, incidenţa din localitate, suprapopularea claselor, utilizarea transportului în comun de către populaţia şcolară sunt doar câțiva dintre parametrii care ar trebui să stea la baza deciziei de închidere/deschidere a unei școli în format fizic. Istoria ultimilor doi ani ne arată că nu sunt suficiente măsuri singulare atunci când vine de vorba de descentralizare, iar toți itemii enumerați mai sus și alții care pot fi stabiliți de experții epidemiologi sunt elementari atunci când vine vorba de siguranța elevilor.
De asemenea, punem accent pe necesitatea elaborării și definirii unor scenarii adaptate pe care școlile să le poată aplica rapid în cazul degenerării situației îmbolnăvirilor, atât în format fizic, cât și online – Ministerul Educației are datoria de a crea o serie de recomandări metodologice care să reprezinte un sprijin pentru școlile care își vor continua activitatea didactică în spațiul online.
În același timp, e foarte important ca elevii din învățământul profesional, tehnic și vocațional să aibă posibilitatea de a participa la orele de practică/atelier în format fizic, indiferent de rata de infectare a localității sau de scenariul de funcționare a școlii. Totodată, cunoscând limitele școlii online, considerăm oportun ca elevii din învățământul special, precum și cei din clasele terminale (a VIII-a/a XII-a) să poată să vină la școală, de asemenea, cu prezență fizică, indiferent de scenariul unității de învățământ, dacă părinții decid acest lucru.
- Reintroducerea pragului de incidență a infectării într-o localitate în stabilirea scenariilor
Este absolut necesar ca pragul de incidență al unei localități să rămână în continuare un criteriu de suspendare/reluare a activității în format fizic, astfel încât deciziile care se adoptă să fie corelate cu gradul de răspândire comunitară a COVID-19.
- Modificarea numărului de elevi infectați la care se decide carantinarea unei clase
În condițiile în care infrastructura școlară nu permite o distanțare suficientă între elevi și, de multe ori, nici măsuri minime de siguranță (măști, dezinfectant etc.), clasele se vor transforma în veritabile nuclee de răspândire a virusului. De aceea, solicităm menținerea regulii conform căreia, la apariția unui caz de COVID-19 într-o clasă, toată clasa să treacă în regim online timp de două săptămâni, cu posibilitatea testării după 8 zile, precum și declararea întregii clase ca persoane-contact direct cu cel infectat.
Totodată, elevii ar trebui să aibă posibilitatea trecerii în online dacă sunt suspecți de COVID-19 și prezintă simptomatologie specifică, ori dacă sunt contacți direcți cu o persoană infectată. La momentul de față, legislația permite trecerea în online doar a celor confirmați cu COVID-19, nu și a celor suspecți, motiv pentru care sunt nevoiți fie să riște și să vină la cursuri, fie să absenteze de la școală și să piardă conținuturi.
În același timp, atragem atenția asupra necesității stabilirii unei proceduri de stabilire a scenariului de funcționare a unei școli în funcție de infectările din rândul cadrelor didactice, pentru că, la momentul de față, singura metodă de trecere în online o clasă sau o școală în această situație este ca profesorul să declare la DSP întregul colectiv ca fiind contact direct, lucru rar întâlnit.
- Introducerea obligativităţii testării pe bază de salivă pentru toţi elevii şi pentru întregul personal din învăţământ
Pentru că Ministerul Sănătății a spus în repetate rânduri faptul că aceasta nu e o procedură medicală, e necesar ca testarea să aibă loc în sala de clasă, sub supravegherea profesorului, fără a afecta în vreun fel durata orei de curs.
De asemenea, autoritățile statului direct implicate în procedura de licitație, livrare și control al testelor de salivă (ONAC, CNSC, IGSU, Corpul de Control al Prim-ministrului) ar trebui să clarifice stadiul acestora și să comunice public când va fi soluționată problema lipsei lor din unitățile de învățământ.
- Dotarea şcolilor cu materialele sanitare necesare şi adoptarea unei instrucţiuni la nivelul Ministerului Sănătăţii
De asemenea, este necesară pilotarea unui program de tipul „testare în curtea şcolii”, prin intermediul căruia, în zilele de weekend, în baza unei cereri prealabile, elevii şi personalul didactic să aibă posibilitatea de a se testa gratuit împotriva COVID-19, prin teste rapide antigen administrate de personal specializat din cadrul DSP – cu prioritate în unităţile de învăţământ care nu dispun de un cabinet medical dotat cu astfel de teste. Aceste centre vor funcționa ocazional, în funcție de cererile venite din partea comunității școlare și nu vor implica niciun cost din partea beneficiarilor.
Așadar, vă rugăm să luați în calcul aspectele prezentate mai sus și să demarați consultări cu toate instituțiile și entitățile responsabile de gestionarea pandemiei în școli, pentru ca elevii, părinții și profesorii să nu fie în niciun fel afectați”.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Vineri, 07 Ianuarie 2022
Miercuri, 05 Ianuarie 2022
Marţi, 04 Ianuarie 2022
Marţi, 28 Decembrie 2021
Joi, 09 Decembrie 2021
Duminică, 05 Decembrie 2021
Miercuri, 01 Decembrie 2021
Marţi, 30 Noiembrie 2021
Miercuri, 12 Iulie 2017
Joi, 31 Octombrie 2013